چالشی پیش روی سلامت جامعه

چالشی پیش روی سلامت جامعه گسترش رستوران و آشپزخانه‌های زیرزمینی و غیرمجاز در شهر کرمان موجب ورشکستگی رستوران‌ها و واحدهای مجاز و به خطر افتادن سلامت جامعه شده است. به گزارش مهر، همیشه در ماه رمضان نظارت‌‌ها بر روی مسایل بهداشتی واحدهای خدماتی در بخش پذیرایی و رستوران‌ها افزایش می‌یابد که نشان از حساسیت بالای […]

چالشی پیش روی سلامت جامعه

گسترش رستوران و آشپزخانه‌های زیرزمینی و غیرمجاز در شهر کرمان موجب ورشکستگی رستوران‌ها و واحدهای مجاز و به خطر افتادن سلامت جامعه شده است.

به گزارش مهر، همیشه در ماه رمضان نظارت‌‌ها بر روی مسایل بهداشتی واحدهای خدماتی در بخش پذیرایی و رستوران‌ها افزایش می‌یابد که نشان از حساسیت بالای دستگاه‌های مسؤول در این خصوص دارد که در همین خصوص طی روزهای اخیر برخوردهای مکرری با این دست از واحدهای مجوز دار که دچار برخی تخلفات بهداشتی بودند صورت گرفت.

این برخورد‌ها در حالی با استقبال مردم و حتی واحدهای خدماتی در کرمان مواجه شده است که در سوی دیگر سکه برخی از واحد‌ها به‌صورت غیرقانونی در شهر کرمان در حال فعالیت هستند که سلامت جامعه را با چالش مواجه کرده‌اند.

سلامت مردم در ماه رمضان از سوی مسؤولان در حالی هر سال از حساسیت قابل توجه برخوردار می‌شود که در خصوص آشپزخانه‌های غیرمجاز با سکوت مواجه هستیم

در آخرین دست از برخوردهای قانونی با واحدهای متخلف مجوز دارد نیز نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از پلمپ یک تالار باغ پذیرایی، سفره‌خانه سنتی، رستوران و غیرفعال شدن موقت یک واحد تهیه غذای آماده در شهر کرمان خبر داد.

 حمیدگرامی در این خصوص گفته است که این برخوردهای در قالب طرح نظارتی انجام می‌شود که از سال ۹۳ آغاز و به‌صورت مستمر توسط دادستانی مرکز استان در حال انجام است و با متخلفین و برهم‌زنندگان امنیت غذایی شهروندان برخورد قاطع و قانونی صورت می‌پذیرد.

این مقام قضایی اعلام کرد که در این بازدید مقادیر زیادی گوشت و مواد غذایی غیرقابل‌مصرف که در شرایط نامطلوب و نامتعارف فراوری و نگهداری می‌شد، غیرقابل استفاده تشخیص داده و جمع‌آوری شد.

وی ادامه داد: یک واحد صنفی سفره‌خانه به دلیل عدم رعایت موازین شرعی، اخلاقی و داشتن ۵۰ کیلوگرم گوشت فاسد و غیرقابل‌مصرف پلمب شد.

این مقام قضایی ضمن هشدار به مراکز ارایه قلیان، تأکید کرد: ارایه قلیان به بانوان و افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است و با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.

گلایه مسؤولان گردشگری از وجود آشپزخانه‌های غیرمجاز

در حالی این آمار‌ها ارایه می‌شود که معاون گردشگری میراث فرهنگی کرمان از وجود آشپزخانه‌های زیرزمینی غیرمجازی در کرمان خبر داد که بدون هیچ‌گونه نظارتی اقدام به طبخ غذا و ارایه به مردم می‌کنند.

محمدجهانشاهی افزود: وقتی در واحدهای مجاز چنین تخلفاتی وجود دارد مشخص است وضع واحدهای غیرمجازی که بدون ضابطه کار می‌کنند باید اسفناک باشد.

وی ادامه داد: در آخرین جلسه‌ای که در این خصوص تشکیل شد بخش خصوصی خدمات رفاهی شهر کرمان در خصوص ادامه فعالیت این واحد‌ها و به چالش کشیدن سلامت مردم هشدار داد.

وی از مسؤولان خواست در کنار نظارت‌های ذاتی که از واحدهای مجوزدار انجام می‌دهند که البته بسیار پسندیده است با واحدهای غیرمجاز نیز برخورد کنند.

