تزریق دو میلیارد تومان سرمایه برای تأمین آب شرب روستایی

مدیرعامل آبفا خبر داد تزریق دو میلیارد تومان سرمایه برای تأمین آب شرب روستایی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که ۴ شهر بزرگ کشور یعنی شیراز، اصفهان، کرمان و بوشهر در شرایط بحرانی آب قرار دارند، گفت: ۳۰۱ شهر کشور با جمعیتی بالغ بر ۳۵ میلیون نفر در تنش آبی هستند، هر […]

مدیرعامل آبفا خبر داد

تزریق دو میلیارد تومان سرمایه برای تأمین آب شرب روستایی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که ۴ شهر بزرگ کشور یعنی شیراز، اصفهان، کرمان و بوشهر در شرایط بحرانی آب قرار دارند، گفت: ۳۰۱ شهر کشور با جمعیتی بالغ بر ۳۵ میلیون نفر در تنش آبی هستند، هر چند این تعداد شهر در سال گذشته ۵۴۷ شهر با جمعیت ۵۰ میلیون نفر بود.

به گزارش فارس، حمیدرضا جانباز با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که جلسات اقتصاد مقاومتی در وزارت نیرو در حال برگزاری است به چهار برنامه اقتصاد مقاومتی شرکت آبفا اشاره کرد و گفت: در این راستا ۴ طرح اقتصاد مقاومتی به شرکت آب و فاضلاب کشور ابلاغ شده است که مجری این طرح‌های اقتصاد مقاومتی شرکت آب و فاضلاب کشور است.

جانباز ادامه داد: تأمین آب شرب بیش از دو هزار روستا با جمعیت بالغ بر دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به استانداران ارایه شده که از ابتدای تیرماه به موازات پیشرفت پروژه‌ها مجتمع‌های آبرسانی را رسماً به مردم اطلاع‌رسانی و با حضور مقامات کشوری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به این‌که دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از طریق روستاهای فاقد آب شرب هستند تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، گفت برای تأمین آب شرب روستایی ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی برای اجرای این پروژه تزریق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: پروژه دوم که از مصادیق توجه به بخش خصوصی ایرانی است اجرای عملیات ۲۳ طرح سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از یک ماه آینده رسماً با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی رسماً آغاز می‌شود.

به گفته وی، این پروژه ۱۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را به دنبال خواهد داشت.

جانباز ادامه داد: در این پروژه برای اولین بار سرمایه‌گذاران هندی هم یکی از پروژه‌ها را به صورت صددرصد در سمنان که طرح فاضلاب می‌باشد را بر عهده خواهند گرفت.

وی با اشاره به سومین طرح اقتصاد مقاومتی گفت: تکمیل ۲۶ تصفیه‌خانه فاضلاب که جزء پروژه‌های مهم امسال است مقید به این هستیم که در زمان خود به بهره‌برداری برسند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور ادامه داد: چهارمین طرح، طرح اصلاح الگوی مصرف آب است چرا که در حال حاضر بیش از ۲۴ درصد مشترکان آب کشور بیش از ۲۰ متر مکعب که همانا الگوی مصرف است آب مصرف می‌کنند بنابراین قرار است در قالب این پروژه این ۲۴ درصد را به ۲۲٫۵ درصد کاهش دهیم.

جانباز گفت: انتظار می‌رود نسبت منابع به مصارف آب در سال جاری با کاهش ۸٫۶ درصدی مواجه شود.

وی افزود: اجرای این پروژه بسیار سخت است چرا که باید در الگوی مصرف تغییراتی ایجاد کنیم و اقدامات تعرفه‌ای را هم با مشترکانی که مصرف آب شرب آن‌ها بالا است برخورد شود.

به گفته وی، باید با مشترکان پرمصرف برخورد شود که در این زمینه با الگوی اصلاح بهینه‌سازی مصرف نیز ابلاغ شده است.

وی با اشاره به این‌که ۱۴۴ طرح نیمه تمام قرار است به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: در این قالب در مرحله تدوین دستورالعمل نحوه واگذاری هستیم بنابراین پیدا کردن و ترغیب بخش خصوصی که بتواند از این پروژه‌ها استقبال کند نکته بسیار مهمی است که باید به آن دقت شود، چرا که خدمات آب و فاضلاب در حال حاضر با زیان مواجه است.

وی با اشاره به تنش آبی در کشور گفت: در طی ۳ سال گذشته همان‌طور که بار‌ها اعلام شد شهرهای بسیار زیادی تنش آبی داشتند بنابراین با اقدامات مناسب توانستیم تعداد شهرهای دارای تنش آبی را در سال ۹۵ کاهش دهیم.

 جانباز افزود: در سال ۹۴ از ۱۱۳۶ شهر که تحت پوشش خدمات آبرسانی هستند ۵۴۷ شهر با جمعیت ۵۰ میلیون نفر در تنش آبی بودند.

وی افزود: در سال ۹۵ با اقدامات مناسب در کشور ۵۴ پارامتر را برای این ۱۱۳۶ شهر که شامل تأمین آب و بالا بردن کیفیت آب بود انجام دادیم و در نهایت به ۲۲۰ هزار فیلد اطلاعاتی دست یافتیم که نشان می‌داد وضعیت ما نسبت به پارسال بهتر شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۰۱ شهر با جمعیت ۳۵ میلیون نفر در تنش آبی قرار گیرند.

 

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که شهر شیراز، اصفهان، کرمان و بوشهر همچنان در شرایط بحرانی آب قرار داشته باشند.