وقوع دو هزار و ۲۵۰ فقره قتل در سال گذشته!

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه اعلام کرد وقوع دو هزار و ۲۵۰ فقره قتل در سال گذشته! معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه گفت: در سال گذشته دو هزار و ۲۵۰ فقره قتل به وقوع پیوست که استان‌های فارس و خوزستان بیش‌ترین وقوع قتل را داشته‌اند. به گزارش فارس، محمدباقر الفت در نشست خبری […]

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه اعلام کرد

وقوع دو هزار و ۲۵۰ فقره قتل در سال گذشته!

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه گفت: در سال گذشته دو هزار و ۲۵۰ فقره قتل به وقوع پیوست که استان‌های فارس و خوزستان بیش‌ترین وقوع قتل را داشته‌اند.

به گزارش فارس، محمدباقر الفت در نشست خبری خود در خصوص فعالیت‌های معاونت پیشگیری در بحث قاچاق کالا، گفت: پیشگیری‌ها باید با محوریت سامانه‌های الکترونیک باشد که در حال حاضر این سامانه‌ها در برخی از دستگاه‌ها که مسؤولیت دارند تهیه شده و استفاده می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که دستگاه‌های اجرایی باید در خصوص مطالبه مردم پاسخگو باشند، گفت: متأسفانه هنوز سامانه یکپارچه‌ای در این خصوص تهیه نشده و دستگاه‌های اجرایی باید پاسخگوی عدم همکاری‌های خود و مطالبات مردم در راستای ساماندهی خدمات گمرکی باشد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه با اشاره به این‌که اقدامات فردی در بحث مبارزه با قاچاق کالا نتیجه‌ای ندارد، گفت: برای مثال اگر نیروی انتظامی بخواهد به تنهایی در بحث مبارزه با قاچاق کالا اقدام کند نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

الفت در ادامه در خصوص نرخ وقوع قتل در کشور، گفت: از سال ۸۷ به بعد تلاش‌های ویژه‌ای برای کاهش نرخ وقوع قتل صورت گرفته است.

وی ادامه داد: هر چند استفاده از سلاح سرد افزایش داشته اما در بحث استفاده از سلاح گرم و با کنترل قاچاق سلاح گرم و جمع‌آوری سلاح‌‌ها از دست دارندگان آن‌ها قتل‌ عمد با سلاح گرم کاهش داشته است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه گفت: در سال گذشته دو هزار و ۲۵۰ فقره قتل به وقوع پیوست و استان‌های فارس و خوزستان بیش‌ترین وقوع قتل را داشته‌اند که البته با توجه به اقدامات صورت گرفته در این دو استان با کاهش وقوع قتل مواجه بوده‌ایم.

الفت در خصوص اقدامات انجام شده برای کاهش خودکشی در بین دانش‌آموزان، گفت: برنامه بسیار جدی با همکاری ۱۳ وزارتخانه و نهاد در دست اجرا داریم همچنین سال ۹۴ سند ائتلاف ملی مراقبت دانش‌آموزی به امضای مسؤولین ذی‌ربط رسید.

وی ادامه داد: خودکشی در بین دانش‌آموزان یک موضوع بسیار مهم است که باید با اقدامات پیشگیرانه مانع از این اتفاق دردناک شد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه در خصوص علل وقوع خودکشی در بین دانش‌آموزان گفت: هنوز معاونت اجتماعی در راستای ریشه‌یابی علل وقوع خودکشی در بین دانش‌آموزان فعالیت خاصی انجام نداده است.

الفت از بررسی علت قتل ستایش‌قریشی در معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه خبر داد و گفت: این موضوع در حال بررسی است و جلساتی با قاتل نیز برگزار شده است.