مسؤولان با واحدهای غیرمجاز برخورد قانونی کنند

جهانشاهی افزود: هم‌اکنون برای خدمات‌دهی به شهر کرمان و مسافران و گردشگران، واحدهای مجوز دار به‌ اندازه کافی وجود دارد و نیاز به گسترش این صنعت آن‌هم به‌صورت غیرمجاز وجود ندارد.

سید علی معین‌زاده، رییس انجمن هتلداران استان کرمان نیز در این زمینه اظهار داشت: در حال حاضر آماری داده می‌شود که حدود ۱۶۷ واحد در سطح شهر کرمان به مردم قلیان ارایه می‌کنند این در حالی است که کل آمار صنف ما و حتی واحدهای میراث فرهنگی به این تعداد نمی‌رسد و این یعنی در کرمان واحدهای غیرمجازی وجود دارند که بدون هیچ ضابطه‌ای در حال فعالیت هستند.

به دلیل وجود چنین واحدهایی از ۹ هتلی که در شهر کرمان فعال هستند ۴ هتل بخش رستوران خود را تعطیل کرده‌اند و بسیاری از رستوران‌ها نیز در آستانه ورشکستگی هستند، بااین‌حال فعالیت آشپزخانه‌های زیرزمینی ادامه دارد وی افزود: فعالیت این افراد در بخشی صورت می‌گیرد که با سلامت مردم سروکار دارد و ما می‌خواهیم با این واحدها برخورد قانونی شود و سؤالی که مطرح می‌کنیم این است که کدام دستگاه در شهر کرمان باید با این پدیده برخورد کند.

وی ادامه داد: به دلیل وجود چنین واحدهایی از ۹ هتلی که در شهر کرمان فعال هستند، ۴ هتل بخش رستوران خود را تعطیل کرده‌اند و بسیاری از رستوران‌ها نیز در آستانه ورشکستگی هستند بااین‌حال فعالیت آشپزخانه‌های زیرزمینی ادامه دارد.

وی گفت: فعالیت در این بخش تابع قوانینی است مثلاً این‌که باید از زیربنای کافی برخوردار بود و یا آشپزخانه کاشی باشد و امور بهداشتی در نگهداری و طبخ غذا رعایت شود اما این آشپزخانه‌های غیرمجاز بعضاً در زیرزمینی‌های چند متری چند دیگ گذاشته‌اند و انواع غذا را طبخ و به مردم ارایه می‌کنند.

وی افزود: ما از نظارت و بازرسی واحدهای مجاز استقبال می‌کنیم و این امر را موجب بالا رفتن اعتماد عمومی به واحدهایی می‌دانیم که با تلاش و کوشش در حال خارج کردن خود از مرز ورشکستگی هستند اما این سؤال ما را مطرح کنید که چرا آشپزخانه‌های غیرمجاز در شهر کرمان در حال فعالیت هستند.

وی با انتقاد از عدم وجود نظارت قانونی ادامه داد: نباید اجازه داد در برخی از زمان‌های سال مثل ماه رمضان و یا ایام عید برخی افراد سودجو، سهل‌الوصول وارد بازار شوند و کسب درآمد کنند و بروند.

سرمایه گذران بخش گردشگری با چالش مواجه هستند

وی گفت: در ایام عید هم با همین مشکل مواجه شدیم در واقع هر کس با اجاره یک‌خانه واحدهای این‌چنینی را باز کرد و درنهایت پس از ایام نوروز هم تعطیل شدند و در این میان هتل‌های کرمان در بهترین حالت تنها ۶۰ درصد اشغال تخت داشتند.

وی افزود: از یک‌ طرف می‌گوییم مردم در بخش گردشگری سرمایه‌گذاری کنند از سوی دیگر قانونی حمایتی نداریم، مثلاً در برخی از شهرهای کوچک ازجمله راین و جیرفت سرمایه‌گذاران با صرف هزینه‌های زیاد اقدام به افتتاح مراکز رفاهی و خدماتی کردند اما در همان مناطق برخی به‌صورت غیرمجاز کار اسکان و خدمات رفاهی را انجام دادند و سرمایه‌گذاران ورشکست شدند در حال حاضر در شهر کرمان نیز همین اتفاق در حال روی دادن است.

 

به نظر می‌رسد با توجه به اقبال بیش از گذشته مردم در ماه رمضان به مراکز طبخ غذا و رستوران‌ها، دستگاه‌های مربوط در کنار نظارت جدی و مستمر بر کار رستوران‌ها که از مهم‌ترین خواسته‌های مردم کرمان است باید زمینه لازم برای برخورد با مراکز غیرقانونی که تحت عنوان بیرون بر و آشپزخانه در حال فعالیت هستند را نیز فراهم کنند.