حل مشکل فاضلاب اهواز در گروی تزریق ۴۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز خبر داد حل مشکل فاضلاب اهواز در گروی تزریق ۴۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: حل کامل مشکل فاضلاب شهر اهواز نیازمند چهارهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار و حدود پنج سال زمان است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، بهنام مریدی […]

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز خبر داد

حل مشکل فاضلاب اهواز در گروی تزریق ۴۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: حل کامل مشکل فاضلاب شهر اهواز نیازمند چهارهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار و حدود پنج سال زمان است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، بهنام مریدی با بیان این مطلب افزود: شهر اهواز دارای ۲۳۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب است که ۱۱۰۰ کیلومتر آن بیش از ۳۰ سال قدمت دارد.

وی با اشاره به آسیب سیل فروردینماه امسال به ۲۲۰ نقطه از شبکه فاضلاب شهر اهواز و آسیب اساسی به ۳۳ نقطه از خطوط اصلی جمع‌آوری فاضلاب این شهر افزود: سیلاب ابتدای امسال باعث نشست حدود ۷۰ کیلومتر از خطوط اصلی جمع‌آوری فاضلاب اهواز و انسداد مسیرهای خروجی فاضلاب شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز ادامه داد: برای بازسازی شبکه طی سه ماه گذشته ۲۲ پیمانکار تعیین و بازسازی ۷۰ کیلومتر خطوط ریزشی شهر اهواز آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه در این پروژه جنس لوله‌ها نیز به پلی‌اتیلن تغییر یافته است، اظهار کرد: در حال‌حاضر ۴۰ کیلومتر وارد مدار شده و ۳۰ کیلومتر باقی‌مانده در حال ترمیم است که تا ۴۵ روز دیگر به اتمام می‌رسد.

مریدی با یادآوری اینکه براساس قانون، شهرداری متولی دفع آب‌های سطحی است، تصریح کرد: متأسفانه شهر اهواز فاقد سیستم دفع آب‌های سطحی است و با بارش‌های بیشتر از ۱۰ میلی‌متر دچار مشکل شده و از حالت عادی خارج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی یک‌ماه گذشته اغلب بارندگی‌ها بالای ۱۰ میلی‌متر بوده و حتی شاهد بارش‌های ۴۵ و ۵۰ میلی‌متری در شهر اهواز بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: در بارندگی‌های اخیر به‌دلیل نبود سیستم دفع آب‌های سطحی، بخشی از خطوط فاضلاب دچار نشست شد و هم‌اکنون در حال ترمیم نقاط آسیب‌دیده هستیم.

مدیرعامل آبفای اهواز ادامه داد: مشکل اساسی فاضلاب شهر اهواز در وهله اول مربوط به دفع شبکه فاضلاب است که می‌بایست شهرداری و شورای شهر در این خصوص چاره‌اندیشی کنند و مشکل بعدی مربوط به قدیمی‌بودن خطوط است که نیاز به بازسازی دارند.

مریدی افزود: برای بازسازی خطوط ناشی از وقوع سیل ۳۶۰ میلیارد تومان پروژه و ۴۶۷ میلیارد تومان اعتبار تعریف و پیش‌بینی شده که از این مبلغ ۹۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب اعلام و ۵۷ میلیارد تومان نیز در قالب فروش اوراق تخصیص داده شده است.

شناسایی نقاط حادثه‌خیز شبکه فاضلاب اهواز

وی همچنین از شناسایی نقاط حادثه‌خیز شبکه فاضلاب اهواز خبر داد و گفت: نقاطی که در زمان بارندگی دچار پس‌زدگی می‌شد شناسایی و اصلاح آنها را با اعتباری حدود ۱۵ میلیارد تومان در دستور قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: با اجرای خط دوقلوی ۷۱۰ میلی‌متری از ایستگاه مرکزی الهادی شهر اهواز واقع‌در منطقه کیان و خشایار، توانستیم فاضلاب جمع‌آوری شده را به خط اصلی ۱۶۰۰ میلی‌متری هدایت و مشکلات این منطقه را در بارندگی‌های اخیر کاهش دهیم.

مریدی، تکمیل تصفیه‌خانه شرق اهواز که فاز اول آن قبلاً افتتاح شده را دارای ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی عنوان کرد و افزود: تصفیه‌خانه غرب اهواز هم با ظرفیت تصفیه ۱۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب از طریق فاینانس با اعتبار ۳۹٫۲ میلیون یورو توسط یک شرکت چینی در حال اجراست که قرار است ۸۵ درصد این مبلغ را شرکت خارجی و ۱۵ درصد آن را ما تأمین ‌کنیم.

وی با اشاره به اجرای ۴۰ درصد از ۳۴ کیلومتر طول خطوط اصلی جمع‌آوری فاضلاب مصوب شهر اهواز گفت: تکمیل ۶۰ درصد باقی‌مانده کلکتور اصلی شهر اهواز که هفت کیلومتر آن به صورت پایپ جکینگ و میکروتونل اجرا خواهد شد، با اعتباری بالغ‌بر ۲۲۰ میلیارد تومان از تبصره ماده ۵۶ به‌زودی آغاز و پس از حدود چهار سال به اتمام می‌رسد.

شهر اهواز دارای ۱۸۵ ایستگاه پمپاژ است که فاضلاب را از طریق ۴۰۰ الکتروپمپ به خروجی‌ها و تصفیه‌خانه‌ها پمپاژ می‌کنند که طی ماه‌های اخیر ۲۵۰ دستگاه الکتروپمپ‌ تعمیر و ۱۸۰ دستگاه بازسازی و وارد مدار شده است.