وی با اشاره به کاهش آمار طلاق توافقی در کشور، گفت: طلاق توافقی در برخی استان‌ها کاهش داشته اما متأسفانه این نوع طلاق در تهران کاهشی نداشته است. در سال ۹۳، ۱۶۴ هزار مورد طلاق توافقی داشتیم و این آمار در سال ۹۴، ۱۶۳ مورد بوده است که تنها ۰٫۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

برگزاری پارتی‌هایی با اهداف مغرضانه

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه با بیان این‌که تشتت عقیده و سلیقه مانع از تصمیم‌گیری عاقلانه می‌شود، افزود: برخی نهاد‌ها مخالف اجرای قانون امر به معروف هستند و با اجرایی شدن این قانون مشکل جدی دارند.

الفت در خصوص جرایم مرتبط با منافی اخلاق ار جمله بدحجابی گفت: برخی ار افراد و اشخاص تصمیم‌های فوق‌العاده‌ای در این خصوص گرفتند که این مسأله جامعه را تهدید کرد و باعث شد امروز از سمت بدحجابی به بی‌حجابی برویم.

وی با بیان این‌که تشتت عقیده و سلیقه مانع از تصمیم‌گیری عاقلانه می‌شود، افزود: برخی نهاد‌ها مخالف اجرای قانون امر به معروف هستند و با اجرایی شدن این قانون مشکل جدی دارند.

از سوی دیگر برخی مغرضانه با اهداف خاصی اقدام به برگزاری جلساتی از جمله پارتی‌ها می‌کنند تا بی‌حجابی را از خانه به سطح اجتماع بکشانند که دستگاه قضایی نسبت به این مسایل برخورد خواهد کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه با اشاره به کمبود بودجه در دستگاه قضایی گفت: ۹درصد کل بودجه قوه‌قضاییه به برنامه‌ها اختصاص دارد که این میزان بین معاونت‌ها تقسیم می‌شود.

الفت در خصوص میزان بازگشت جرم در کشور، گفت: تلاش شده هزینه ارتکاب جرم در کشور افزایش یابد و از سوی دیگر اجرای احکام قطعیت بیش‌تری داشته باشد و این سبب شده است که شاهد کاهش ۶درصدی وقوع در کشور باشیم.

الفت تأکید کرد: ۴۰درصد مجرمینی که مرتکب جرم می‌شوند مجدداً به زندان باز می‌گردند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه همچنین گفت: نرخ رشد جرایم و آسیب‌ها در سال گذشته کاهش چشمگیر داشته است، امیدواریم در سال جاری مانع وقوع جرم باشیم و مسایل اولویت‌دار از جمله طلاق، حاشیه‌نشینی و تصادفات و اعمال منافی عفت در اولویت قرار گیرد.

الفت به عملکرد معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد اهداف برنامه‌ها اجرایی شده و این در حالی است که ما با مشکلاتی از جمله کمبود منابع انسانی و بودجه مواجه بوده‌ایم.

وی در خصوص آخرین وضعیت ایجاد مراکز مشاوره گفت: مواد ۱۶و۱۷قانون اساسی تأکید دارد که قوه‌قضاییه مراکز مشاوره را با هدف حفظ کیان خانواده تشکیل دهد.

وی افزود: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با مرکز مشاوران قوه‌قضاییه منعقد شده که دستورالعمل اجرا با هفتاد ماده در آن قید شده است. این دستورالعمل نهایی شده و منتظر ابلاغ مفاد آن از سوی رییس قوه‌قضاییه هستیم تا با تشکیل مراکز مشاوره با کمک به محاکم از آمار طلاق بکاهیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه در خصوص نرخ رشد جرایم و آسیب‌های اجتماعی گفت: با همکاری همه دستگاه‌ها و این معاونت وقوع جرم کاهش داشته است و نرخ رشد جرایم و آسیب‌ها نیز در سال گذشته کاهش چشمگیر داشته است، امیدواریم در سال جاری مانع وقوع جرم باشیم و مسایل اولویت دار از جمله طلاق، حاشیه نشینی و تصادفات و اعمال منافی‌عفت در اولویت قرار گیرد.

 

الفت اظهار داشت: ما در بحث سرقت‌های خرد کاهش داشته‌ایم و نرخ رشد طلاق نیز کاهش یافته، حتی نرخ رشد سرقت در برخی استان‌ها متوقف شده است.