قاچاق کالا قاتل تولید ملی

قاچاق کالا قاتل تولید ملی رامین شاهی – قاچاق کالا پدیده شوم این روزهای اقتصاد ایران است. براساس آمارهای مختلف حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار انواع کالای قاچاق از محیط ۸۵۰۰ کیلومتری مرزهای آبی و زمینی کشور وارد می‌شود. حجم کالاهایی که تقریباً موجب بیکاری دو تا ۲٫۵ میلیون نفر شده است و به […]

قاچاق کالا قاتل تولید ملی

رامین شاهی – قاچاق کالا پدیده شوم این روزهای اقتصاد ایران است. براساس آمارهای مختلف حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار انواع کالای قاچاق از محیط ۸۵۰۰ کیلومتری مرزهای آبی و زمینی کشور وارد می‌شود. حجم کالاهایی که تقریباً موجب بیکاری دو تا ۲٫۵ میلیون نفر شده است و به ایجاد اشتغال به همین مقدار در خارج از کشور کمک می‌کند.

این در حالی است که بار‌ها برای مبارزه با پدیده قاچاق کالا رهنمودهای بیشماری از سوی مسؤولین کشور ارایه شده است؛ موضوعی که شاید بتوان گفت پاشنه آشیل تولید ملی شده است و سم مهلک دستیابی به اقتصاد مقاومتی در کشور است.

۲۵ میلیارد دلار در جریان قاچاق کالا و ارز جابه‌جا می‌شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس با انتقاد از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: میزان قاچاق کالا و ارز در کشور به اندازه‌ای رسیده است که عدم حضور ستاد مبارزه با قاچاق تأثیری بر آن نمی‌گذارد.

حسینعلی‌حاجی‌دلیگانی، مجلس شورای اسلامی گفت: نمره‌ای که من به رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور می‌دهم، نمره ۶ از ۲۰ است. پیشنهاد می‌کنم که رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از مقام خود استعفا دهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حالی که نهادهای متعددی در جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت می‌کنند تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده‌اند. در مرز که باید از ورود کالای قاچاق به کشور جلوگیری شود هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.

وی در ادامه گفت: مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیازمند یک روحیه انقلابی است. از رییس‌جمهوری تقاضا می‌کنم پرونده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را روی میز گذاشته و مسأله را بررسی کند. بسیاری از مشکلات کشور در صورت مبارزه با قاچاق کالا و ارز حل خواهد شد.

حاجی‌دلیگانی در ادامه افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عملکردی نداشته است زیرا حضور این ستاد تأثیری بر میزان قاچاق کالا و ارز نداشته است.۲۵ میلیارد دلار رقمی است که در جریان قاچاق کالا و ارز جابه‌جا می‌شود، این رقم سه برابر بودجه عمرانی کشور است.

وی گفت: قاچاق کالا و ارز موجب گسترش بیکاری و فقر در کشور می‌شود. حدوداً با این میزان قاچاق کالا و ارز ۸۰۰ هزار ایرانی به‌طور مستقیم بیکار می‌شوند. رقمی بالاتر از میزان به‌طور غیرمستقیم در کشور بیکاری ایجاد می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: واردات بی‌رویه کالا به شکل قاچاق واحدهای تولیدی را از رقابت خارج می‌کند. قاچاقچیان بزرگ کشور باید معرفی شوند چرا سلطان‌شکر، سلطان‌گوشت و موارد دیگر را معرفی نمی‌کنید.

وی گفت: این‌که کالا از مرز بانه به صورت تریلر تریلر وارد کشور شود پذیرفتنی نیست. همه ما در قبال جوانانی که بیکار می‌شوند یا خانواده‌هایی که درگیر طلاق می‌شوند مسؤول هستیم. تأخیر جوانان در ازدواج به دلیل فقدان شغل مسأله‌ای است که مسؤولیت آن متوجه مسؤولان کشور است.

