عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس ساماندهی صنعت خودرو ضرورتی اجتنابناپذیر است نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامیگفت: قانون هوای پاک قانون خوبی است، اما متأسفانه در اجرا گرفتار تعلل شده است. سیدمهدی مقدسی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه اکوسیستم جهان به علت افزایش جمعیت، تولید گازهای […]
عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس
ساماندهی صنعت خودرو ضرورتی اجتنابناپذیر است
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامیگفت: قانون هوای پاک قانون خوبی است، اما متأسفانه در اجرا گرفتار تعلل شده است.
سیدمهدی مقدسی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه اکوسیستم جهان به علت افزایش جمعیت، تولید گازهای گلخانهای، تجاوز بشر به منابعطبیعی و محیطزیست و ماشینی شدن زندگی بهم خورده افزود: این امر ضمن در خطر انداختن زمین و آسیب دیدن نسل فعلی، نسل آینده را دچار چالش خواهد کرد.
مقدسی با تأکید بر اینکه تحقق توسعه پایدار مشروط به نگاهی همهجانبه به موضوعات و توجه به ملاحظات زیستمحیطی است، افزود: یکی از عوامل آلودگی هوای کلانشهرها ریزگردهاست که بخشی از آن منشأ خارجی در عراق و عربستان دارد و سدسازیهای متعدد ترکیه باعث خشکسالی در بخشهایی از عراق شد که در برخی ایام برای کشورهای همسایه مثل ایران مشکل ایجاد کرده است.
وی با اشاره به وضعیت تالابها و بهم ریختن اکوسیستم این مناطق، گفت: قانون ساماندهی تالابها در مجلس شورای اسلامیبه تصویب رسید و ابلاغ شد و بهدنبال سفر هیات دولت و ریاستجمهوری به استان مرکزی ۱۳ میلیارد تومان اعتبار دریافت و در این رابطه هزینه شده و اقدامات قابل قبولی تاکنون در این راستا انجام گرفته است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن استان مرکزی با اشاره به تدوین و تصویب قانون هوای پاک در اواخر سال ۹۶، بیان کرد: قانون هوای پاک قانون خوبی است، اما متأسفانه در اجرا گرفتار تعلل شده است. بخشی از آلودگی این روزهای کلانشهرها که مردم را آزار میدهد ناشی از وارونگی هواست، ولی بخشی از آن مرتبط با سوخت صنایع و خودروهاست.
وی تصریح کرد: اواسط هفته گذشته طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس مورد بحث قرار گرفت. اگر در امر خودروسازی و تولیدات کیفی در این بخش تجدیدنظر نشود، با توجه به اینکه تعدد خودروها شهرها را به پارکینگ تبدیل کرده است، آلودگی هوا نیز ادامه خواهد یافت. هر چند که دولت مدعی است و سعی کرده نوع بنزین را به یورو۴ و در برخی از شهرها به یورو۵ ارتقاء دهد، اما همچنان خودروهای فرسوده در شهرها فعالند و ناوگان حملونقل عمومینیز فرسوده و نیازمند نوسازی است.
مقدسی با بیان اینکه ساماندهی صنعت خودرو به صورت کلی(سبک و سنگین) و ارتقای کیفیت خودروها ضرورتی اجتنابناپذیر است و در دو قانون مذکور مورد توجه قرار گرفته است، افزود: خودروهای تمام برقی و هیبریدی در دنیا مورد توجه هستند و استفاده از آنها کاهش مصرف سوختهای فسیلی را به دنبال دارد که این مهم در قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب شده و با طی شدن مراحل قانونی، ابلاغ خواهد شد.
وی با بیان اینکه امروز در کشور خودروی با کیفیت تولید نمیشود، تأکید کرد: جهتگیری خودروسازان باید به سمت تولید خودروهایی با انرژیهای پاک از نوع برقی و هیبریدی سوق یابد، متأسفانه اقدام ویژهای در این راستا دیده نمیشود در حالی که اکثر خودروسازان جهان به این سمت حرکت کردهاند، البته در عین حال باید زیرساخت لازم برای شارژ خودروها و موتور سیکلتها فراهم شود.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بدون تعارف بخشی از آلودگی شهرهای بزرگ و پر جمعیت ناشی از خودروهاست، بر لوزم نوسازی ناوگان حملونقل درون شهری به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر تأکید کرد و افزود: در برخی از شهرها مترو فعال است، اما متناسب با انتظار و تقاضا نیست و در عین حال، ناوگان حملونقل عمومیفرسوده، آلاینده و غیراستاندارد است که آلودگی هوا را رقم میزند.
مقدسی با اشاره به طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک، بر بازنگری وبههنگامسازی آن تأکید کرد و گفت: در کنار به روزرسانی این طرح باید طرحهای جدید دیگر مصوب شود. ما هنوز هم از سبز انگاشته شدن پتروشیمیقانع نشدهایم و روی سوخت نیروگاه و جلوگیری از مازوتسوزی آن نیز باید دقت بالایی اعمال شود، همچنین به جای ایجاد محدودیت ترافیکی و تعطیلی مدارس، نوسازی ناوگان حملونقل عمومیباید در دستور کار قرار گیرد و منابع لازم برای اجرای کامل طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک نیز به جد دنبال شود.
مقدسی با اشاره به سوخت نیروگاهها و ضرورت استفاده از انرژیهای پاک در این واحدها، گفت: زمینه سرمایهگذاری برای تولید برق از انرژیهای پاک در کشور باید فراهم شود، اما با مشکلاتی در زمینه نقلوانتقال پول مواجه هستیم. قرار بود نیروگاه برق خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی و یک نیروگاه هزار مگاواتی در استان مرکزی اجرایی شود که به دلیل مشکلات نقلوانتقال پول ابتر باقی مانده است.
وی بیان کرد: طرح توسعه نیروگاه شازند حتماً باید با مطالعه همراه باشد و با توجه به آلودگی اراک و شازند این طرح باید ملاحظات زیستمحیطی را دنبال کند. در این راستا محیطزیست و استانداری باید نظارت دقیق بر روند کار داشته باشند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان با بیان اینکه مردم ما از آلودگی هوا رنج میبرند و دولت باید به جای تعطیل کردن مکرر مدارس و ادارات که فقط به اقتصاد کشور آسیب میزند قانون هوای پاک و ساماندهی خودرو را اجرایی کند، تصریح کرد: آلودگی هوا با شعار رفع نمیشود. به اندازه کافی قانون در کشور وجود دارد و مجلس تمام وظایف قانونگذاری خود را به انجام رسانده است و باید ستادهای مربوطه در دولت به این سمت بروند که قوانینی چون قانون هوای پاک که تکمیل است و قانون ساماندهی صنعت خودرو که در مراحل پایانی کار قرار دارد را اجرایی کنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.