انعقاد ۲۷۸۸میلیارد تومان قرارداد بین صنعت و دانش‌بنیان‌ها

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری انعقاد ۲۷۸۸میلیارد تومان قرارداد بین صنعت و دانش‌بنیان‌ها کمک بلاعوض صندوق نوآوری برای اخذ تأییدیه‌ فنی محصولات رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: ۲۷۸۸ میلیارد تومان قرارداد بین صنایع متقاضی و شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب رویدادهایی که در صندوق برگزار شد، منعقد شده است. به گزارش مهر، علی […]

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری

انعقاد ۲۷۸۸میلیارد تومان قرارداد بین صنعت و دانش‌بنیان‌ها

کمک بلاعوض صندوق نوآوری برای اخذ تأییدیه‌ فنی محصولات

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: ۲۷۸۸ میلیارد تومان قرارداد بین صنایع متقاضی و شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب رویدادهایی که در صندوق برگزار شد، منعقد شده است.

به گزارش مهر، علی وحدت، رئیس هیأت‌عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست خبری با ارائه گزارشی یک‌ساله اظهار کرد: مأموریت اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی، حمایت از شرکت‌ها در راستای کمک به توسعه فناوری در کشور است.

وی با اشاره به انعقاد قراردادها به واسطه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: طی یک سال اخیر ۶۸۲ فقره به مبلغ ۱۵۵۵ میلیارد تومان قرارداد، منعقد و ۱۴۲۶ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است.

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه این تسهیلات همواره به شرکت‌های دانش‌بنیانی که از سوی معاونت علمی ‌و فناوری تأیید شده‌اند، اختصاص پیدا می‌کند، افزود: در حال‌حاضر طبق گزارشی که به دست آورده‌ایم، پرداختی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به سال‌های قبل یک‌ونیم برابر افزایش داشته است.

وحدت با بیان اینکه زمان رسیدگی به طرح‌ها، زیر یک ماه انجام می‌گیرد، گفت: این اتفاق‌ها در طول یک سال اخیر معجزه نبوده بلکه به واسطه بانک‌ها و صندوق‌های پژوهش و فناوری رخ داده است.

وی درخصوص همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با بانک‌ها در راستای تسهیل اقدامات شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تاکنون دفاتر نوآوری در محل صندوق نوآوری و شکوفایی راه‌اندازی شده؛ یکی از ویژگی‌های این دفاتر این است که طرح‌ها پس از تأیید صندوق نوآوری، سریعتر به محل بانک معرفی می‌شوند تا ضمانتنامه‌های خود را دریافت کنند.

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به ظرفیت صندوق‌های پژوهش و فناوری افزود: یکی از واسطه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، صندوق‌های پژوهش و فناوری هستند که توانسته‌اند سرعت دریافت تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان به واسطه صندوق نوآوری و شکوفایی را تسهیل‌تر کنند.

به گفته وحدت، صندوق‌های پژوهش و فناوری و بانک‌ها باعث رشد اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان شده‌اند.

ارائه آمار درخصوص ضمانتنامه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان

وی درخصوص ضمانتنامه‌های بانکی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تعداد ۳۵۱ فقره ضمانتنامه به مبلغ ۷۲۰ میلیارد تومان طی یک سال اخیر به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا شده است؛ در این مدت زمان ۱۸ برابر کل عملکرد گذشته صندوق نوآوری و شکوفایی، به شرکت‌ها ضمانتنامه اعطاء شده است.

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی تأکید کرد: همچنین صدور ضمانتنامه در حال‌حاضر به کمتر از یک هفته رسیده است.

وصول بیش از ۲۰ میلیارد تومان از مطالبات واخواستی

وحدت درخصوص معوقات اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های زنده‌ای هستند که قابل قیاس با سایر بخش‌های تولیدی نیستند. از اینرو ممکن است معوقاتی در بازپرداخت داشته باشند.

وی بیان کرد: این معوقات در حال‌حاضر به هشت درصد رسیده و در مقایسه با سال‌های قبل کاهش پیدا کرده است.

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: طی یک سال گذشته بیش از ۲۰ میلیارد تومان از مطالبات واخواستی وصول شده است. همچنین ۲۳۱ میلیارد تومان برابر با کل عملکرد صندوق قبل بازپرداخت شده است.

انعقاد قراردادهایی حاصل از رویدادهای فناورانه

وی درخصوص توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان در صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: طی هشت ماه اخیر به صورت میانگین هر دو روز، یک رویداد فناورانه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شده است که این یکی از برنامه‌های توانمندسازی ما به شمار می‌رود.

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تاکنون ۹ رویداد جامع برگزار شده است، افزود: در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در این رویدادها حضور می‌یابند.

وحدت با اشاره به میزان قراردادهای منعقد شده به واسطه رویدادها گفت: تاکنون ۳۰ درصد از تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد بین شرکت‌ها و سازمان‌های متقاضی منعقد شده است؛ همچنین طبق گزارش‌هایی که از این رویدادها ارائه شده، ۲۷۸۸ میلیارد تومان قرارداد بین صنایع متقاضی و شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شده است.

وی با بیان اینکه در این رویدادها ۸۰۰ شرکت حضور داشتند، اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از تسهیلاتی که در اختیار آنها قرار گرفته، برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی بهره ببرند.

صندوق نوآوری و شکوفایی‌هاب تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان

وی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی ‌هاب تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان است، ادامه داد: در مجتمع شکوفایی و نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، ۹ بانک و ۱۷ صندوق پژوهش و فناوری مستقر هستند.

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: قرار است شرکت‌های خطرپذیر که عضو بورس هستند در این محل مستقر شوند.

وحدت درخصوص بسته‌های حمایتی ویژه گفت: حمایت از پارک‌های علم و فناوری، حمایت از شتاب‌دهنده‌ها، مراکز و کارخانه‌های نوآوری، حمایت از توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری، حمایت از استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و … از بسته‌های حمایتی ویژه صندوق نوآوری و شکوفایی محسوب می‌شوند.

وی درخصوص گرنت فناوری اظهار داشت: در حال‌حاضر ضوابط گرنت فناوری در صندوق نوآوری و شکوفایی در حال تکمیل است.

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی در صدد است از شرکت‌هایی که در حوزه‌های نوظهور مانند علوم شناختی، هوش‌مصنوعی و… فعالیت می‌کنند، حمایت کند؛ وگرنه کشور از بسیاری از فناوری‌ها عقب می‌افتد.

کمک بلاعوض به شرکت‌های دانش‌بنیان برای اخذ تأییدیه‌ها

وحدت بیان کرد: برای اخذ تأییدیه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان نیز برنامه‌هایی داریم؛ شرکت‌های دانش‌بنیان در این مسیر تا ۸۰ درصد کمک بلاعوض می‌شوند که تأییدیه دریافت کنند. امیدواریم این موضوع باعث ارتقای کیفیت و فروش بیشتر محصولات دانش‌بنیان شود.

وی ادامه داد: اگر شرکتی تأییدیه فنی داشته باشد، می‌تواند با همان تأییدیه، محصولات خود را به فروش برساند.