چین سریع‌‌ترین ابررایانه جهان را ساخت

چین سریع‌‌ترین ابررایانه جهان را ساخت چین از ساخت سریع‌‌ترین ابررایانه جهان با ۱۰٫۶۵ میلیون هسته محاسبه رایانه‌ای خبر داد که این ابررایانه کاملاً چینی است و در آن از تراشه‌های ساخت این کشور استفاده شده است. به گزارش فارس به نقل از کامپیوترورلد، این موفقیت برای چینی‌ها پس از آن رخ می‌دهد که دولت […]

چین سریع‌‌ترین ابررایانه جهان را ساخت

چین از ساخت سریع‌‌ترین ابررایانه جهان با ۱۰٫۶۵ میلیون هسته محاسبه رایانه‌ای خبر داد که این ابررایانه کاملاً چینی است و در آن از تراشه‌های ساخت این کشور استفاده شده است.

به گزارش فارس به نقل از کامپیوترورلد، این موفقیت برای چینی‌ها پس از آن رخ می‌دهد که دولت آمریکا در سال ۲۰۱۵ جلوی دسترسی این کشور به تراشه‌های فوق سریع شرکت اینتل را گرفت. زیرا مدعی بود چین از ابررایانه Tianhe-2 خود برای انجام آزمایش‌های انفجار هسته‌ای استفاده کرده است.

سرعت ابررایانه چینی Sunway TaihuLight در بهترین حالت به ۱۲۴٫۵ پتافلاپ می‌رسد بنابراین Sunway TaihuLight اولین ابررایانه جهان است که سرعت ۱۰۰ پتافلاپ را پشت سر گذارده است. هر پتافلاپ برابر با یک هزار تریلیون عملیات پایدار شناور در ثانیه است.

چین در گذشته چاره‌ای جز استفاده از سخت‌افزارهای آمریکایی در رایانه‌های خود نداشت. اما حالا در این زمینه هم خودکفا شده است. Tianhe-2 دومین ابررایانه پرسرعت چینی‌ها با حداکثر سرعت ۵۴٫۹ پتافلاپ از پردازنده‌های Xeon اینتل بهره می‌گیرد.

TaihuLight که در مرکز ملی ابررایانه چین در ووکسی نصب شده از پردازنده‌هایی موسوم به ShenWei بهره می‌گیرد که توسط آزمایشگاه تحقیقاتی Jiangnan تولید شده است. سیستم عامل چینی این ابررایانه هم مبتنی بر لینوکس بوده و Sunway Raise نام دارد.

 

انتظار می‌رود از این ابررایانه برای انجام اموری همچون طراحی مدل‌های صنعتی، مدل‌سازی سیستم‌های کره زمین، تحلیل انبوه داده‌ها و … استفاده شود.