انعقاد تفاهم‌نامه تنقیح قوانین و مقررات میان سه قوه

انعقاد تفاهم‌نامه تنقیح قوانین و مقررات میان سه قوه معاون حقوقی قوه‌قضاییه گفت: منقح‌سازی قوانین و مقررات قضایی، از لازمه‌های تحقق عدالت به شمار می‌رود و دستگاه قضایی در ابعاد فراقوه‌ای و درون‌قوه‌ای به جد پیگیر انجام آن است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت حقوقی قوه‌قضاییه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد مصدق، معاون حقوقی […]

انعقاد تفاهم‌نامه تنقیح قوانین و مقررات میان سه قوه

معاون حقوقی قوه‌قضاییه گفت: منقح‌سازی قوانین و مقررات قضایی، از لازمه‌های تحقق عدالت به شمار می‌رود و دستگاه قضایی در ابعاد فراقوه‌ای و درون‌قوه‌ای به جد پیگیر انجام آن است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت حقوقی قوه‌قضاییه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد مصدق، معاون حقوقی قوه‌قضاییه با بیان اینکه انعقاد تفاهم‌نامه تنقیح قوانین و مقررات میان سه قوه در سال‌جاری فضا و بستری ملی برای انجام بهینه تنقیح قوانین و مقررات فراهم ساخته است، گفت: منقح ساختن قوانین و مقررات به خصوص در حوزه قضایی امری الزامی‌و ضروری است؛ چرا که پراکندگی، ابهام، اجمال، تراکم و مشخص نبودن ناسخ و منسوخ قوانین، معضلات عمده‌ای است که دستگاه قضایی با آن روبه‌رو است. مصدق با اشاره به اینکه معضلات فوق، مسائل و مشکلات بسیاری برای قضات به عنوان مجریان عدالت پدید می‌آورد، خاطرنشان کرد: این امر تنها اختصاص به قضات ندارد، بلکه معضلات یادشده مردم را نیز به طور جدی آسیب‌پذیر می‌سازد؛ در جایی که تشخیص قوانین ناسخ و منسوخ و یا موارد ابهام و اجمال برای قضات و متخصصین، امری دشوار است چگونه عموم مردم قادر به تشخیص آن خواهند بود. وی در این خصوص افزود: با توجه به موارد مذکور، منقح‌سازی قوانین و مقررات را از لازمه‌های اجرای عدالت در جامعه می‌توان به شمار آورد و همین موضوع تببین‌کننده اهمیت و جایگاه تنقیح قوانین است.

اقدامات فراقوه‌ای و درون‌قوه‌ای معاونت حقوقی در حوزه‌ تنقیح

مصدق عزم معاونت حقوقی قوه‌قضاییه را در تنقیح قوانین و مقررات، «جزم» خواند و اظهار کرد: اقدامات و فعالیت‌های معاونت در این حوزه، دو گستره فراقوه‌ای و درون‌قوه‌ای را در بر می‌گیرد. در نیمه‌ نخست سال‌جاری با انعقاد تفاهم‌نامه تنقیح قوانین و مقررات میان سه قوه، تلاش شد تا بستری مناسب برای انجام این مهم در سطح ملی فراهم شود و اقدامات جدی تاکنون در راستای اجرایی ساختن تفاهم‌نامه مذکور از سوی سه‌قوه به انجام رسیده است. معاون حقوقی قوه‌قضاییه با اشاره به تشکیل کارگروه اجرایی این تفاهم‌نامه بلافاصله پس از انعقاد تفاهم‌نامه در تابستان سال‌جاری افزود: دور نخست از جلسات این کارگروه اجرایی با حضور نمایندگان سه قوه و به صورت مستمر برگزار شد که دستاوردهای متعددی نظیر تدوین و تصویب «آیین‌نامه داخلی کارگروه اجرایی تفاهم‌نامه همکاری قوای سه‌گانه» و «شیوه‌نامه اجرایی تفاهم‌نامه» حاصل برگزاری آن است.