انعقاد ۸ هزار قرارداد بین صنعت و دانشگاه‌ها

انعقاد ۸ هزار قرارداد بین صنعت و دانشگاه‌ها مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بیش از هشت هزار قرارداد در حال اجرا بین دانشگاه‌ها با صنعت وجود دارد و نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. به گزارش ایرنا، محمدسعید سیف در «نشست مدیران ارتباط با صنعت […]

انعقاد ۸ هزار قرارداد بین صنعت و دانشگاه‌ها

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بیش از هشت هزار قرارداد در حال اجرا بین دانشگاه‌ها با صنعت وجود دارد و نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

به گزارش ایرنا، محمدسعید سیف در «نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور» اظهار داشت: وظیفه دانشگاه‌ها در گذشته آموزش و پژوهش بود اما زمانی که چالش و بحران در کشور ایجاد شده و مردم با آن درگیر هستند، باید از طریق علمی‌رفع شود زیرا اکثر آنها سر منشأ علمی‌دارد.

وی در محل دائمی‌ نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران تصریح کرد: نیاز است دانشگاه‌ها وارد صحنه شوند و باید از فرصت‌ها و منابع استفاده کنند. رتبه‌های بسیار خوبی در دنیا داریم و در بسیاری از رشته‌ها مثل مهندسی اقیانوس، هوافضا، انرژی و عمران در ۱۰ رتبه اول هستیم که باید آنها را به اشتغال تبدیل کنیم.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: ارتباط دانشگاه و صنعت می‌تواند روش‌های فراوانی داشته باشد و اکوسیستمی‌ تعریف شود و هر حلقه نقش خود را ایفاء کند. در این راستا باید بین مدیران ارتباط با صنعت و پژوهش دانشگاه‌ها هم‌افزایی انجام شود و برای کشور خدمت ایجاد کرده و نتیجهبخش باشد.

سیف ادامه داد: پس از دو سال اخیر که برنامه‌های ارتباط صنعت و دانشگاه به اجرا درآمد و طرح تحول در همکاری‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی با صنعت ایجاد شد، اقدامات خوبی صورت گرفته است که براساس این طرح مؤسسات پژوهشی می‌توانند شریک راهبردی جامعه و صنعت باشند.

وی عنوان کرد: اعضای هیأت علمی‌در نیازهای صنعت و دانشگاه‌ها در حال انجام طرح هستند. همچنین ۴۴ اقدام مشخص شده که نواقص و مشکلات گذشته را برطرف کند.

سیف با اشاره به مهارت افزایی رصد اشتغال عنوان کرد: در طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی‌در جامعه و صنعت۵۰ نفر در سال ۹۷ در این فرصت مطالعاتی شرکت کرده‌اند. همچنین در سال ۹۷، چهارهزار و ۵۵۱ دوره علاوه بر واحدهای درسی بین دانشجویان برای مهارت‌افزایی برگزار شد تا نیاز بازار را برطرف کند و مهارت‌های شغلی را به دانشجویان آموزش می‌دهد.

وی عنوان کرد: در سال۹۷ تعداد مجریان‌ نیز چهارهزار و ۵۹۳ نفر است و ۲۷۳ میلیارد در سال ۹۷ درآمد از قراردادهای ارتباط با صنعت جذب شده است. ۹۰ دانشگاه در طرح رصد اشتغال فارغ‌التحصیلان همکاری کرده‌اند و وزارتخانه نیز این موضوع را از طریق وزارت کار رصد می‌کند.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: درخصوص مشارکت در شناسایی و رفع نیازها که دانشگاه‌ها در استان‌ها نشست‌هایی برگزار می‌کنند و نیازهای استان را شناسایی می‌کنند و در تهران نیز موضوعات ملی در ستاد وزارتخانه بررسی شود. در رشته‌های مختلف الگوها نمی‌توانند یکسان باشد، در سال گذشته مستندی طبق تجارب دانشگاه‌ها ساخته شد و رویداد الگوها و راهکارهای نوین در همین راستاست تا هر الگو و ایده جدید بهره‌وری را بالا ببرد.