دلالان خودرو در کمین مصرفکنندگان واقعی افزایش قیمت خودروهای سواری در چند هفته اخیر در بازار را میتوان هیجانی توصیف کرد که واسطهگران این فضا را با آشفته کردن بازار خودرو و به بهانههای افزایش نرخ سوخت و نوسانات نرخ ارز، به وجود آوردهاند و قصدی جز افزایش کاذب قیمت خودرو و عرضه خودروهای دپو […]
دلالان خودرو در کمین مصرفکنندگان واقعی
افزایش قیمت خودروهای سواری در چند هفته اخیر در بازار را میتوان هیجانی توصیف کرد که واسطهگران این فضا را با آشفته کردن بازار خودرو و به بهانههای افزایش نرخ سوخت و نوسانات نرخ ارز، به وجود آوردهاند و قصدی جز افزایش کاذب قیمت خودرو و عرضه خودروهای دپو شده را ندارند.
در چند ماه اخیر با وجود بازگشت رونق تولید به صنایع خودروسازی کشور شاهد افزایش کاذب قیمتهای خودرو در بازار هستیم، نشانهها و آمارها همگی حکایت از تولید و تجاریسازی مناسب و متناسب با نیاز بازار دارد، از طرفی نظارتها در بخش خودرو بسیار مؤثر عمل کرده و موجب تسهیل در روند تجاریسازی شده است.
در اینجا این سؤال به ذهن میرسد که بهراستی چرا با وجود رونق در تولیدات و تجاریسازی محصولات خودرویی، شاهد عدم تناسب و افزایش قیمت خودروهای داخلی با قیمت مصوب کارخانه در بازار هستیم؟
برخی از کارشناسان افت میزان ۳۲ درصدی تولید در مقایسه با هشت ماهه سال قبل را از عوامل اختلاف قیمت خودرو با بازار عنوان میکنند. برخی دیگر بر این باورند که تحریمها و دستوپنجه نرم کردن صنایع خودروسازی با شرایط دشوار تأمین متناسب با نیاز نقدینگی، در تولید خودرو اثرگذار بوده است.
همچنین عدهای دیگر افزایش نرخ سوخت را مهمترن عامل دانسته و نوسانات نرخ ارز را که در هفتههای اخیر شاهد آن بودهایم مؤثر در آشفتگی قیمت بازار خودرو میدانند.
اما باید به این نکته توجه داشت که شوک اقتصادی ناشی از تحریم را که در سال ۱۳۹۷ با تحریم شدن بخش خودروسازی کشور توسط استکبار جهانی اتفاق افتاد، پشت سر گذاشته و با تحول و برنامهریزی منسجم در جبران کسری قطعات و اجزای مورد نیاز خودرو، در سال ۱۳۹۸ شاهد رونق در این بخش هستیم و با برنامهریزیهای منسجم در داخلیسازی، میتوان اینگونه تعبیر کرد که تحریمها برای خودروسازان خودکفایی و افزایش میزان داخلیسازی و حمایت از تولید داخل را به ارمغان آورده است و همینطور برابر پیشبینیها تا سال ۱۳۹۹ تمامی اهداف از پیش تعیین شده در داخلی سازی خودرو قابل تحقق خواهد بود.
از طرفی، در بخش تجاریسازی خودروهای کف پارکینگ، خودروسازان بسیار موفق عمل کرده و با سرعت مناسب در تحویل و همچنین با تعهد بهروزرسانی تحویلها از دیماه امسال، در پوشش تقاضای مصرفکننده نهایی بسیار مؤثر بوده و میتوان ان را مهمترین عامل رونق در صنعت خودرو عنوان کرد؛ که تداوم این رویه دستکم تا پایان امسال به اغنای نیاز تقاضا در بازار بدینوسیله خواهد انجامید. تعهد به روزرسانی و تحویل خودرو را منطقاً میباید یکی از نشانههای نزدیکتر شدن قیمت بازار با قیمت مصوب کارخانه دانست.
بنابراین افزایش قیمت خودروهای سواری در چند هفته اخیر در بازار را میتوان هیجانی توصیف کرده که واسطهگران در فضای مجازی با آشفته کردن بازار خودرو و به بهانههای افزایش نرخ سوخت و نوسانات نرخ ارز، به وجود آورده و قصدی جز افزایش کاذب قیمت خودرو و عرضه خودروهای دپو شده آنها ندارند.
از اینرو، نقش رسانهها در اطلاعرسانی از اوضاع متناسب با نیاز بازار حالحاضر خودروسازان در تأمین نیاز مصرفکننده نهایی، تولید و تحویل متناسب با نیاز مصرفکننده و جلوگیری از ضرر و زیان آنان در بازارهای آشفته که توسط منفعتطلبان و مفسدان اقتصادی به آن دامن زده شده؛ بسیار مؤثر بوده و در شرایط کنونی برای از بین بردن جو روانی حاصل از دسیسه واسطهگران و دلالان اقتصادی، این نیاز به اطلاعرسانی بشدت احساس میشود.
پیشبینی میشود بهزودی شاهد تغییر بسیار محسوس قیمتها و شفافیت در بازار خودرو باشیم، چراکه افزایش تیراژ تجاری سازی محصولات شرکتهای خودرویی و اطلاعرسانی جراید و رسانهها از افزایش توانمندی و پتانسیلهای بالای ایجاد شده توسط خودروسازان، به کاهش هیجانات لحظهای انجامیده و از ضرر و زیان مصرفکنندگان حقیقی در ورود به اینگونه بازارها خواهد کاست.
رضا آریاراد | کارشناس بازار خودرو
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.