ظرفیتها و ظرفیتسازیهایی که برای صنعت خودرو امیدوارکننده است ۱۰ موفقیت بزرگ «سایپا» در یک قاب این دستاوردها در بحث تولید، فروش و تحویل، مباحث کیفی، داخلیسازی، خودروهای کف و… تحولات مهمی را رقم زدهاند. گروه خودروسازی سایپا در آستانه فصل پایانی سال توفیقات بزرگی را رقم زده که هرکدام در جای خود بسیار ارزشمند […]
ظرفیتها و ظرفیتسازیهایی که برای صنعت خودرو امیدوارکننده است
۱۰ موفقیت بزرگ «سایپا» در یک قاب
این دستاوردها در بحث تولید، فروش و تحویل، مباحث کیفی، داخلیسازی، خودروهای کف و… تحولات مهمی را رقم زدهاند.
گروه خودروسازی سایپا در آستانه فصل پایانی سال توفیقات بزرگی را رقم زده که هرکدام در جای خود بسیار ارزشمند هستند و علاوهبر تغییر جایگاه این خودروساز در مباحث تولید، فروش، تحویل و… در مباحث کیفی و زیستمحیطی، داخلیسازی، خودروهای کف و… نیز در این خودروسازی تحولات مهمی ایجاد شده است. در ادامه این گزارش بهمرور این دستاوردها میپردازیم.
پرچمداری تولید خودرو در کشور در هشتماهه ۹۸
در هشتماهه سالجاری مجموع تولیدات سه خودروساز بزرگ کشورمان بهبیش از ۵۵۲ هزار دستگاه خودرو رسیده که سایپاییها با بیش از ۲۹۵ هزار دستگاه خودرو بیشترین سهم را درآن داشتهاند. بهاین ترتیب، بهنظر میرسد سایپا در نیمه دوم سالجاری نیز تولیدات بیشتری نسبت بهسال گذشته داشته باشد.
بیشترین تحویل خودرو بهمشتریان
گروه خودروسازی سایپا از ابتدای امسال تا پایان آبانماه ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده است که مبتنی بر تسریع در تکمیل خودروهای کف کارخانه و همچنین اجرای برنامه تولید عبورمستقیم بوده است. بهعبارت دیگر، تحویل خودروهای مشتریان بهصورت روزانه توسط سایپا در پایان ماه گذشته از مرز ۳۰۰ هزار دستگاه گذشته است و اکنون نیز با سرعت بیشتری دنبال میشود.
رتبه نخست فروش آبان ماه
گروه خودروسازی سایپا در دومین ماه از فصل پاییز ۳۴ هزار و ۳۲۲ دستگاه خودرو تولید کرده و این درحالیاست که شرکتهای سایپا و پارسخودرو درمدت مشابه سال گذشته، درمجموع ۲۷ هزار و ۷۱۱ دستگاه خودرو تولید کرده بودند. سایپا و پارسخودرو همچنین با فروش ۵۲هزار و ۴۹۹ دستگاه خودرو طی آبانماه بیشترین میزان فروش را داشتهاند.
کمترین میزان آلایندگی در میان خودروهای داخلی
بنابراعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، محصولات سایپا کمترین میزان گاز دیاکسیدکربن (CO2) را درمیان خودروهای ساخت داخل تولید و منتشر میکنند و کمترین میزان آلایندگی هوا را در این بخش دارند و بهطور متوسط تنها ۱۵۶٫۳ گرم برکیلومتر در سال، گاز دیاکسیدکربن منتشر میکنند که در نوع خود یک موفقیت زیستمحیطی بهشمار میرود.
درگزارش ISQI، پس از سایپا، شرکتهای سایپاسیتروئن و بنرو در جایگاههای دوم و سوم کمترین میزان آلایندگی قرار گرفتهاند که آنها نیز از شرکتهای زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا هستند.
کمترین میزان افت تولید
مجموع تولید شرکت سایپا نیز در هشتمینماه از سالجاری به ۲۳۴ هزار و ۳۳۹ دستگاه خودرو رسیده است. این عدد تنها حدود دوهزار دستگاه خودرو (معادل تولید یکروز) کمتر از تولید این شرکت درسال ۹۷ بوده است که نشان از موفقیت سایپا درمقابله با موانع و مشکلات تولید دارد.
