رئیس انجمن قطعهسازان خودرو قیمتگذاری خودرو به روش سال ۷۶ بازگردد رئیس انجمن قطعهسازان خودرو با بیان اینکه براساس ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنجم توسعه، دولت هرجا به قیمتگذاری محصولی صنعتی وارد شود، باید زیان ناشی از آن را هم جبران کند، گفت: بنابراین دولت باید برای جبران خسارت خودروسازان و قطعهسازان هرچه سریعتر اقدام […]
رئیس انجمن قطعهسازان خودرو
قیمتگذاری خودرو به روش سال ۷۶ بازگردد
رئیس انجمن قطعهسازان خودرو با بیان اینکه براساس ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنجم توسعه، دولت هرجا به قیمتگذاری محصولی صنعتی وارد شود، باید زیان ناشی از آن را هم جبران کند، گفت: بنابراین دولت باید برای جبران خسارت خودروسازان و قطعهسازان هرچه سریعتر اقدام کند.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از اتاق تهران، محمدرضا نجفیمنش با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار و عدم منفعت خودروسازان از این افزایش قیمت افزود: خودروساز همچنان با قیمت اولیه محصول را عرضه میکند اما بازار به آثار تورمی بودجه سال ۹۹ واکنش نشان داده است. در واقع کنشگران در بازار پیشبینی میکنند که قیمتها در سال آینده افزایش پیدا کند. بنابراین صعود قیمت را کلید زدهاند. این درحالی است که زیان انباشته خودروسازان در شش ماه گذشته از سالجاری به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر خودروسازان ۲۳ هزار میلیارد تومان بدهی به قطعهسازان دارند. اما در این شرایط راهکار چیست؟
وی با اشاره کمبود نقدینگی در این حوزه تأکید کرد: پیشنهاد فعالان این صنعت این است که دولت به راهکار سال ۷۶ در تعیین قیمت خودرو بازگردد. در این راهکار خودروسازان وضعیت بازار را بررسی کرده و قیمتی را اعلام میکردند که پنج درصد کمتر از قیمت بازار بود. برای مثال اگر خودرویی در بازار ۵۰ میلیون تومان قیمت داشت، خودروسازان آن را ۴۷٫۵ میلیون تومان عرضه میکردند. در این شرایط این بازار بود که خود را به قیمت خودروساز میرساند.
نجفیمنش با اشاره به اینکه از سال ۷۶ تا سال ۸۶، قیمتگذاری خودرو با همین روش انجام میشد گفت اما از سال ۹۱ شورای رقابت وارد قیمتگذاری شد. اکنون باتوجه به شرایط اقتصادی خودروسازان پیشنهاد ما بازگشت به روش قبلی در تعیین قیمت است. اما برای اجرایی شدن این روش مسؤولان به جرأت در تصمیمگیری نیاز دارند. متأسفانه در اقتصاد ما سندرمی به نام سندرم تعلل وجود دارد و برای اجرای تصمیمی آنقدر زمان میکشیم تا فواید اجرای آن کم یا از بین میرود. در این شرایط است که بازار با رشد قیمت از خودروسازیها به تعادل میرسد و زیان خودروسازان هم جبران میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.