رفع آلودگی هوای تهران نیازمند ۱۷ هزار میلیارد تومان معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با انتشار برنامه جامع پیشنهادی کاهش آلودگی هوا اعلام کرد که برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهر تهران میبایست ۱۷ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفت. به گزارش ایسنا، شهرداری تهران برنامه پیشنهادی خود برای کاهش آلودگی هوای تهران […]
رفع آلودگی هوای تهران نیازمند ۱۷ هزار میلیارد تومان
معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با انتشار برنامه جامع پیشنهادی کاهش آلودگی هوا اعلام کرد که برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهر تهران میبایست ۱۷ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفت. به گزارش ایسنا، شهرداری تهران برنامه پیشنهادی خود برای کاهش آلودگی هوای تهران را منتشر کرده است، طبق برنامهای که از سوی معاونت حملونقل و ترافیک ارائه شده، در صورت تزریق اعتبارات و همچنین همت مسؤولان میتوان، بخش قابلملاحظهای از آلودگی هوای تهران را طی چهار سال کاهش داد. بنابراین گزارش، برنامه کاهش آلودگی هوا با تأکید بر کاهش ذرات معلق و غلظت ۲٫۵ میکرون تنظیم شده است و از اینرو عمده تمرکز برنامه، در کاهش تولید ذرات اولیه از منابع و ذرات ثانویه ناشی از آلایندههای nox و voc است و این برنامه صرفاً به منابع تولید آلایندگی در داخل مرزهای تهران میپردازد. براساس این برنامه که متناسب با کاهش نشر آلایندهها از منابع متحرک تنظیم شده است، پیشبینی میکند، با سرمایهگذاری عمومیبالغ بر ۱۷ هزار و ۴۲۲ میلیارد تومان طی چهار سال میتوان نشر آلایندههای ذرات معلق را به میزان ۵۵ درصد و سایر آلایندههای گازی را به میزان ۴۵ درصد کاهش داد که ۴۴۰۰ میلیارد تومان از منابع مالی آن باید در سال اول از سوی دولت تأمین شود و مابقی منابع مورد نیاز هم به صورت تسهیلات بانکی و آورده مالکان و بهرهبرداران در نظر گرفته شده است. طبق مستندات برنامه جامع پیشنهادی کاهش آلودگی هوای تهران، سالانه بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ شهروند تهرانی جان خود را در مواجهه مستقیم با ذرات معلق هوای تهران از دست میدهند و صدمه اقتصادی آلودگی هوای تهران بالغ بر ۲٫۶ میلیارد دلار در سال یعنی حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است. در این برنامه عدم توسعه حملونقل عمومی پاک و ارزان، بارگذاری جمعیتی و وسایلنقلیه بیش از حد، کیفیت پایین خودروهای داخلی، عمر بالای ناوگان حملونقل، واقعی نبودن قیمت حاملهای انرژی و نقض مقررات اجرایی از دلایل ساختاری آلودگی هوا تعیین شده است و همچنین کنترل و حذف آلودگی هوا از منبع، پرداخت هزینه تولید آلودگی از سوی منابع، تأمین بودجه مورد نظر از بودجههای عمومی و تأکید بر توسعه حملونقل عمومی و ساختار انسان محور از سیاستهای این برنامه جامع است. براساس مطالعات انجام شده، کلیه وسایلنقلیه فارغ از نوع آن، نقش ۷۰ درصدی در تولید ذرات معلق دارند که در این میان وسایل گرمایش خانگی و تجاری در تولید ذرات معلق دودرصد، نیروگاهها، پالایشگاه و صنایع ۲۷ درصد در تولید آلایندگی نقش دارند. و این در حالی است که در گروه آلایندگی وسایلنقلیه، کامیون با ۲۳ درصد، اتوبوسهای شرکت واحد ۱۲ درصد، سایر اتوبوسها ۱۸ درصد، موتورسیکلت ۱۰درصد، مینیبوس چهاردرصد، در تولید ذرات معلق نقش دارند. در این برنامه نوسازی و بهسازی اتوبوسهای شهر تهران اعم از حملونقل عمومی و بخشخصوصی مورد توجه قرار گرفته است که بر این اساس عنوان شده که سهم اتوبوسهای شرکت واحد در آلایندههای گازی برابر با یک درصد و دیگر ذرات ۱۲ درصد است. همچنین سهم سایر اتوبوسها به صورت عمده از کل آلایندههای انتشاری گازی، برابر یکدرصد است. در سال اول باید هزار دستگاه اتوبوس و سال دوم ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر جایگزین شود و این در حالی است که طبق برنامه باید ۸۲۰۰ دستگاه اتوبوس واحد و ۴۸۰۰ دستگاه اتوبوس طبق این برنامه نوسازی و بهسازی شوند. برهمین اساس ۱۵۸۴میلیارد تومان بودجه عمومی برای کاهش حدود ۹ درصد انتشار ذرات معلق در حوزه جایگزینی اتوبوسهای شرکت واحد نیاز است که در سال اول این اتوبوسها میبایست از طریق ارائه یارانه و اسقاط خریداری شوند که بر همین اساس ۱۵۸۴ میلیارد تومان بودجه عمومیبرای کاهش حدود ۹ درصد از انتشار ذرات معلق لازم است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.