کبودوال، تنها آبشار خزه‌ای ایران

کبودوال، تنها آبشار خزه‌ای ایران ناصربهزادفر- کبودوال آبشاری واقع در ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول از توابع استان گلستان است. پارک جنگلی و آبشار کبودوال به دلیل چشم‌اندازهای طبیعی و دسترسی به جاده اصلی گرگان به مشهد مقدس، موقعیت بسیار مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد. کبودوال تنها آبشار خزه‌ای ایران […]

کبودوال، تنها آبشار خزه‌ای ایران

ناصربهزادفر- کبودوال آبشاری واقع در ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول از توابع استان گلستان است. پارک جنگلی و آبشار کبودوال به دلیل چشم‌اندازهای طبیعی و دسترسی به جاده اصلی گرگان به مشهد مقدس، موقعیت بسیار مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

کبودوال تنها آبشار خزه‌ای ایران است که در جنوب شرقی شهرستان علی‌آباد کتول واقع شده است. در ابتدای جاده آن سد خاکی بزرگی در حال احداث است و به دلیل نزدیکی به شهر علی‌آباد کتول، اهالی شب‌ها نیز از این موهبت الهی استفاده کرده و گاهی تا صبح در این مکان زیبا اتراق می‌کنند.

آب این آبشار از دامنه شمالی کوه ‌هارون به ارتفاع ۱۷۸۰ متر سرچشمه می‌گیرد و با عبور از جنگل زیبای کبودوال منظره بسیار بدیعی را به وجود آورده است، این آب زلال و شفاف بوده و قابلیت شرب دارد.

درصورتی که از شهر گرگان به سمت علی آباد حرکت کنید، تابلو‌ها شما را به سمت آبشار و جنگل‌های کبودوال راهنمایی می‌کند که پس از ۵ کیلومتر مسیر جنگلی به محل پارک خودرو خواهید رسید و از آن‌جا با پیاده‌روی نیم ساعته و گذر از کنار رودخانه به آبشار تمام خزه‌ای کبودوال می‌رسید.

این مسیر با مناظری بدیع، پل‌های چوبی و پله‌های سبز، در کنار آبی روان و درختان جنگلی، مسافران را مجذوب خود می‌کند.

در ادامه این مسیر و در اعماق جنگل نیز آبشارهای همچنان به فواصل نزدیک ادامه دارند.

این پارک با تنوع و تراکم پوشش گیاهی یکی از زیستگاه‌های گیاهی با ارزش به حساب می‌آید که با ایجاد زیرساخت‌ها و منطقه بندی مناسب و واحدهای پذیرایی متناسب با الگوی معماری پارک و محیط پیرامون آبشار می‌توان زمینه‌های جذب گردشگران بیشتری را فراهم نمود.

 

آب رودخانه و آبشار کبودوال که در محل تفرجگاه عمومی علی‌آبادکتول جریان دارد، قابلیت شرب داشته و در مسیر آن نیز سکو‌ها و چادرهای انفرادی و گروهی برای استفاده گردشگران ایجاد شده است.