محکومیت گسترده سلب تابعیت آیت‌ا… عیسی قاسم

    دیده‌بان حقوق بشر، وزارت خارجه آمریکا و گروهی از نهاد‌ها و جمعیت‌های اسلامی و حقوق بشری در بیانیه‌های جداگانه ضمن محکوم کردن سلب تابعیت آیت‌ا… عیسی قاسم، نسبت به عواقب و پیامدهای این اقدام به نظام بحرین هشدار دادند. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، دیده‌بان حقوق بشر در […]

    دیده‌بان حقوق بشر، وزارت خارجه آمریکا و گروهی از نهاد‌ها و جمعیت‌های اسلامی و حقوق بشری در بیانیه‌های جداگانه ضمن محکوم کردن سلب تابعیت آیت‌ا… عیسی قاسم، نسبت به عواقب و پیامدهای این اقدام به نظام بحرین هشدار دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: سلب تابعیت آیت‌ا… عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین این کشور را با روزهایی سخت مواجه خواهد کرد. مقامات بحرین در‌ها را به روی اصلاح سیاسی می‌بندند و در عین حال آتش خشم مخالفان را برمی‌افروزند.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: اقدامات مقامات بحرین از جمله سلب تابعیت عیسی قاسم باید با تبعات و عواقبی روبه‌رو شود نه این‌که فقط نسبت به این اقدامات ابراز نگرانی کرد.

جان‌کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما همچنان نسبت به سلب تابعیت شهروندان بحرینی به شکل «ظالمانه» و عواقبی که به دنبال خواهد داشت و خطرناک بودن احتمال بدون تابعیت ماندن این افراد، شدیداً نگرانیم.

واکنش حزب‌ا… به سلب تابعیت آیت‌ا… عیسی قاسم

حزب‌ا… لبنان ضمن محکوم کردن سلب تابعیت آیت‌ا… عیسی قاسم از سوی رژیم آل‌خلیفه، تأکید کرد که این اقدام عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت.

به نقل از روزنامه رأی الیوم، حزب‌ا… لبنان در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن سلب تابعیت آیت‌ا… عیسی‌قاسم، رهبر شیعیان بحرین و رهبر معنوی انقلاب این کشور از سوی رژیم آل‌خلیفه، تأکید کرد: با توجه به جایگاه والای دینی و اجتماعی این عالم بزرگوار که در واقع ضمانت واقعی برای حال و آینده بحرین محسوب می‌شود، سلب تابعیت وی اقدامی بسیار خطرناک است و عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت.

دراین بیانیه آمده است: اقدام مذکور نشان می‌دهد که مقامات بحرین در برخوردشان با جنبش مسالمت‌آمیز مردمی به پایان راه رسیده‌اند. همچنین این پیام را با خود دارد مبنی بر این‌که در بحرین هیچ گونه اصلاح، حقوق، مذاکره و افق سیاسی وجود ندارد و مقامات با حماقت و گستاخی خود مردم بحرین را به سمت انتخاب گزینه‌های دشواری سوق می‌دهند که در نهایت عواقب وخیمی برای این نظام دیکتاتور و فاسد خواهد داشت.

در بیانیه حزب‌ا… تأکید شده است: این جنایت جدید اوج اقدامات ظالمانه نظام در حق شهروندانش است. این اقدام به مثابه سلب تابعیت تمامی مردم بحرین و مبارزان و انقلاب آن‌‌ها و به چالش کشیدن اراده مردم در داشتن زندگی آزاد و با عزت است. قابل قبول نیست که از یک شهروند که از حقوق طبیعی خود برخوردار است و مخصوصاً از عالم بزرگی مثل شیخ قاسم که در بحرین به دنیا آمده و در بحرین زندگی کرده، به خاطر اجرای اهداف مقامات تابعیتش سلب شود.

تجمع کفن‌پوشان بحرینی مقابل منزل شیخ قاسم

شمار زیادی از مردم بحرین پس از آن که دولت این کشور از سلب تابعیت شیخ عیسی احمد قاسم خبر داد، در اعتراض به این تصمیم، با پوشیدن کفن مقابل منزل وی تجمع کردند.

وزارت کشور بحرین اعلام کرد که تابعیت شیخ عیسی‌احمدقاسم، بزرگ‌‌ترین عالم دینی شیعه در این کشور را به اتهام «فراهم کردن فضای طایفه‌گرایانه رادیکالی» سلب کرده است.

بعد از انتشار خبر سلب تابعیت این روحانی سرشناس بحرینی، مردم به سرعت خواستار تجمع در برابر منزل او برای اعتراض به این حکم ظالمانه شدند.

همزمان با تجمع معترضان، از بلندگوی مساجد شهرک الدراز، محل سکونت شیخ عیسی قاسم شعار ا…اکبر سر داده شد.

شیخ عیسی قاسم نیز با خروج از منزل خود با فریاد ا…اکبر و هی‌هات‌من‌الذله به جمع معترضان پیوست.

 

گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشتر معترضان کفن پوشیده بودند. مجید مشغل، رییس شورای علمای بحرین نیز در جمع معترضان گفت: این عبای من است که می‌توانید به عنوان کفن به خانواده‌ام تحویل دهید. ما زندگی در کشوری را که شیخ عیسی‌قاسم در آن نباشد، نمی‌خواهیم.