قیر به کمک مهار گرد و غبار می‌آید

قیر به کمک مهار گرد و غبار می‌آید تاجیک گفت: باید از حجم زیاد نفت کوره موجود در کشور به منظور جلوگیری از وقوع گرد و غبار و تثبیت خاک استفاده کنیم.  به گزارش ایلنا، حسن‌تاجیک، رییس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی درباره استفاده از قیر برای جلوگیری از پدیده گرد و غبار گفت: […]

قیر به کمک مهار گرد و غبار می‌آید

تاجیک گفت: باید از حجم زیاد نفت کوره موجود در کشور به منظور جلوگیری از وقوع گرد و غبار و تثبیت خاک استفاده کنیم.

 به گزارش ایلنا، حسن‌تاجیک، رییس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی درباره استفاده از قیر برای جلوگیری از پدیده گرد و غبار گفت: برای جلوگیری از پدیده گرد و غبار باید وکیوم‌باتوم و یا مالچ را بریزیم و چون نرمی دارد و استقامت و ماندگاری آن نیز بیش‌تر است و خاک را تثبیت می‌کند.

وی افزود: در صورتی که بتوانیم هزینه کنیم و مالچ روی کویر بپاشیم امکان رویش گیاه نیز وجود دارد، زیرا فقط خاک را تثبیت می‌کند ضمن این‌که از روشی که در کشورهای ژاپن و سنگاپور که برای ساخت تپه استفاده می‌کنند می‌توانیم بهره ببریم و به این ترتیب از آسیب‌پذیری خاک نیز جلوگیری می‌شود.

تاجیک خاطرنشان کرد: همچنین می‌توانیم از قیر ترکیبی و یا پلیمری برای تثبیت خاک استفاده کنیم و شرایطی ایجاد کنیم که حیات و محیط‌زیست نیز از بین نرود.

وی با بیان این‌که ما باید از حجم زیاد نفت کوره موجود در کشور به این منظور استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: البته برای این منظور باید با کشورهای عربستان و عراق نیز هماهنگ باشیم چون حجم زیادی از گرد و غبار از این کشور‌ها روانه ایران می‌شود.

 

رییس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی درباره میزان هزینه این اقدام نیز یادآور شد: الان یک تن قیر ۶۰۰ هزار تومان است لذا باید تیم کارشناسی این موضوع را بررسی کنند.