گفتنی است؛ این افت تولید ۰٫۷ درصدی (کمتر از یک درصد) نیز عمدتاً مربوط بهشرکت پارسخودرو، زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپاست که با چالشهای بزرگی همچون خداحافظی شرکای خارجی خود، یعنی رنو و برلیانس مواجه بوده و بیش از ۴۱ هزار دستگاه خودرو از تولیدات خود را از دست داده است.
به صفر رساندن خودروهای ناقص
بنابراعلام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، تمام ۸۰ هزار دستگاه خودرو ناقصمانده در کف کارخانه سایپا که از ابتدای سالجاری تولید شده بودند، تکمیل و تحویل مشتریان شد و از این بهبعد عرضه و تحویل محصولات سایپا، منطبق با میزان تولید خواهد بود.
براین اساس، تعداد خودروهای تولیدشده قبلی سایپا که دارای کسری قطعه بودند، بهصفر رسیده است و تمامی پارکینگهایی که خودروهای ناقص کف کارخانه سایپا در آنها پارک بودند، تخلیه شدهاند.
رشد ۴۰ درصدی درآمد هشت ماهه
آمارهای منتشرشده سایپا روی سامانه سازمان بورس و اوراق بهادار کشور موسوم بهکدال، نشاندهنده رشد ۴۰درصدی درآمد این شرکت در هشتماهه امسال نسبت بهمدت مشابه سال گذشته است؛ همچنین سایپا در این مدت بیش از ٩ هزار میلیارد تومان، درآمد حاصل از فروش داشته؛ در حالیکه این رقم در سال گذشته حدود ششهزار میلیاردتومان بوده است.
رشد ۱۵ درصدی فروش هشتماهه
فروش شرکت سایپا براساس آمارهای کدال، طی هشتماه نخست امسال نسبت بهسال گذشته ١۵درصد افزایش یافته است که بهرغم تداوم مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی، قیمتگذاری دستوری، کمبود قطعات و مشکل خودروهای ناقصمانده درکف کارخانه محقق شد و این مشکلات بهتازگی بهطور کامل مرتفع شده است.
حضور چشمگیر در میزهای داخلیسازی
گروه خودروسازی سایپا با انعقاد قرارداد داخلیسازی محصولات خود در میز سوم تعمیق ساخت داخل، تولید ۱۴ قطعه دیگر از محصولات خود را بهشرکتهای ایرانی واگذار کرد. در جریان برگزاری میز سوم تعمیق ساخت داخل در صنعتخودرو، گروه خودروسازی سایپا در مجموعه قراردادهایی با سازندگان داخلی بهارزش ۵۷۵میلیارد تومان، ارزبری محصولات خود را سالانه بیش از ۴۷ میلیون یورو کاهش میدهد.
با تحقق اهداف میز سوم تعمیق ساختداخل، با احتساب دستاوردهای دو میز قبلی، درمجموع ۵۳ قطعه از محصولات سایپا با کاهش ارزبری سالانه ۱۵۰ میلیون یورو بومیسازی شده است. با داخلیسازی قطعات میز سوم، ۴۱۸ یورو برای تولید هردستگاه خودرو تیبا کاهش ارزبری محقق خواهد شد که با برگزاری دو میز چهارم و پنجم در آینده این رقم به ۶۰۰میلیون یورو خواهد رسید.
گفتنی است؛ گروه خودروسازی سایپا درمجموع سهمیز تخصصی تعمیق ساختداخل قطعات خودرو، توانسته ۵۳ قطعه مورد نیاز محصولات خود را داخلیسازی کند.
فروش ۳ خودرو متفاوت برای نخستین بار
گروه خودروسازی سایپا سهمحصول متفاوت کوییک R پارسخودرو، تیبا۲ پلاس و نیساندیزل یورو۵ زامیاد را از روز یکشنبه، دوازدهم آبانماه بهسبد فروش خود افزود که فروش این محصولات نیز برای کمکردن نقش واسطهها و با هدف عرضه بهمصرفکننده نهایی، مشمول محدودیتهایی از قبیل کدملی و حداقلسن متقاضی خرید است و ثبتنام این محصولات نیز در طرحهای فروش سایپا تنها از طریق سایت اینترنتی این شرکت امکانپذیر خواهد بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.