شهرداری‌ها مجاز به دریافت عوارض ورود به طرح ترافیک شدند

با رأی نمایندگان شهرداری‌ها مجاز به دریافت عوارض ورود به طرح ترافیک شدند مهدی قره‌داغلی – نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌مجوز وضع عوارض ورود به محدوده‌های طرح ترافیک را به شوراهای اسلامی‌کلانشهرها و مراکز استان‌ها دادند. نمایندگان در جلسه علنی دوشنبه(دیروز) مجلس شورای اسلامی‌با تصویب ماده۸ لایحه «درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها» مجوز […]

با رأی نمایندگان

شهرداری‌ها مجاز به دریافت عوارض ورود به طرح ترافیک شدند

مهدی قره‌داغلی – نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌مجوز وضع عوارض ورود به محدوده‌های طرح ترافیک را به شوراهای اسلامی‌کلانشهرها و مراکز استان‌ها دادند.

نمایندگان در جلسه علنی دوشنبه(دیروز) مجلس شورای اسلامی‌با تصویب ماده۸ لایحه «درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها» مجوز وضع عوارض ورود به محدوده‌های طرح ترافیک را به شوراهای اسلامی‌کلانشهرها و مراکز استان‌ها دادند.

براساس این مصوبه ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی با اصلاحات و الحاقات بعدی و تبصره۲ آن به شرح زیر اصلاح شد و یک تبصره به عنوان تبصره۳ به‌ آن الحاق گردید:

ماده ۱۵- شهرداری‌ها می‌توانند به منظور استفاده صحیح از عرض مجاز شهری با تعیین توقفگاه حاشیه معابر مجاز با هماهنگی پلیس راهور، از ابزارهای لازم از قبیل ایستسنج و یا کارت‌پارک استفاده کرده و مبلغ مناسبی که میزان و محدوده زمانی آن توسط شوراهای اسلامی‌شهر تعیین می‌شود، از شهروندان اخذ و صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی‌ کنند. توقف بدون مجوز به منزله ارتکاب تخلف توقف ممنوع است.

مطابق با تبصره۲ اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند نسبت به ثبت بارنامه و پرداخت هزینه صدور آن به میزان ۲۰ هزار ریال اقدام کنند. صددرصد درآمد فوق به حساب شهرداری محل واریز می‌گردد تا صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی ‌و زیرساخت‌های شهری شود.

مبلغ مذکور هر سه سال یکبار به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیأت وزیران قابل اصلاح است. وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) موظف است نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت اطلاعات بارنامه ظرف مدت شش ماه اقدام کند.

براساس تبصره۳ شوراهای اسلامی ‌کلانشهرها می‌توانند در چارچوب ضوابط شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و با رعایت مصوبات شورای ترافیک استان‌ها، (در تهران شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران)، نسبت به وضع عوارض صدور مجوز ورود به محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد مطابق با قوانین مربوطه اقدام کنند.