شهردار تهران آلودگی هوای تهران به مرحله خطرناکی رسیده بود شهردار تهران معتقد است تمرکزگرایی در تهران به حدی است که آلودگی هوا در این شهر به نقاط خطرناکی رسیده و حتی این آلودگی از عدد خطرناک ۲۰۰ پیپیام نیز عبور کرد! به گزارش ایسنا، پیروز حناچی در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: […]
شهردار تهران
آلودگی هوای تهران به مرحله خطرناکی رسیده بود
شهردار تهران معتقد است تمرکزگرایی در تهران به حدی است که آلودگی هوا در این شهر به نقاط خطرناکی رسیده و حتی این آلودگی از عدد خطرناک ۲۰۰ پیپیام نیز عبور کرد! به گزارش ایسنا، پیروز حناچی در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: امروز افزایش جمعیت در شهرهای اطراف تهران بسیار بالاتر از محدوده داخل پایتخت است و همین موضوع حملونقل را در تهران به عنوان یک معضل و چالش جدی مطرح میکند. چالشهایی که تا قبل از این وجود داشت پس از افزایش قیمت بنزین شدیدتر نیز شد. وی ادامه داد: در هفتههایی که از افزایش قیمت بنزین گذشته بین ۱۲ تا ۱۳ درصد به بار حملونقل عمومی در مترو اضافه شده است. هر چند ما در خطوط ۶ و ۷ مترو افتتاحهایی داشتیم و تلاشمان این است که در هر یک یا دو ماه یک ایستگاه جدید به مترو تهران اضافه شود اما فشارها بر این حوزه بالاست. به گفته وی یکی از دلایل مشکلات مترو کمبود حدود ۲۰۰۰ واگن است. هر چند بخش قابلتوجهی از این واگنها در داخل ایران تولید شده اما مشکلاتی مانند تأمین نشدن منابع مالی این شرکتها را در تولید واگنهای جدید با مشکل مواجهه کرده است. حناچی با اشاره به برخی برنامههای اقتصادی شهرداری تهران بیان کرد: با وجود تمام صحبتهای صورت گرفته در سالهای اخیر همچنان بخش قابلتوجهی از درآمد شهرداری تهران را ساختوسازها تأمین میکنند. ما قصد داریم این سهم را به ۵۰ درصد کاهش دهیم و در این زمینه برنامهریزیهایی نیز صورت گرفته است. یکی از این برنامهها میتواند مشارکت اتاق بازرگانی و سرمایهگذاری بخشخصوصی در پروژههای شهر تهران باشد. شهردار تهران با اشاره به شاخصههایی که میزان رفاه در یک شهر را مورد بررسی قرار میدهد، توضیح داد: رتبه ایران در حوزههای مختلف از سوی مؤسسات رتبهبندی اعلام میشود که میتوان برای بسیاری از آنها برنامهریزیهای لازم را انجام داد. برای مثال در حوزه آلودگی ۱۴ دستگاه سهم دارند، از سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت گرفته تا محیطزیست و صنایع و معادن جزء آن هستند. به گفته وی با توجه به میزان تمرکز بالا در تهران نمیتوان انتظار داشت که آلودگی در این شهر به صفر برسد اما میتوانیم با ایجاد برخی تغییرات تفاوتهای مهم را در این حوزه رقم بزنیم. تحقیقات نشان میدهد که ۱۰ درصد آلودگی تهران مستقیماً به موتورهای کاربراتوری و ۴۰ درصد مستقیماً به خودروهای تکسرنشین مربوط است، البته برخی اتوبوسهای واحد که دودزایی میکنند نیز در این حوزه سهم دارند. حناچی به طرح استفاده از خودروهای هیبریدی در حملونقل عمومی تهران نیز اشاره کرد و گفت: بحثهای زیادی درباره استفاده از این خودروها صورت گرفته و حتی خودروهای برقی نیز یکی از گزینههاست. با توجه به بالارفتن میزان آلودگی قطعاً باید از تمام گزینهها برای کاهش آلودگی استفاده کرد. حتی بحثهایی مانند ورود اسکوترها و دوچرخههای برقی به شهر تهران نیز مطرح است که باید دید در گامهای بعدی چه خواهد شد. شهردار تهران ادامه داد: فعلاً دوچرخههای طرح بیدود فعال نیستند زیرا پیمانکار این طرح اعتقاد داشت که شهرداری باید به آنها کمک بیشتری میکرد. البته باید برخی مسائل در این دوچرخهها نیز حل میشد که امیدواریم با پیگیریهای لازم بار دیگر فعالیت آنها از سر گرفته شود. وی درباره منشأ بوی بد به وجود آمده در تهران نیز اعلام کرد: این بو ارتباط مستقیمی با وارونگی هوا دارد، چرا که در این زمان در هوای تهران SO۲ بالا میرود و این بوی بد با توجه به پدیده وارونگی هوا تشدید میشود. البته مطالعات درباره این اتفاق آغاز شده و تا زمان تکمیل نشدن آن نمیتوان در این باره اظهارنظر دقیقی داشت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.