حاجی‌دلیگانی پس از استماع سخنان رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت: سخنانی که مطرح کردم ارزیابی‌هایم از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است، برخی از نمایندگان به بنده مراجعه کردند و نمره این ستاد را دو اعلام کردند.

آلودگی اقتصادی عامل تشدید قاچاق

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: یکی از عوامل مهم تشدید قاچاق آلودگی اقتصادی است.

حبیب‌ا… حقیقی، دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان برنامه‌های این ستاد برای مقابله با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: موضوع قاچاق در کشورهای دیگر عمدتاً مربوط به موارد خاص است اما در ایران قاچاق در ۴ حوزه از جمله کالاهای مجاز، مجاز مشروط، یارانه‌ای و ممنوع موضوعیت دارد که بیش‌ترین قاچاق کالا در موضوع یارانه‌ای اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به این‌که ورود قاچاق کالا در کشور علل و عوامل مهمی را به‌دنبال دارد، گفت: هزینه‌های ورودی واردات کالا و تعهدات آن و ارزش افزوده، قاچاق را گسترده کرده و معافیت‌های تجاری، مسافری و کوله‌بری به معضل جدی در کشور تبدیل شده است.

وی افزود: تعداد گمرکات کشورهای خارجی از ما کمتر است ولی متأسفانه گمرکات ایران بیش‌تر بوده که موجب عدم نظارت کافی و وافی شده است و از طرفی عدم زیرساخت‌های کنترلی به علل محدودیت دستگاه‌های کنترلی موجب معضلات فراوانی در نظارت ورود کالاهای غیرمجاز شده که به عنوان مثال می‌توان گفت روزانه این ستاد فقط می‌تواند ۲۰۰ کانتینر را مورد بازرسی و کنترل قرار دهد.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا تأکید کرد: وجود آلودگی در سیستم‌های اداری کشور که در حوزه‌های اقتصادی همچنان باقی و به یک معضل بزرگ در کشور تبدیل شده، یکی از عوامل مهم تشدید قاچاق است و به علت تعدد مراجع تصمیم‌گیری در حوزه مرز‌ها و مبادی رسمی ورود کالا، این هم یکی از معضلات دیگر قاچاق کالا و ارزش به شمار می‌رود.

حقیقی با بیان این‌که ضعف در کنترل مرز‌ها همچنان وجود دارد، بیان کرد: تعدد مبادی غیررسمی ورودی و خروجی کالا از آسیبهای جدی در حوزه قاچاق کالا و ارز است که باید این ضعف برطرف شود و کنترل ویژه صورت بگیرد.

وی افزود: با توجه به آسیب‌شناسی علل ورود قاچاق به کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیری مجدانه و برنامه مشخصی را مدنظر دارد تا قاچاق کالا‌ها در سال‌های آتی کاهش پیدا کند.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به این‌که همه دستگاه‌های مربوطه باید در زمینه مبارزه با قاچاق کالا اهتمام ویژه داشته باشند، گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همکاری بسیار خوبی با وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و نیروهای انتظامی دارد و تاکنون در حد امکانات نظارتی و امنیتی توانسته‌ایم از ورود قاچاق به کشور جلوگیری کنیم.

حقیقی دستاوردهای کلان این ستاد برای مبارزه با قاچاق کالا را برشمرد و اظهار کرد: کاهش ۱۰ میلیارد دلاری حجم قاچاق کالا، رشد درآمدهای تحقق یافته گمرکی و افزایش درصد کشفیات قاچاق مهم‌ترین دستاوردهای کلان این ستاد در سال‌های گذشته بوده است که امیدواریم مجلس دهم در زمینه مبارزه با قاچاق کالا مساعدت‌های لازم را داشته و در تصویب قوانین و لوایح حوزه تجارت و کسب کار کمک حال این ستاد باشد.

