۸۰ میلیون دلار ارز با محصول دانش‌بنیان ایرانی حفظ شد

۸۰ میلیون دلار ارز با محصول دانش‌بنیان ایرانی حفظ شد یک شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده داروهای نوترکیب توانست با تولیدات خود، ارزآوری به کشور داشته باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از معاونت علمی ‌و فناوری، یک شرکت دانش‌بنیان که در زمینه تولید چند داروی نوترکیب فعالیت دارد توانسته است با به‌کارگیری ۸۰ نیروی تحصیل کرده […]

۸۰ میلیون دلار ارز با محصول دانش‌بنیان ایرانی حفظ شد

یک شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده داروهای نوترکیب توانست با تولیدات خود، ارزآوری به کشور داشته باشد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از معاونت علمی ‌و فناوری، یک شرکت دانش‌بنیان که در زمینه تولید چند داروی نوترکیب فعالیت دارد توانسته است با به‌کارگیری ۸۰ نیروی تحصیل کرده و متخصص به یکی شرکت‌های بزرگ کشور در زمینه تولید داروهای نوترکیب تبدیل شود که علاوه بر تأمین نیاز بازار داخل کشور، توانایی صادرات به بازارهای مختلف دنیا را نیز دارد.

مجید شهبازی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: در دنیا استانداردهای تعریف شده‌ای در حوزه داروهای نوترکیب وجود دارد و تولید داروهای نوترکیب در کشورمان نیز براساس همین استانداردهای جهانی صورت می‌گیرد. به عبارتی دیگر تفاوتی بین یک داروی نوترکیب خاص که در این شرکت تولید شده است با داروی نو ترکیبی که توسط یک شرکت خارجی در کشورهای اروپایی و یا آمریکایی و… تولید شده باشد وجود ندارد.

شهبازی درباره محصولات تولیدی این شرکت گفت: این شرکت در زمینه تولید داروهای نوترکیب در حوزه انکولوژی مشغول به فعالیت است، در راستای توسعه این شرکت در حال کار آزمایی و تولید آزمایشی چندین داروی بیوتکنولوژی است که همگی توسط جوانان و محققین این شرکت به دانش فنی دست یافته‌اند.

وی درباره صادرات محصولات شرکت گفت:هم‌اکنون برخی از داروهای تولید شده به کشور سوریه صادر می‌شود و اخیرا نیز اقدامات در راستای صادرات به کشور آفریقای‌جنوبی صورت گرفته است؛ قراردادهای اولیه امضاء و بازدیدهای اولیه انجام شده است که امیدواریم همکاری تجاری با این کشور در آینده بسیار نزدیک صورت بگیرد.

وی افزود: در دیدار با سفیر اوکراین در ایران و چند شرکت خصوصی اوکراینی، قراردادهای همکاری اولیه با این شرکت‌ها به امضا رسیده و پیگیر نهایی کردن این قراردادها و فاز اجرایی شدن آن هستیم.

این فعال صنعت دارو به ارزآوری که از این قراردادها به‌دست خواهد آمد پرداخت و بیان کرد: بازار آفریقای جنوبی بزرگ و متنوع است که پیش‌‌بینی می‌شود فقط از صادرات یک قلم دارو بتوانیم هفت تا هشت میلیون دلار ارزآوری داشته باشیم. همچنین پیش‌بینی که از بازار کشور اوکراین صورت گرفته این است که بتوانیم چیزی در حدود یک میلیون دلار ارز عائد کشور کنیم.

شهبازی گفت: متأسفانه برخی از داروهای مشابه تولید داخل در سال‌های گذشته وارد کشورمی‌شد که با تلاش فراوان و مکاتباتی که با مسؤولان کشور صورت گرفت قرار بر این شد که از ورود این داروها به داخل کشور جلوگیری به عمل آید.

به گفته شهبازی، این شرکت بیش از نیاز مصرف داخل کشور داروها را تولید می‌کند و علاوه بر توانایی تأمین کامل نیاز کشور توانایی صادرات بیش از پنج برابر نیاز کشور را نیز دارد.

وی به اختلاف قیمت محصولات تولیدی ایران با نمونه‌های مشابه خارجی اشاره کرد و گفت: داروی آمریکایی با چهاربرابر و داروی ساخت کشور سوئیس با سه‌برابر قیمت داروی مشابه تولید داخل به کشور وارد می‌شد. متأسفانه برخی شرکت‌های خارجی برای پایمال کردن زحمات این شرکت‌های دانش‌بنیان پیشنهادات وسوسه‌انگیز با هدف دمپینگ و توقف تولید داروهایی که در کشور دانش‌اش بومی‌شده است می‌پردازند که لازم است مسؤولان به‌ویژه وزارت بهداشت در این خصوص تولید ملی را مدنظر بگیرند.

به گفته این تولیدکننده دارو، رقمی‌در حدود ۸۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در تولید دارو توسط این شرکت صورت گرفته است.