مصرف‌کننده به تولید داخلی بی‌اعتماد است

مصرف‌کننده به تولید داخلی بی‌اعتماد است مدیرعامل شرکت تعمیر و توسعه بهره‌برداری ریلی مپنا، با بیان این‌که در شرایط کنونی، واردات از کشورهای خارجی نوعی ابزار کمکی محسوب می‌شود که امکان تسریع در روند توسعه را فراهم می‌کند، می‌گوید: ‌زمانی‌که واردات برای تزریق دانش و سرمایه‌ به بخش‌های تولیدی صورت بگیرد، نه‌تنها به اقتصاد کشور […]

مصرف‌کننده به تولید داخلی بی‌اعتماد است

مدیرعامل شرکت تعمیر و توسعه بهره‌برداری ریلی مپنا، با بیان این‌که در شرایط کنونی، واردات از کشورهای خارجی نوعی ابزار کمکی محسوب می‌شود که امکان تسریع در روند توسعه را فراهم می‌کند، می‌گوید: ‌زمانی‌که واردات برای تزریق دانش و سرمایه‌ به بخش‌های تولیدی صورت بگیرد، نه‌تنها به اقتصاد کشور ضربه‌ای نمی‌زند؛ بلکه منافع ملی را هم تأمین می‌کند.

محمدمهدی اسلامی در گفت‌وگو با تین‌نیوز، اظهار کرد: در حالی‌که اشتغال به معضل کنونی اقتصاد کشور تبدیل شده است، با انتقال تکنولوژی و سرمایه به شرکت و کارخانه‌های تولیدی، زمینه برای جذب نیروی کار بیش‌تر نیز فراهم می‌شود.

وی ‌افزود: یکی از قراردادهایی که در همین راستا منعقد شده مربوط به شرکت فوله پاریس است که در زمینه سیستم ترمز، تجهیزات و دانش علمی قابل ملاحظه‌ای را به کشور وارد کرده است.

اسلامی در رابطه با قراردادهای جدید شرکت تعمیر و توسعه بهره‌برداری ریلی، ‌گفت: قراردادهای آتی شرکت راهکاری که در این زمینه وجود دارد آن است که واگن‌سازان تعداد مشخصی محصول را تولید کرده و بعد از آن محصولات را به شرکت‌های مصرف‌کننده ارایه کنند تا با رفع بزرگ‌‌ترین مانع خرید داخلی که عدم اطمینان از تحویل به موقع سفارش است، بتوانند مانند سدی در برابر واردات بایستند.

در مرحله رایزنی است و امید آن وجود دارد که در کنار این قرارداد‌ها سبک نوینی از تجارت در مجموعه مپنا شکل بگیرد؛ در صورت تحقق این امر، بسترسازی مناسبی هم در زمینه داخلی‌سازی واگن صورت خواهد گرفت.

‌وی ‌افزود: در حوزه واگن‌های باری، توان تولید داخلی بخشی‌هایی از قطعات و تجهیزات را نداریم؛ به‌طور مثال چرخ و محور را نمی‌توانیم در کشور بسازیم؛ چراکه امکانات مورد نیاز برای تولید آن در دسترس نیست.

به گفته اسلامی، برخی شرکت‌های داخلی ادعای تولید این قطعات را دارند؛ اما محصولات آن‌‌ها تاکنون تجاری‌سازی نشده است.

این در حالی است که تولید این محصولات با توجه به بار سنگین هزینه‌ای که بر دوش شرکت‌ها تحمیل می‌کند، توجیه اقتصادی ندارد.

وی با بیان جزییات قطعات مورد نیاز در تولید محصولات، افزود: در رابطه با سیستم‌های ترمز، در بخش‌هایی نیاز به واردات داریم؛ اما حدود ۵۰ درصد این محصولات توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شوند.

علاوه‌بر این، یکی دیگر از قطعات مهم در صنایع ریلی، شاسی و قلاب است که برای تولید آن در کارخانه‌های داخلی مشکلی وجود ندارد.

اسلامی افزود: مشکل اصلی در زمینه تولیدات داخلی آن است که مصرف‌کننده به بخش تولید اعتماد ندارد.

وی ‌افزود: تجربه همکاری با تولیدکنندگان داخلی نشان داده است که بعضی شرکت‌ها بعد از دریافت پیش‌پرداخت به تعهدات خود عمل نمی‌کنند که در این میان نوسانات ارزی نقش به‌سزایی دارند.

از دیگرسو، شرکت‌های مصرف‌کننده به دلیل تعلل تولیدکنندگان در تحویل محصول، تمایل چندانی به خرید داخلی ندارند.

اسلامی می‌گوید: راهکاری که در این زمینه وجود دارد آن است که واگن‌سازان تعداد مشخصی محصول را تولید کرده و بعد از آن محصولات را به شرکت‌های مصرف‌کننده ارایه کنند تا با رفع بزرگ‌‌ترین مانع خرید داخلی که عدم اطمینان از تحویل به موقع سفارش است، بتوانند مانند سدی در برابر واردات بایستند.

 

‌اسلامی می‌افزاید: در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی وضعیت مناسبی ندارند، اگر راه واردات هم بسته شود، بهبودی در امور حاصل نخواهد شد؛ بنابرین چنین رویه‌ای را نمی‌توان اقدام مؤثری در جهت حمایت از تولید داخلی و توسعه‌یافتگی تلقی کرد.