شمار قربانیان آنفلوآنزا در آستانه ۱۰۰ نفری شدن!

شمار قربانیان آنفلوآنزا در آستانه ۱۰۰ نفری شدن! رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن اعلام سیر نزولی بروز آنفلوانزا در کشور و تشریح اقدامات انجام شده در جهت کنترل آن، آخرین وضعیت بروز این بیماری را اعلام کرد. حسین عرفانی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح آخرین وضعیت همه‌گیری آنفلوآنزای فصلی […]

شمار قربانیان آنفلوآنزا در آستانه ۱۰۰ نفری شدن!

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن اعلام سیر نزولی بروز آنفلوانزا در کشور و تشریح اقدامات انجام شده در جهت کنترل آن، آخرین وضعیت بروز این بیماری را اعلام کرد. حسین عرفانی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح آخرین وضعیت همه‌گیری آنفلوآنزای فصلی انسانی که از اواخر مهرماه در کشور شروع شده، گفت: از چهارشنبه دو هفته قبل یعنی ۱۳ آذرماه شاهد کاهش موارد بروز این بیماری در بیشتر نقاط کشور بودیم و امیدواریم با همکاری مردم در زمینه مسائل رعایت موازین بهداشتی و پیشگیرانه، تا یکی دو هفته آینده موج همه‌گیری بیماری در کشور کنترل شود و موارد بروز از حالت همه‌گیری خارج شود. وی در تشریح آخرین موارد بروز و مرگ ناشی از آنفلوآنزا در کشور گفت: تا روز یکشنبه گذشته ۸۱ مورد مرگ به دلیل این بیماری در کشور ثبت شد. در هفته گذشته نیز (از روز ۱۶ آذرماه تا ۲۳ آذرماه) تعداد موارد مرگ به دلیل آنفلوآنزا ۱۸ مورد بوده است که خوشبختانه در این ۱۸ مورد، زن بارداری گزارش نشده است. از این ۱۸ مورد نیز پنج نفر مربوط به تبریز، یک تن در قزوین، سه مورد در تهران، یک نفر در خوزستان، یک نفر در اردبیل، یک نفر در البرز، دو نفر در گلستان، دو نفر در خراسان‌رضوی و دو نفر در زاهدان بوده است. وی با اشاره به جهش ویروس H۱N۱ در سال‌جاری که جهشی متوسط نیز بود، ادامه داد: وقتی جهش متوسط در ویروس اتفاق می‌افتد، انتظار می‌رود که در همه‌گیری، حدود ۱۵ درصد مردم به این همه‌گیری مبتلا شوند؛ این درحالیست که آمار حاکی از آن است که تعداد افرادی که بیمار شدند به مراتب کمتر از این ۱۵ درصد است و این نشان‌دهنده آن است که اقدامات مؤثر بوده است. بحث بعدی مربوط به عوارض ویروس آنفلوآنزا است که در دنیا سالانه تعداد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند. در کشور ما هم به هر حال مورد مرگ اتفاق می‌افتد، اما اگر اقدامات پیشگرانه به خوبی صورت نگیرد ۱۵ درصد مردم مبتلا می‌شوند و دو درصد موارد ابتلا نیاز به بستری می‌یابند و ۱۰ درصد موارد شدید نیاز به آی‌سی‌یو پیدا می‌کنند و ۳۰ موارد آی‌سی‌یو نیز منجر به فوت می‌شود و اگر این اعداد را حساب کنیم تا حدود چندین برابر جلوی مرگ در برابر آنفلوآنزا در کشور گرفته شده است. بی‌تردید این توفیقات در کنترل بیماری و عوارض ناشی از آن به دلیل همکاری و رفتار بهداشتی مردم و انصافاً تمهیدات، پیش‌بینی‌ها و زحمات انجام شده در معاونت‌های بهداشت، درمان و سازمان غذا و دارو و پرسنل مربوطه در مراکز درمانی بوده است. وی تأکید کرد: ۹۷ تا ۹۸ درصد آنفلوآنزا، یک عفونت ساده و خفیف حاد تنفسی ایجاد می‌کند که از نظر بالینی قابل افتراق با موارد سرماخوردگی معمولی نیست. در این موارد توصیه اکید این است که در دوره واگیری بیماری که فاز تب‌دار است، فرد مبتلا سه تا پنج روز در منزل استراحت کند؛ چراکه استراحت بهترین درمان برای آنفلوآنزاست و باعث تقویت سیستم ایمنی و مقابله بهتر با بیماری می‌شود. در صورتی که علایم بیماری تشدید نیز حتماً باید به پزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را دریافت کنند.

چرا داروی آنفلوآنزا در دسترس عموم نیست؟

عرفانی در پاسخ به این سؤال که چرا داروی آنفلوآنزا در دسترس عموم مردم قرار نمی‌گیرد، گفت: یکی از معضلات جوامع مختلف در حوزه سلامت بحث مقاومت عوامل بیماری زا با آنتی‌بیوتیک است. از طرفی هم اوسلتامیویر تنها آنتی بیوتیک ضدویروسی و مؤثر بر علیه آنفلوآنزا است و اگر بی‌رویه استفاده شود، در کوتاه زمانی ممکن است عوامل بیماری زا به آن مقاومت کنند و به این ترتیب خود را خلع‌سلاح کرده‌ایم. بر همین اساس بهتر است که این دارو برابر دستورالعمل کشوری که مصوبه کمیته علمی‌است، برای موارد شدید بستری در بیمارستان و موارد خاص سرپایی توسط متخصص عفونی بزرگسال، عفونی اطفال، فوق‌تخصص‌های ریه و متخصصان داخلی در نقاط مختلف کشور تجویز شود.