حالا نوبت کاهش نرخ وام‌‌ها است

حالا نوبت کاهش نرخ وام‌‌ها است مسعود طاهری کاهش ۳ درصدی سود بانکی، مسأله‌ای که بسیاری دنبال تحقق آن بودند. دیروز بالاخره سود بانکی کاهش مجددی را تجربه کرد. بعد از شکسته شدن تابوی کاهش نرخ سود بانکی در نظام مالی کشور، سود بانکی برای اولین بار بعد از مدت‌‌ها کاهش دو درصدی را تجربه […]

حالا نوبت کاهش نرخ وام‌‌ها است

مسعود طاهری

کاهش ۳ درصدی سود بانکی، مسأله‌ای که بسیاری دنبال تحقق آن بودند. دیروز بالاخره سود بانکی کاهش مجددی را تجربه کرد.

بعد از شکسته شدن تابوی کاهش نرخ سود بانکی در نظام مالی کشور، سود بانکی برای اولین بار بعد از مدت‌‌ها کاهش دو درصدی را تجربه کرد و سودهای سپرده بانکی از ۲۰درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت. همچنین دیروز مرکز آمار ایران نرخ تورم را تک رقمی اعلام کرد تا کاهش ۳ درصدی سود سپرده‌ها با جو اقتصادی حاکم همخوانی بیش‌تری پیدا کند.

در واقع پس از کاهش دو درصدی نرخ سپرده‌های بانکی باز هم کارشناسان اقتصادی خواستار کاهش بیش‌تر نرخ سود بانک‌ها همزمان با کاهش نرخ تورم شدند و در چند نوبت مقامات ارشد نظام بانکی کشور نیز از کاهش مجدد نرخ سود بانکی صحبت کردند.

مسأله جالب توجه آن که برخی از بانک‌های کشور همچون پاسارگاد و پارسیان از هفته گذشته و قبل از آغاز رسمی کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به صورت خودجوش دست‌به‌کار شده و سود سپرده خود را کاهش دادند و البته در مقابل بانک‌هایی بودند که در تماس با مشتریانشان از آنان می‌خواستند که تا دیرتر نشده و سود بانک‌ها رسماً کاهش نیافته به بانک بروند و سپرده خود را با قراردادی جدید تمدید کنند تا همچنان سود بیش‌تری ببرند!

به هر حال از دیروز رسماً نرخ سود بانکی به ۱۵درصد رسید تا حداقل تولیدکنندگان را شاد کند. برای تولیدکنندگان کاهش نرخ سود بانکی یک حسن دارد و آن زمانی است که وقتی نرخ‌‌ها پایین می‌آید پول یا سرمایه برای تولیدکنندگان ارزان می‌شود، بنابراین تولیدکنندگان هزینه‌هایشان کاهش یافته و عرضه محصولات، افزایش پیدا می‌کند.

اما تنها کاهش نرخ سود سپرده‌ها نباید مورد توجه قرار گیرد؛ بلکه همزمان با این کاهش باید مدیریت و نظارت دقیقی به سرمایه‌هایی که به‌زودی از بانک‌ها بیرون خواهند آمد، صورت گیرد. میزان نقدینگی براساس آخرین آمار‌‌ها، از مرز یک تریلیون تومان گذشته و این نقدینگی می‌تواند موجبات سونامی بزرگ مالی را در کشور به همراه داشته باشد. اما اگر بتوانیم بخش اعظمی از این نقدینگی را به درستی به بخش تولید برسانیم، موجبات پیشرفت عظیمی در کشور را فراهم آورده‌ایم.

ولی مهم‌ترین مسأله‌ای که دولت باید پس از کاهش نرخ سود بانک‌ها اجرا کند، بی‌گمان کاهش سود وام بانکی است که همچنان بسیار بالاست. حالا که بانک‌ها براساس کاهش نرخ تورم، سود سپرده‌ها را کاهش داده‌اند تا به نوعی سود کم‌تری به مشتریانشان برسانند، از سوی دیگر باید با کاهش سود وام بانکی به کمک جامعه بشتابند.