مشکل اصلی مراکز اسقاط خودرو؛ تعدد ارگان‌های متولی

مشکل اصلی مراکز اسقاط خودرو؛ تعدد ارگان‌های متولی اسقاط خودروهای فرسوده یعنی خارج کردن آنها از چرخه حمل‌ونقل که براساس ماده۸ قانون هوای پاک مصوب۲۵/۴/۱۳۹۶ تمامی‌اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل‌نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلفند وسایل‌نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند. به گزارش […]

مشکل اصلی مراکز اسقاط خودرو؛ تعدد ارگان‌های متولی

اسقاط خودروهای فرسوده یعنی خارج کردن آنها از چرخه حمل‌ونقل که براساس ماده۸ قانون هوای پاک مصوب۲۵/۴/۱۳۹۶ تمامی‌اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایلنقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلفند وسایل‌نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در این راستا مراکز اسقاط خودرو، وسایل‌نقلیه فرسوده را از مالکان آنها خریداری می‌کنند و مبلغی به آنها می‌پردازند. بر همین اساس در ازای اسقاط هر وسیلهنقلیه، یک گواهی اسقاط صادر می‌شود که دارای ارزش مالی است. براساس قانون گواهی‌های اسقاط که در اختیار مراکز اسقاط قرار دارد، باید توسط خودروسازان و سیکلت‌سازان یا واردکنندگان وسایل‌نقلیه خریداری شود.

اما این روزها مراکز اسقاط خودرو با مشکلاتی همچون عدم واردات خودرو ، عدم اجرای قوانین هوای پاک در زمینه اسقاط خودرو مشکلات مالی و… دست‌وپنجه نرم می‌کنند و با خطر تعطیلی مواجه هستند که حل این مسأله نیازمند حمایت متولیان این امر همچون وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت صمت و… است.

در این باره حسین گودرزی، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط نسبت به عدم حمایت دولت از مراکز اسقاط خودرو انتقاد کرد وگفت: در حال‌حاضر ستاد حمل‌ونقل زیرنظر مستقیم وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان محیطزیست و وزارت صمت و وزارت کشور متولی این کار هستند. اما با وجود چهار متولی قوی، هیچ اقدامی ‌برای بهبود وضعیت خودرو‌های فرسوده انجام نشده است.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور مشکل اصلی را تعدد ارگان‌های متولی دانست و گفت: اگر این بخش به یک ارگان قوی و واحد واگذار شود کار با سرعت بهتری پیش خواهد رفت؛ در گذشته اسقاط خودرو مستقیماً زیر نظارت معاون رئیس‌جمهور قرار داشت و کار‌ها راحت‌تر انجام می‌شد اما حالا به خاطر تعدد ارگان‌های متولی سرعت کار به شدت کُند شده است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه تعداد خودروهایی که در سال اسقاط می‌شوند بسیار کاهش یافته، تصریح کرد: حدود دو سالی است که اسقاط خودرو با مشکل مواجه شده و روند آن به کندی طی می‌‌شود به طوری‌که ما در گذشته با ۲۰درصد ظرفیت کار می‌کردیم و حالا این میزان به پنج‌درصد تقلیل یافته و عملاً هیچ اسقاطی انجام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته مسؤولیت اسقاط خودروهای فرسوده به عهده واردکنندگان خودرو بود و از آنجا که واردات ممنوع شده ما دیگر هیچ سبد مصرفی برای گواهی‌هایمان نداریم؛ همچنین اگرچه طبق مصوبه دولت باید خودروسازان ۳۰درصد تولیداتشان را جایگزین خودروی فرسوده کنند اما به خاطر عدم صرفه اقتصادی و مشکلات گمرکی و مالی، خودشان را کنار کشیده‌اند.

گودرزی درباره علت بی‌توجهی دولت به خودروهای فرسوده توضیح داد: دولت اظهار کرده برای این کار بودجه کافی در اختیار ندارد، در حالی‌که این هزینه صرف سلامت مردم می‌شود و ما نمی‌توانیم این بهانه را بپذیریم.

وی از تردد بیش از دو میلیون خودروی فرسوده در کشور خبر داد و تأکید کرد: سالانه بیش از ۴۰۰هزار خودرو، فرسوده و به دو میلیون خودروی موجود اضافه می‌شود به این ترتیب با ادامه روند فعلی سال آینده وضعیت خطرناکی خواهیم داشت.

گودرزی اضافه کرد: در حال‌حاضر حدود ۸۵هزار گواهی اسقاط در دست مراکز اسقاط مانده و هرچه به دولت مراجعه می‌کنیم نتیجه نمی‌گیریم، این مراکز تا مدتی فشار را تحمل کردند و حتی بیش از ۳۰۰میلیارد سرمایه شخصی‌شان درگیر گواهی اسقاط شد، اما به خاطر کمبود منابع مالی دیگر قادر به ادامه کار نیستند.

گودرزی در پایان گفت: مراکز اسقاط آمادگی دارند در صورت حمایت دولت، سالانه بالای یک میلیون خودروی فرسوده را اسقاط کنند.