قاچاق از عوامل به وجود آورنده فقر، اعتیاد و بیکاری در کشور است

در همین رابطه آیت‌ا… جوادی‌آملی در دیدار فرمانده ناجا با بیان این‌که مبارزه با پدیده قاچاق، طلیعه ظهور اقتصاد مقاومتی است، گفت: تحقق این امر در سایه همکاری تمامی سازمان‌های مسؤول با یکدیگر امکان پذیر است.

حضرت آیت‌ا… جوادی‌آملی از مراجع معظم تقلید در دیدار حسین‌اشتری، فرمانده ناجا بر حمایت از نیروی انتظامی در مسأله مبارزه با قاچاق تأکید کرد و گفت: قاچاق از عوامل به وجود آورنده فقر، اعتیاد و بیکاری در کشور است؛ در صورت عدم مبارزه با این پدیده شوم، اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود.

آیت‌ا… جوادی‌آملی در ادامه بر کنترل مرز‌ها در جهت مبارزه با قاچاق کالا تأکید کرد و افزود: نباید کالایی به صورت قاچاق از کشور خارج و یا وارد شود.

وی با بیان این‌که حفظ مرز‌ها کار هر کسی نیست، گفت: مبارزه با این غده سرطانی طلیعه ظهور اقتصاد مقاومتی است و تحقق این امر در سایه همکاری تمامی سازمان‌های مسؤول با یکدیگر امکان‌پذیر است.

معظم‌له در ادامه با اشاره به سوانح رانندگی در تعطیلات نوروزی، گفت: درست است که جاده‌ها ناصاف و برخی وسایل نقلیه نامطمئن هستند، اما از تأثیر عامل انسانی در بروز تصادفات نباید غافل شد.

حضرات آیات‌ا… ناصرمکارم‌شیرازی، جعفر سبحانی، صافی گلپایگانی نیز در دیدار حسین‌اشتری، فرمانده ناجا به بیان اهمیت امنیت در کشور پرداختند و مردم را به همکاری با پلیس سفارش کردند.

قاچاقچیان پیاده نظام دشمن هستند

نماینده مردم بروجرد در مجلس گفت: همان‌طور که ریگی‌‌ها از سوی نیروهای امنیتی شناسایی و دستگیر شده‌اند، قاچاق نیز قبل از ورود به مبادی کشور و حتی در مغازه‌ها نیز باید پیگیری شود چراکه این‌‌ها قطعاً پیاده نظام دشمن هستند.

عباس گودرزی با اشاره به گزارش رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قطعا معضل قاچاق برای اقتصاد داخلی یک تهدید جدی است و ما باید در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم. در این رابطه مقابله با قاچاق یک اقدام فوری است.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس فرمودند که مسؤولان باید مواضع و اقداماتشان انقلابی باشد از این رو قوه قضاییه، سازمان بازرسی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید انقلابی عمل کنند زیرا مردم و نظام اسلامی در جنگ تحمیلی ۸ ساله در برابر تمام اقدامات دشمنان ایستادگی کردند اما متأسفانه در بحث مقاومت در برابر قاچاقچیان توفیقی نداشتیم.

وی تصریح کرد: به‌طور حتم قبل از برخورد با قاچاقچیان، باید این افراد شناسایی شوند البته این افراد در انتخابات‌های متعدد با هزینه‌های کلان به مسؤولان نزدیک می‌شوند، این افراد کسانی هستند که باید شرایط قاچاق را برای آن‌ها سخت کرده و هزینه را بالا برده و محیط را برایشان ناامن کرد.

گودرزی ادامه داد: همان‌طور که ریگی‌‌ها از سوی نیروهای امنیتی شناسایی و دستگیر شده‌اند، قاچاق نیز قبل از ورود به مبادی کشور و حتی در مغازه‌ها نیز باید پیگیری شود. این‌‌ها قطعاً پیاده نظام دشمن هستند. از طرفی دیگر امروز جنگ اقتصادی، جنگ تمام عیار است بنابراین اگر ما در این رابطه ضعف قانونی داریم مجلس می‌تواند ضوابط را تشدید کند.

