یک مقام مسؤول در رگولاتوری نارضایتی کاربران از مبالغ صورتحساب مکالمات خارج از کشور قابل پیگیری است مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده در رگولاتوری گفت: مبلغ ۲۶ میلیارد تومان به عنوان هزینه استفاده از اینترنت مصرف آزاد کاربران در ایام اربعین، از سوی اپراتورها عودت داده شد. پیمان قرهداغی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده در […]
یک مقام مسؤول در رگولاتوری
نارضایتی کاربران از مبالغ صورتحساب مکالمات خارج از کشور قابل پیگیری است
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده در رگولاتوری گفت: مبلغ ۲۶ میلیارد تومان به عنوان هزینه استفاده از اینترنت مصرف آزاد کاربران در ایام اربعین، از سوی اپراتورها عودت داده شد.
پیمان قرهداغی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتوگو با مهر، درخصوص پیگیری انجام شده برای مبالغی که قرار بود از سوی اپراتورها برای استفاده از اینترنت آزاد در ایام اربعین به کاربران عودت داده شود، گفت: براساس پیگیریهای انجام شده این مبالغ به حساب کاربران واریز شده است.
وی با بیان اینکه این موضوع تنها مربوط به هزینه استفاده از اینترنت در خاک عراق بود، توضیح داد: به رغم آنکه اپراتورها از قبل درخصوص نرخ آزاد اینترنت و تفاوت آن با خرید بسته اینترنت در ایام اربعینحسینی(ع) سال۹۸ و در کشور عراق، اطلاعرسانی کرده بودند و این جداول در پرتال اپراتورهای موبایل نیز قرار داده شد اما بسیاری از کاربران بدون توجه به تفاوت نرخ اینترنت آزاد و اینترنت بستهای، از اینترنت آزاد استفاده کرده و متحمل هزینه بسیاری شدند.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: ما قبل از ایام اربعین امسال، جلسات متعددی با اپراتورهای موبایل داشتیم و نرخهایی که برای اینترنت موبایل درنظر گرفته شد با توجه به تعرفهای بود که اپراتور عراقی از اپراتور ایران میخواست. بر این اساس تمامیجوانب بررسی و حداقل نرخ ممکن برای صوت و دیتا در نظر گرفته شد. از آنجایی که قیمت هر گیگ اینترنت از قبل اطلاعرسانی شده بود، اگر کاربران از قبل بسته اینترنت خریداری میکردند و در عراق مصرف میکردند به مراتب هزینه کمتری نسبت به اینترنت آزاد متحمل میشدند.
وی افزود: اما با وجودی که اپراتورهای موبایل هم به شکل پیامکی و هم به شکل پرتال و شبکههای اجتماعی، اطلاعرسانی کاملی درخصوص بسته مکالمه، نرخ ارسال پیامک و قیمت دریافت پیامک و نیز تعرفه استفاده از دیتا به شکل آزاد و بسته، صورت دادند اما متأسفانه با وجود تأکیدات بسیار، زائران حسینی توجهی نکرده بودند و با این پیش فرض که قیمتها در عراق تا حدودی مانند ایران است و حتی میتوانند بستهای که در ایران خریداری کردهاند را مصرف کنند، با رقمهای زیادی در صورتحساب خود مواجه شدند.
قرهداغی گفت: پس از بروز این مشکل، وزیر ارتباطات به اپراتورها دستور داد تا هزینه تمامیکسانی که در ایام اربعین به شکل آزاد، از اینترنت موبایل استفاده کرده بودند به شکل بسته محاسبه شود و مبلغی حدود ۲۶ میلیارد تومان به عنوان بستانکاری در این خصوص درنظر گرفته شد.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اضافه کرد: بررسیها حاکی از آن است که مبلغ ۲۶ میلیارد تومان بابت تعرفه استفاده از دیتای آزاد به زائران حسینی برگشت داده شده است و در قبوض آن تعداد از افراد که از اینترنت آزاد استفاده کرده بودند نیز مبلغ بستانکاری قید شد.
وی در مورد نارضایتی برخی کاربران از مبالغ صورتحساب مکالمات تلفنی خارج از کشور نیز تأکید کرد: تعرفه مکالمات بینالملل در پرتال هر اپراتور مشخص است و نرخ مکالمات به ازای هر دقیقه از دوهزارتومان شروع میشود و ارقام بالاتری نیز دارد که با توجه به تماس تلفنی ثابت به ثابت، سیار به سیار و سیار به ثابت و ثابت به سیار متفاوت است.
قرهداغی با اشاره به اینکه تعرفه مکالمات بینالملل کاملاً شفاف و مشخص بوده و محاسبه آن برای کاربران به راحتی قابل انجام است، افزود: کاربران باید به این موضوع توجه کنند که تعرفه مکالمه داخل کشور با بینالملل کاملاً متفاوت است و آنطور که نیست که فکر کنند مثلاً اگر دقیقهای ۶۰ تومان در داخل صحبت میکنند، تقریباً با همین ارقام هم میتوانند با خارج صحبت کنند. به همین دلیل اگر مکالمات زیاد باشد، کاربر ناگزیر است که هزینه بیشتری پرداخت کند.
این مقام مسؤول در رگولاتوری با بیان اینکه تاکنون پرونده شکایتی در رگولاتوری برای اشتباه در نحوه محاسبه تماس بینالملل به ثبت نرسیده است، گفت: با این وجود کاربران میتوانند به پرتال اپراتورها مراجعه کرده و از آنجایی که کاملاً مشخص است هزینه تماس از ایران به هر کشوری چقدر است، با محاسبه مدت زمان مکالمه، از میزان صورتحساب خود مطلع شوند. چنانچه نرخ محاسبه شده از سوی اپراتور، متفاوت است میتوانند شکایت خود را به سامانه ۱۹۵ اعلام کنند که این موضوع قابل بررسی است.
وی گفت: تمامیاین صورتحسابها قابل رسیدگی است و دقیقاً مشخص است که هر کاربر در چه زمانی و چه مدتی مکالمه کرده است. اگر خلاف آن ثابت شود، مبلغ دریافتی قابل عودت خواهد بود و با اپراتور خاطی نیز برخورد میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.