تلنگر راندمانی به صنعت برق در حصار تحریم‌ها

با رونمایی از نخستین نیروگاه کلاس F محقق می‌شود تلنگر راندمانی به صنعت برق در حصار تحریم‌ها  گروه انرژی- مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی گفت: پنج هزار مگاوات نیروگاه کلاسF در کشور احداث خواهد شد که قرارداد آن با مپنا به امضاء رسیده است. به گزارش خبرنگار اعزامی‌ مناقصه‌مزایده به بندرعباس، علیرضا […]

با رونمایی از نخستین نیروگاه کلاس F محقق می‌شود

تلنگر راندمانی به صنعت برق در حصار تحریم‌ها

 گروه انرژی- مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی گفت: پنج هزار مگاوات نیروگاه کلاسF در کشور احداث خواهد شد که قرارداد آن با مپنا به امضاء رسیده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی‌ مناقصه‌مزایده به بندرعباس، علیرضا نصراللهی در حاشیه بازدید از نیروگاه کلاسF هنگام در جمع خبرنگاران از افتتاح اولین نیروگاه کلاسF در بندرعباس طی بهمن‌ماه خبر داد و گفت: در این راستا پنج هزار مگاوات نیروگاه کلاسF احداث خواهد شد که در این خصوص باید گفت قرارداد آن با مپنا به امضاء رسیده است.

وی با بیان اینکه براساس برنامه ششم توسعه باید راندمان نیروگاه‌های حرارتی به ۴۰ درصد برسد افزود: در حال‌حاضر راندمان نیروگاه‌ها پایین‌تر از این رقم است که با احداث نیروگاه‌های کلاسF که فعلاً قرار بر این است که هشت نیروگاه در کشور نصب شود راندمان نیروگاه‌ها افزایش خواهد یافت.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی گفت: توربین‌های کلاسF پیشرفته‌ترین توربین‌های تجاری شده در جهان هستند.

وی ادامه داد: نیروگاه هنگام بندرعباس اولین نیروگاه سیکل ترکیبی کلاسF بخش دولتی است که راندمان آن ۵۸ درصد است.

نصراللهی با بیان اینکه برای احداث پنج هزار مگاوات نیروگاه کلاسF بندرعباس هشت ساختگاه در نظر گرفته شده است افزود: از این تعداد چهار ساختگاه بندرعباس، سهند بناب، اندیمشک و رامین اهواز در اولویت قرار گرفته‌اند و ساختگاه‌های لرستان، اصفهان، تهران و بوئین‌زهرا نیز در اولویت بعدی هستند.

وی ارزش کل قرارداد برای احداث پنج هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی کلاسF را ۲٫۲ میلیارد یورو اعلام کرد که ۵۰۰ میلیون یورو به نیروگاه هنگام بندرعباس اختصاص دارد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت اسمی ‌نیروگاه کلاسF بندرعباس ۹۰۶ مگاوات است.

نصراللهی افزود: این نیروگاه مراحل پایانی آماده‌سازی را طی می‌کند و به زودی در قالب پویش کمپین الف – ب ایران به بهره‌برداری خواهد رسید.

آخرین وضعیت فاینانس روسی نیروگاه سیریک

در ادامه این بازدید حسین سلیمی‌ نیز به آخرین وضعیت نیروگاه سیریک هرمزگان اشاره کرد و گفت: این نیروگاه قرار است با فاینانس یکمیلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی روسیه احداث شود مذاکرات بین طرف روس و شرکت ایرانی انجام شده و ال‌سی پروژه باز شده است.

وی افزود: مدیر شرکت روسی‌ تکنوپروم اکسپورت هفته آینده به تهران خواهد آمد و مذاکراتی برای آغاز احداث نیروگاه سیریک انجام خواهد شد.

سلیمی‌ یادآور شد: ۱۹۹ هکتار زمین برای احداث این نیروگاه اختصاص یافته و کانکس‌های اولیه تحویل پیمانکاران روس شده است.

۵٫۵ میلیارد تومان هزینه بابت امحای زواید نیروگاهی

سلیمی ‌در ادامه درباره وضعیت نیروگاه بندرعباس نیز گفت: ظرفیت اسمی‌ این نیروگاه ۱۳۲۰ مگاوات و قدرت عملی آن ۱۲۰۰ مگاوات است.

این مقام مسؤول با اشاره به مباحث زیست‌محیطی در این نیروگاه تصریح کرد: روغن‌های آسکارل در تمام دنیا امحاء می‌شود با توجه به مسائل زیستمحیطی ما نیز این زواید مربوط به نیروگاه را حتی از کشور خارج می‌کنیم به طوری که ۵٫۵ میلیارد تومان بابت امحای زواید ترانس‌ها و روغن‌های اسکارل در نیروگاه هزینه شده است.

وی راندمان این نیروگاه را ۳۳ درصد عنوان کرد و افزود: طی چند ماه گذشته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده راندمان نیروگاه به ۳۴ درصد رسید.

سلیمی خاطرنشان کرد: در تابستان امسال نیروگاه بندرعباس موفق شد ۱۵۰ مگاوات نسبت به تابستان قبل افزایش تولید داشته باشد.

وی یادآور شد: ظرفیت نیروگاه بندرعباس ۹۰۶ مگاوات است که پس از ۱۲ سال توانستیم میزان تولیدمان را فقط در یک واحد به پنج هزار مگاوات برسانیم.

سلیمی با بیان اینکه در نیروگاه بندرعباس ۳۰ هزار هکتار فضای سبز ایجاد شده است، افزود: اگر نیروگا ه بخار بندرعباس به اندازه کافی سوخت گاز داشته باشد مشکل زیستمحیطی تا حد زیادی قابل حل خواهد بود اما در حال‌حاضر ۷۰ درصد سوخت مازوت و ۳۰ درصد از گاز استفاده می‌کنند و این در حالی است که سوخت اصلی نیروگاه، گاز است اما علی‌رغم این موضوع نیروگاه مشکل آلایندگی ندارد.

ظرفیت نیروگاهی هرمزگان به ۶۹۰۹ مگاوات خواهد رسید

در ادامه این بازدید رضا مهرانی، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق بندرعباس گفت: ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های حرارتی استان هرمزگان ۳۲۵۰ مگاوات است که پیش‌بینی می‌شود این ظرفیت تا پایان امسال به ۳۵۵۷ مگاوات و تا ۱۴۰۴ به ۶۹۰۹ مگاوات افزایش یابد.

وی افزود: استان هرمزگان ۷۰ هزار کیلومتر وسعت و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و نیروگاه سیکل ترکیبی کلاسF هنگام و نیروگاه حرارتی سیریک هرمزگان برای تأمین برق سواحل مکران از جمله پروژه‌های بخش دولتی و نیروگاه‌های غدیر و پاسارگاد قشم از جمله نیروگاه‌های بخش‌خصوصی برای تأمین برق استان است.

وی با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای تأمین برق پایدار گفت: در حال‌حاضر وضعیت نیروگاه‌های حرارتی استان هرمزگان ۳۲۵۰ مگاوات است که با به مدار آمدن نیروگاه‌های کلاسF هنگام تا پایان سال‌جاری این ظرفیت به ۳۵۵۷ مگاوات خواهد رسید و تا افق ۱۴۰۴ این ظرفیت به ۶۹۰۹ مگاوات افزایش خواهد یافت.