خودروی یورو ۵ نیازمند سوخت یورو ۵ است

یک کارشناس صنعت خودرو خودروی یورو ۵ نیازمند سوخت یورو ۵ است به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، ارتقای استانداردهای آلایندگی و انبوه‌سازی خودروهای یورو ۵ نیازمند وجود سوخت مناسب و با استاندارد یورو ۵ است، در غیراین صورت تمام سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته به هدر خواهد رفت و خودرو نیز آسیب خواهد دید. حسن کریمی […]

یک کارشناس صنعت خودرو

خودروی یورو ۵ نیازمند سوخت یورو ۵ است

به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، ارتقای استانداردهای آلایندگی و انبوه‌سازی خودروهای یورو ۵ نیازمند وجود سوخت مناسب و با استاندارد یورو ۵ است، در غیراین صورت تمام سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته به هدر خواهد رفت و خودرو نیز آسیب خواهد دید.

حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای بنزین‌سوز از جمله اقدامات مؤثری است که در یکی دو دهه اخیر در شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا و به دلیل الزامات قانونی مورد پیگیری جدی قرار گرفته است. با توجه به اینکه مهم‌ترین مورد در یک خودرو در ارتقای سطح آلایندگی، موتور خودرواست، قانون ارتقای سطح آلایندگی موتور در کشور از ابتدای دهه ۸۰ تحت عنوان استاندارد زیست‌محیطی (یورو) توسط مؤسسه استاندارد تدوین و امروزه توسط سازمان ملی استاندارد، ارتقا یافته و پیگیری می‌شود.

وی افزود: اگرچه شرکت‌های خودروسازی این روز‌ها با مشکلات زیادی از جمله محدودیت‌های بین‌المللی برای کسب دانش فنی، ارتقای ساختاری موتور و تأمین قطعات استراتژیک مواجه هستند اما این موضوع باعث نمی‌شود که از ارتقای استاندارد زیست‌محیطی خودروهای بنزین‌سوز به سطح یورو ۵ ناامید شویم؛ کمااینکه در حال حاضر شرکت‌های خودروساز موفق به تولید خودروهایی با استاندارد یورو ۵ هم شده‌اند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در این رابطه ذکر چند نکته ضروری است، اظهار کرد: بهره‌مندی از شرایط زیست‌محیطی یک خودروی یورو ۵ زمانی میسر می‌شود که بتوان سوخت و سیالات مناسب با این سطح از استاندارد را نیز تأمین کرد؛ در غیراین صورت نه‌تنها به لحاظ کاهش آلایندگی پیشرفتی حاصل نمی‌شود بلکه سوخت نامناسب به برخی از قطعات خودرو و از همه مهم‌تر موتور صدمه می‌زند و در واقع بهره لازم از سرمایه‌گذاری بر روی ارتقای سطح موتور حاصل نمی‌شود. امروزه برخلاف ادعاهای مطرح شده؛ بنزین و گازوییل مصرفی کشور از استاندارد و حتی کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

کریمی سنجری ادامه داد: علاوه بر این انبوه‌سازی خودروهای یورو ۵ مستلزم تأمین قطعات خاصی است که ممکن است سرعت تأمین این قطعات با ظرفیت کامل خطوط تولید شرکت‌های خودروساز، سازگار نباشد؛ لذا ضروری است برای جلوگیری از افت تولید، الزام تولید با استاندارد یورو ۵ به‌صورت مقطعی و ابتدا با بخشی از توان تولید شرکت‌های خودروساز شروع شود و به مرور به تمام ظرفیت این شرکت‌ها تعمیم پیدا کند. بهتر است به عنوان مثال ۵۰ تا ۶۰ درصد تولیدات ماهانه یک شرکت حتما یورو ۵ باشند و به مرور طی یک مدت زمان مشخص، این تناسب به ۱۰۰ درصد نزدیک شود.

وی ادامه داد: همچنین از یاد نبریم که خودروهای تجاری فرسوده و موتورسیکلت‌‌ها بیشترین سهم را در آلوده‌سازی هوای کلان شهر‌ها دارند؛ بنابراین بازسازی اتوبوس‌‌ها که تمامی فعالیت آن‌‌ها در مراکز کلان شهرهاست و کامیون‌ها و کامیونت‌های شهری، از جمله اقدامات مؤثری است که می‌تواند سطح آلودگی شهر‌ها را کاهش دهد. همچنین برقی کردن موتورسیکلت‌های فرسوده که توان فنی آن نیز در برخی از مراکز وجود دارد، نقش به‌سزایی در کاهش آلودگی به‌ویژه در کلان‌ شهر‌ها خواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: در اینجا دولت، به ویژه سازمان ملی استاندارد بایستی بر اساس شاخص‌‌ها و محاسبات منطقی طراحی را تدوین کند که با کمترین سرمایه‌گذاری بیشترین کاهش در آلودگی شهر‌ها و کلان شهر‌ها ایجاد شود. قطعا ارتقای سطح استاندارد به یورو ۵ و در ادامه به یورو ۶ پروژه‌هایی هستند که حتما به‌طور جدی باید دنبال شوند.