شماره‌گذاری خودروهای یورو۴ تنها تا پایان سال

شماره‌گذاری خودروهای یورو۴ تنها تا پایان سال استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی یورو۴ می‌باشد. بنابراین خودروهایی تولید شده باید استاندارد آلایندگی یورو۴ را پاس کنند در این میان از ۱۰۰ خودروی تولیدی که تأییدیه زیست‌محیطی دارند حدود ۴۸ مدل آن استاندارد یورو۵ دارند. به گزارش مناقصه‌مزایده، در آزمون آلایندگی تولیدات شرکت‌های خودروسازی، شرکت بازرسی کیفیت و […]

شماره‌گذاری خودروهای یورو۴ تنها تا پایان سال

استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی یورو۴ می‌باشد. بنابراین خودروهایی تولید شده باید استاندارد آلایندگی یورو۴ را پاس کنند در این میان از ۱۰۰ خودروی تولیدی که تأییدیه زیستمحیطی دارند حدود ۴۸ مدل آن استاندارد یورو۵ دارند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در آزمون آلایندگی تولیدات شرکت‌های خودروسازی، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد براساس میزان آلایندگی خودروها، میانگینی از میزان سوخت مصرفی و آلایندگی تمام خودروهای تولیدی در کشور را محاسبه و گزارش آن را هر ساله منتشر می‌کند.

این در حالی است که براساس ماده۴ و آیین‌نامه فنی ماده۲ قانون هوای پاک قرار بود که از ابتدای سال ۹۸ کلیه خودروهای داخلی با استاندارد یورو۵ تولید شوند اما خودروسازان اجرای این قانون را تا ابتدای سال ۹۹ به تعویق انداختند و بنابراین قرار شد که اسفندماه امسال آخرین مهلت خودروسازان برای تولید و شماره‌گذاری خودروهای یورو۴ باشد.

هرچند که خودروسازان ادعا می‌کنند که تحریم و بنزین یورو۴، مانع تولید خودروی یورو۵ است اما سازمان حفاظت محیطزیست معتقد است که اینها بهانه‌های خودروسازان برای قانون‌شکنی است.

در این باره بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه ارتقای استاندارد‌ها ربطی به تحریم‌ها ندارد درباره تفاوت خودروها با استاندارد یورو۴ و یورو۵ گفت: حدود مجاز استاندارد یورو۵ سختگیرانه‌تر از یورو۴ است. همچنین از سوی دیگر سیستم عیب‌یاب خودرو در استاندارد یورو۵ با استاندارد یورو۴ متفاوت است. این سیستم عیب‌یاب که مرتبط با آلایندگی خودرو است متوجه بروز اختلال در قطعات کنترل آلایندگی می‌شود، همچنین حد مجاز آلاینده ناکس در استاندارد یورو هشت‌صدم میلی‌گرم بر کیلومتر و این عدد در استاندارد یورو۴ هشت‌صدم میلی‌گرم بر کیلومتر است.

به گفته اشجعی ۵۰ درصد خودروهای یورو۵ تولید داخل در آزمون‌های تطابق تولید رد شده‌اند و این نشان می‌دهد که این محصولات یورو۵ بویی از این استاندارد نبرده‌اند. همچنین براساس آزمون‌های دوره‌ای تطابق تولید ۲۰ درصد خودروهای یورو ۴ نیز مردود شده‌اند.

وی با تصریح بر اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست درخواست از رده خارج کردن خودرویی را نداده است و صرفاً اعلام کرده است که خودروهای با استاندارد یورو۴ تنها تا پایان امسال می‌توانند شماره‌گذاری شوند.

همچنین سعید تاجیک، قائممقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: در نظارت ادواری بر آلایندگی خودروهای تولیدی در کشور، از فرآیند تولید خودروسازان نمونه برداری و در آزمایشگاههای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد مورد تست قرار می‌گیرد که در صورت پاس نمودن استاندارد آلایندگی مجوز شماره‌گذاری برای تولیدات خودروسازان صادر می‌شود.

تاجیک تأکید کرد: نظارت بر آلایندگی خودروهای تولیدی در کشور در طول سال و به صورت دوره‌ای با نمونه‌برداری از فرآیند تولید خودروسازان انجام می‌شود و در صورت وجود مشکل مجوز شماره‌گذاری تولیدات شرکت‌ها ابطال می‌شود.

قائممقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در ادامه توضیح داد: در اعلام نتایج میزان آلایندگی شرکت‌های خودروساز عملاً رده‌بندی وجود ندارد و شرکت‌ها یا استاندارد یورو ۴ را پاس می‌کنند و یا اینکه به لحاظ میزان انتشار آلایندگی قابلیت پاس کردن استاندارد یورو۴ را نخواهند داشت که در این صورت مجوزی برای شماره‌گذاری دریافت نخواهند کرد.