دوراهی آموزش و پرورش پیشروی کارکنان؛ اداری یا آموزشی؟ نظام رتبهبندی معلمان که طی چند سال اخیر به یکی از دغدغهها و مطالبات معلمان و از سوی دیگر پای ثابت وعدههای وزرای آموزش و پرورش تبدیل شده بود در جلسه سوم آذرماه هیأت وزیران تصویب شد؛ هرچند همچنان انتقادهایی بر این طرح وارد است و […]
دوراهی آموزش و پرورش پیشروی کارکنان؛ اداری یا آموزشی؟
نظام رتبهبندی معلمان که طی چند سال اخیر به یکی از دغدغهها و مطالبات معلمان و از سوی دیگر پای ثابت وعدههای وزرای آموزش و پرورش تبدیل شده بود در جلسه سوم آذرماه هیأت وزیران تصویب شد؛ هرچند همچنان انتقادهایی بر این طرح وارد است و کارشناسان معتقدند این طرح صلاحیت معلمان را به طور کامل نمیسنجد، بلکه به نوعی افزایش حقوق است. به گزارش ایسنا، علی الهیار ترکمن اخیراً توضیحات مبسوطی درباره رتبهبندی معلمان ارائه و اظهار کرد: در نظامهای آموزشی، ارتقای حرفهای و مهارتهای تدریس از اصلیترین مؤلفههایی است که یک معلم باید از آن برخوردار باشد تا کیفیت تدریس را به بهترین نحو تضمین کند و معلومات و دانش خود را به دانشآموزان انتقال دهد. وی افزود: رتبهبندی معلمان بر حسب توانمندیها و صلاحیتهای حرفهای آنها انجام میشود. معاون برنامهریزی توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در ماده۶۳ برنامه ششم توسعه به صراحت بر تهیه نظام مبتنی بر شایستگیهای حرفهای تأکید شده است، گفت: با پیگیریهای یکونیم سال اخیر و بهکارگیری تجارب گذشته این نظام را تهیه کردیم که از سوی دولت تصویب و ابلاغ شد.
مشمولان رتبهبندی چه کسانی هستند؟
الهیار ترکمن درباره مشمولان این طرح گفت که این طرح معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون واحد آموزشی که مشمولان طرح طبقهبندی مشاغل هستند را در برمیگیرد. معلمان براساس چکلیستهایی ارزیابی و متناسب با امتیازاتی که میگیرند یک ماه به ازای مالی در حکم حقوقیشان اعمال میشود.
کدام گروهها مشمول رتبهبندی نمیشوند؟
الهیار در پاسخ به اینکه کدام گروهها مشمول نمیشوند؟ اظهار کرد: در آموزش و پرورش به استناد مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۸، اجازه داشتیم که از نیروهای آموزشی در مشاغل اداری استفاده کنیم. طبق بخشنامهای که معروف به بخشنامه۲۳۰ است، میتوانیم نیروی آموزشی را در بخش اداری به کار بگیریم. البته حضور آنها در مشاغل اداری نافی سنوات قابل قبولشان در حوزه آموزش نمیشود و میتوانیم بین بخش اداری و آموزشی این انتقال را انجام دهیم. وی ادامه داد: با توجه به اینکه یک نظام آموزشی باید نیروهایش تفکیک شده و ساختار منسجمی داشته باشد که بتواند روی نیروی انسانی سرمایهگذاری کند. در مصوبه تصریح شده که آموزش و پرورش باید تفکیک نیرو بین نیروهای اداری و آموزشی انجام دهد. یعنی آنها باید انتخاب کنند یا به عنوان نیروی اداری مشغول باشند و یا اینکه به مدرسه برگردند به شغل تدریس ادامه بدهند. معاون برنامهریزی توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اجازه داریم مشمولان بخشنامه ۲۳۰ که آموزشیاند اما در حالحاضر به بخش اداری منتقل شدهاند را تا مهرماه سال آینده از مزایای رتبهبندی برخوردار کنیم، گفت: ولی این افراد باید تا مهرماه انتخاب کنند که یا نیروی اداری میشوند و از مزایای اداری استفاه میکنند یا به مدرسه برمیگردند و امتیازات آن حوزه را دریافت میکنند. این انتخاب را باید همکاران ما انجام دهند. الهیار ادامه داد: بنابراین آنها که اداری هستند و اداری باقی میمانند از مهرماه سال آینده مشمول رتبهبندی نمیشوند. بنابراین فعلاً همه را شامل میکنیم و تا اول مهرماه سال ۹۹ اجازه داریم رتبهبندی را برای آموزشیها و مشمولان بخشنامه ۲۳۰ اجرا کنیم، ولی از اول مهرماه سال ۹۹، مشمولان بخشنامه۲۳۰ باید انتخاب کنند. از کل نیروهایی که در اختیار داریم حدود ۴۰ هزار نفر در مشاغل اداری هستند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.