افزایش حجم فاضلاب‌های شهری به ۵ میلیارد متر مکعب

افزایش حجم فاضلاب‌های شهری به ۵ میلیارد متر مکعب روزانه حجم وسیعی از فاضلاب از سطح پایتخت جمع‌آوری می‌شود اما براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار است که حجم فاضلاب‌های شهری به پنج میلیارد مترمکعب برسد و ۷۰ درصد از این میزان قابل استفاده مجدد باشد. به گزارش ایسنا، در حال حاضر با توجه به تأسیسات […]

افزایش حجم فاضلاب‌های شهری به ۵ میلیارد متر مکعب

روزانه حجم وسیعی از فاضلاب از سطح پایتخت جمع‌آوری می‌شود اما براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار است که حجم فاضلاب‌های شهری به پنج میلیارد مترمکعب برسد و ۷۰ درصد از این میزان قابل استفاده مجدد باشد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر با توجه به تأسیسات اجرا شده و بهره‌برداری از شبکه فاضلاب برخی نقاط شهر تهران، سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب فاضلاب در تهران جمع‌آوری می‌شود و براساس برآورد‌های صورت گرفته روزانه ۶۸۴ هزار مترمکعب فاضلاب در تهران جمع‌آوری می‌شود.

برای حمل این حجم از فاضلاب ۳۸ هزار تانکر ۱۸ هزار لیتری نیاز است که این حجم از طریق دو تونل فاضلاب ‌رو شرق و غرب تهران به تصفیه‌خانه فاضلاب تهران منتقل می‌شود.

طرح فاضلاب تهران برای پوشش ۱۱ میلیون نفر از جمعیت این شهر در افق ۱۴۱۰ طراحی شده است.

همچنین طرح فاضلاب تهران در حال حاضر دارای یک شبکه جمع‌آوری و هدایت به تصفیه‌خانه فاضلاب به طول ۶۰۰۰ کیلومتر تخمین زده شده و این میزان نیز که تقریباً با طول مرز مشترک ایران با تمام کشورهای همسایه خود، برابر است در سال ۱۴۱۰ به ۹۰۰۰ کیلومتر خواهد رسید. علاوه بر این تاکنون ۱۴۷ کیلومتر تونل و خطوط اصلی اجرا شده که در افق طرح به ۱۹۲ کیلومتر خواهد رسید.

به‌طورکلی باید گفت که شبکه فاضلاب یک شبکه مدفون مانند سایر شبکه‌های زیر ساختی شهری است با این تفاوت که سایر شبکه‌ها سطحی هستند اما شبکه فاضلاب در برخی پروژه‌ها در عمق ۳۸ متری زمین قرار دارند و در میان سایر سازه‌های مدفون در زیر شهر، تنها تونل‌های مترو از شبکه فاضلاب تهران عمیق‌تر هستند.

از سوی دیگر طرح فاضلاب تهران شامل ۲۰ واحد تصفیه‌خانه، ۹۰۰۰ کیلومتر شبکه، ۱۹۴ کیلومتر خط انتقال و ۹۰۰۰۰ انشعاب است که براساس آخرین آمار ۳۸ درصد تا اتمام حجم فیزیکی فاضلاب تهران باقی مانده است همچنین در حال حاضر ۱۴ واحد از تصفیه‌خانه‌های استان تهران نیمه‌کاره و از ۹ هزار شبکه جمع‌آوری فاضلاب در کشور ۲۷۸۸ کیلومتر باقی مانده است.

علاوه بر این از ۹۰۰ هزار انشعاب فاضلاب، ۵۷۷۵۷۸ فقره و از ۱۹۲ کیلومتر خطوط انتقال و تونل فرایند انجام کار ۲۶ کیلومتر باقی مانده است.

طرح فاضلاب تهران با اهدافی چون حفاظت از محیط‌زیست، ارتقای سطح بهداشت عمومی، جلوگیری از آلودگی منابع آب زیر زمینی، تبدیل هزینه‌های سنگین درمان به هزینه‌های اندک پیشگیری از سال ١٣٧٤ در گستره‌ای به مساحت ٧٠ هزار هکتار در مناطق ٢٢ گانه تهران و برای پوشش ١١ میلیون نفر از جمعیت این شهر آغاز به‌کار کرد.

 

در این طرح طبق برنامه بیش از ٩ هزار کیلومتر احداث شبکه جمع‌آوری، ٧٦ کیلومتر تونل فاضلاب رو در پروژه اجرا خواهد شد. این طرح با پیش‌بینی اعتباری بالغ بر ٢٠ هزار میلیارد تومان به قیمت ٩٢ در دست اجرا است و با اتمام آن بیش از٩٠٠ هزار انشعاب فاضلاب و بیش از ۲۰ واحد تصفیه‌خانه در این پروژه اجرا خواهد شد.