چرا واردکننده بنزین نشدیم؟

چرا واردکننده بنزین نشدیم؟     مدیر عامل سابق شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: ظرفیت پالایشگاهی ما ۱۰۰ میلیون لیتر در روز است، اگر با بنزین آزاد و نرخ ۳ هزار تومانی قاچاق هم صورت بگیرد باز عواید دولت معقول‌تر است تا اینکه اجازه داده شود اموال عمومی با ۱۰۰۰ تومان قاچاق شود.   به […]

چرا واردکننده بنزین نشدیم؟

 

 

مدیر عامل سابق شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: ظرفیت پالایشگاهی ما ۱۰۰ میلیون لیتر در روز است، اگر با بنزین آزاد و نرخ ۳ هزار تومانی قاچاق هم صورت بگیرد باز عواید دولت معقول‌تر است تا اینکه اجازه داده شود اموال عمومی با ۱۰۰۰ تومان قاچاق شود.

 

به گزارش ایلنا، نصرت‌الله سیفی با بیان اینکه با تداوم روند مصرف بنزین قبل از سهمیه بندی در آینده‌ای نزدیک ما به جای صادرات، واردکننده این فرآورده می‌شدیم، اظهار داشت: طبق برآوردها میزان مصرف سالانه بنزین در سال ۹۸، ۳۱٫۵ میلیارد لیتر، سال ۹۹، ۳۳ میلیارد لیتر، سال ۱۴۰۰، ۳۴٫۶ میلیارد لیتر، سال ۱۴۰۱، ۳۶٫۱ میلیارد لیتر و در سال ۱۴۰۲ به ۳۸ میلیارد لیتر می‌رسید. یعنی ارقام مصرف به طرز وحشتناکی بالا می‌رود و دلیل آن این است که در چند سال گذشته حدود ۵ درصد رشد مصرف داشته‌ایم.

 

وی افزود: اما وقتی سهمیه‌بندی می‌شود به هر خودرویی به اندازه‌ای بنزین داده می‌شود که دارنده خودرو خودش را با مصرف هماهنگ می‌کند و معمولا هم بیشتر از آن نمی‌شود.

 

مدیر عامل سابق شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تصریح کرد: ما معادل ۲۰ میلیون خودرو داریم که این تعداد اگر روزی ۲ لیتر سوخت دریافت کنند روزانه ۴۰ میلیون لیتر و  با اضافه شدن تاکسی‌ها حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز است در حالی که قبل از آن میزان مصرف به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده بود، این نشان می‌دهد هم بدمصرفی و هم قاچاق سوخت داشتیم. پس سهمیه بندی خود بخود کنترل مصرف در پی دارد.

 

وی در ادامه گفت: ظرفیت پالایشگاهی ما ۱۰۰ میلیون لیتر در روز است، اگر با بنزین آزاد و نرخ ۳ هزار تومانی قاچاق هم صورت بگیرد باز عواید دولت معقول‌تر است تا اینکه اجازه داده شود اموال عمومی با ۱۰۰۰ تومان قاچاق شود. مورد دیگر اینکه می‌توانیم مازاد بنزین را در بازار بورس بفروشیم که برخی برای صادرات به عراق و افغانستان ارسال می شود.

 

سیفی خاطرنشان کرد: ما توانسته‌ایم در چند ماه اخیر بیش از ۲ میلیارد لیتر فرآورده بفروشیم. ظرفیت پالایشگاهی ۱۰۵ میلیون لیتر در روز است با کنترلی که صورت گرفته احتمالا فروش داخلی به ۸۰ میلیون لیتر می‌رسد که ۲۰ میلیون لیتر ظرفیت مازاد برای عرضه در بورس و یا فروش مستقیم به خریداران خارجی داریم، البته با توجه به افزایش جمعیت و ساختار حمل و نقل سبک ممکن است در سال‌های آینده باز هم افزایش مصرف داشته باشیم اما تا مدت‌ها ظرفیت فعلی پالایشگاهی جواب می‌دهد.