وی بر لزوم توجه به مقوله پیشگیری در بحث قاچاق تأکید کرد و گفت: دقت در امور گمرکی، ایجاد پنجره واحد، تسهیل تجارت رسمی، راه‌اندازی سامانه‌های نظارت و تقویت‌ بازارهای مرزی بسیار مهم است.

قاچاق کالا آشکارا با سندسازی انجام می‌گیرد

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس گفت: قاچاق کالا و ارز در کشور از شکل پنهان به آشکار و از مبادی قانونی صورت می‌گیرد.

سیدمحمدجوادابطحی، گفت: قاچاق تحت تأثیر ۳ عامل بار تعرفه، بیکاری و فساد در حکومت شکل می‌گیرد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: قاچاق کالا به صورت مستقیم با عواملی نظیر فساد، رشوه و پولشویی در ارتباط است. احتمال دستگیری عوامل موضوعی است که تنها با حکومت قانون در کشور ارتباط دارد.

وی گفت: قاچاقچیان همواره در تلاش هستند که سود خود را افزایش دهند، آن‌‌ها غالباً تلاش می‌کنند که به شکل پنهان اقدامات خود را انجام دهند اما امروز قاچاق کالا و ارز در کشور از مبادی قانونی به شکل آشکار و با سند‌سازی صورت می‌گیرد.

ابطحی گفت: در سال ۹۲ قانونی تصویب شد که مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تسهیل و ضابطه‌مند کرد اما تاکنون چقدر این قانون عملیاتی شده است؟ موارد متعدد وجود دارد که مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گیرد اما تاکنون اقدام جدی صورت نگرفته است.

کشوری که با داعش مبارزه می‌کند نباید در مبارزه با قاچاق کالا و ارز کوتاهی داشته باشد

نماینده مردم شیراز در مجلس اقتصاد را همانند خنجری در پشت کشور دانست که ایران را مورد تهاجم قرارداده است.

بهرام پارسایی مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت قاچاق در کشور، وضعیت ناخوشایندی است. مسأله‌ای که در عمل مشاهده می‌شود تداوم قاچاق کالا و ارز است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: ایران توانایی برخورد با داعش را دارد، پذیرفتنی نیست که اقتصاد ایران توسط قاچاق کالا و ارز مورد تهاجم قرار گیرد.

وی گفت: رهبری قاچاق کالا را خنجر بر پشت نظام قلمداد کرده‌اند، نمی‌توانیم اجازه دهیم صنایع کشور از پشت خنجر بخورد. قاچاق کالا و ارز راه کسب ثروت برای عده‌ای گشوده است اما درآمدهای کلان کشور را به شدت کاهش داده است.

پارسایی گفت: مبارزه با قاچاق کالا بهترین راه حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی است. هنوز مشخص نیست که متولی اصلی مبارزه با قاچاق کالا چه کسی است. رؤسای جمهوری ایران تنها کنایه می‌زنند و توانایی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را ندارند.

وی گفت: مبارزه با قاچاق کالا و ارز نظارت جدی تر دولت را می‌طلبد اگر ضعفی در بعد قانونی و اجرا وجود دارد، باید هرچه‌ سریع‌تر عملیاتی شود.

 

به نظر می‌آید اصلاح ساختار مبادی گمرکی کشور و استفاده از دستگاه‌های اسکن کانتینر‌ها در کنار تجهیز سخت‌افزاری گمرکات کشور و نیروی انتظامی می‌تواند در مبارزه با معضل قاچاق کالا بسیار مؤثر باشد لیکن تا زمانیکه انگیزه مصرف انواع کالای ارزان قاچاق در میان مصرف‌کنندگان داخلی وجود داشته باشد نیم توانیم به‌طور جدی مشکل پدیده قاچاق را بخشکاند.