چراغ سبز مصری‌ها برای از سرگیری تجارت نفتی با ایران

چراغ سبز مصری‌ها برای از سرگیری تجارت نفتی با ایران یک مقام مسؤول با تشریح مذاکرات جدید نفتی با مصری‌ها برای فروش محصولات پتروشیمی از آغاز دوباره صادرات گاز مایع صنایع پتروشیمی ایران به مصر خبر داد. به گزارش مهر، پس از چراغ سبز مصر به ایران به منظور استفاده از خط لوله سومد و […]

چراغ سبز مصری‌ها برای از سرگیری تجارت نفتی با ایران

یک مقام مسؤول با تشریح مذاکرات جدید نفتی با مصری‌ها برای فروش محصولات پتروشیمی از آغاز دوباره صادرات گاز مایع صنایع پتروشیمی ایران به مصر خبر داد.

به گزارش مهر، پس از چراغ سبز مصر به ایران به منظور استفاده از خط لوله سومد و انتقال نفت خام ایران به کشورهای اروپایی، صادرات گاز مایع ایران هم به این کشور آفریقایی از سرگرفته شد.

به گزارش مهر، پرویزصحاف‌زاده با بیان این‌که کارگروه پتروشیمی کشورهای عضو گروه «دی‌۸» به میزبانی قاهره مصر برگزار شد، گفت: در این نشست نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران هم به منظور گفت‌و‌گو و تبادل نظر با مقامات ۷ کشور عضو دیگر این گروه به قاهره سفر کرده‌اند.

قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اعلام این‌که در پایان این نشست ریاست دبیرخانه ایران در کارگروه صنعت پتروشیمی تمدید شد، تصریح کرد: در حاشیه برگزاری این نشست گفت‌و‌گوهایی با نمایندگان سایر کشورهای عضو همچون مصر، ترکیه، مالزی، اندونزی، بنگلادش، پاکستان و نیجریه انجام شد.

این مقام مسؤول با تأکید بر این‌که علاوه بر این برخی از شرکت‌های مصری به دنبال واردات و یا از سرگیری خرید برخی از محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری از ایران بوده‌اند، اظهار داشت: با لغو تحریم‌ها و ورود به دوره پساتحریم، امکان توسعه مبادلات بین ایران و مصر به ویژه در حوزه تولید و صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری فراهم شده است.

وی با بیان این‌که هم اکنون لیست محصولات پتروشیمی مورد نیاز مصر در اختیار شرکت‌های پتروشیمی ایران قرارداده شده است، تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک و با انجام مذاکرات بیشتر برخی از این درخواست‌ها منجر به امضای قراردادهای صادرات محصولات مختلف و متنوع پتروشیمی و پلیمری به مصر شود.

صحاف‌زاده همچنین با اشاره به این‌که پیش از اعمال تحریم‌ها برخی از شرکت‌های پتروشیمی اقدام به صادرات محصولات پتروشیمیایی از جمله گاز مایع به مصر می‌کردند، بیان کرد: هم اکنون صادرات تک محموله گاز مایع توسط یکی از شرکت‌های پتروشیمی ایران به مصر آغاز شده و به زودی محموله‌های دیگری از سایر محصولات پتروشیمی توسط ایران به مصر صادر خواهد شد.

 

قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی از کشورهای عضو گروه «دی۸» به عنوان یک ظرفیت برای احیای روابط با مصر در زمینه صنایع پتروشیمی و پلیمری یاد کرد و خاطرنشان ساخت: در نشست قاهره برخی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی ایران به سرمایه‌گذاران مصری و سایر کشور‌ها معرفی شد و محدودیتی برای سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در صنایع پتروشیمی وجود ندارد.