نخستین خودروی ترکیه رونمایی شد

نخستین خودروی ترکیه رونمایی شد نخستین خودروی ساخت داخل در ترکیه رونمایی شد تا قدرت اقتصادی روزافزون این کشور را نشان دهد  ترکیه از اولین خودروی کاملاً ساخت داخل خود یک خودروی برقی است رونمایی کرد، این پروژه یکی از اهداف بلندمدت رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان و حزب حاکم بوده ، «TOGG» یا شرکت سرمایه‌گذاری […]

نخستین خودروی ترکیه رونمایی شد

نخستین خودروی ساخت داخل در ترکیه رونمایی شد تا قدرت اقتصادی روزافزون این کشور را نشان دهد

 ترکیه از اولین خودروی کاملاً ساخت داخل خود یک خودروی برقی است رونمایی کرد، این پروژه یکی از اهداف بلندمدت رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان و حزب حاکم بوده ، «TOGG» یا شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ترکیه شامل پنج شرکت و یک سازمان تجاری است که در کارخانه‌ای در بورسا تولید می‌شود. ترکیه هدف از این پروژه ۳٫۷ میلیارد دلاری را تولید سالانه ۱۷۵۰۰۰ دستگاه از این خودروی برقی طی ۱۳ سال آینده اعلام کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم رونمایی از این خودرو گفت: ترکیه نه‌تنها قصد دارد این خودرو را در بازار داخل بفروشد بلکه می‌خواهد آن را تبدیل به یک برند جهانی کند و از اروپا آغاز خواهد کرد.

 وی با اشاره به طرح‌های شکست خورده گذشته برای ساخت یک خودروی کاملاً داخلی بیان داشت:« ما همه شاهد آن هستیم که رویای ۶۰ ساله ترکیه به واقعیت تبدیل شده است. وقتی این خودرو را در جاده‌های سراسر جهان ببینیم، به هدف خود رسیدهایم».

اردوغان گفت: زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی تا ۲۰۲۰ در سراسر دنیا در دسترس خواهد بود.

برای تولید پنج مدل اتومبیل و تولید سالانه ۱۷۵ هزار خودرو در این کارخانه، ۳٫۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است. نخستین خودروی C-SUV در سال ۲۰۲۲ میلادی عرضه می‌شود. این خودرو توسط شرکت ایتالیایی Pininfarina SpA طراحی شده و تمام برقی است. شرکت تولیدکننده ادعا می‌کند سرعت این خودرو جالب توجه خواهد بود و هزینه‌های نگهداری آن نیز اندک است.

این خودرو که دارای بسته کنترل باتری توسعه‌یافته و باتری طولانی مدت می‌باشد، با قدرت ۲۰۰ اسب‌بخار زیر ۷٫۶ ثانیه و با قدرت ۴۰۰ اسب‌بخار در کمتر از ۴٫۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

برای خودروی مذکور دو نوع پک باتری لیتیوم یونی در نظر گرفته شده است. قدرت پیمایش باتری کوچک‌تر ۱۸۶ مایل و پک باتری بزرگ‌تر ۳۰۰ مایل به ازای هر بار شارژ است. همچنین C-SUV مجهز به فناوری شارژ سریع است و طی ۳۰ دقیقه باتری آن ۸۰ درصد شارژ می‌شود. در مدل ساده خودرو موتور برقی خودرو نیز روی محور عقبی قرار می‌گیرد و ۲۰۰ اسب‌بخار قدرت دارد. اما در مدل پیشرفته‌تر، دو موتور روی محور جلویی خودرو قرار می‌گیرند و به این ترتیب چهار چرخ خودرو متحرک می‌شوند. قدرت موتور مدل پیشرفته‌تر ۴۰۰ اسب‌بخار است.

در کابین خودرو سیستم اطلاع‌رسانی دیجیتال نصب می‌شود و همچنین نمایشگری مخصوص مسافران نیز وجوددارد. نمایشگری لمسی روی داشبورد خودرو نصب می‌شود.

همچنین این خودرو هوشمند و دوستدار طبیعت بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای توانایی اتصال به اینترنت ۴G و ۵G را دارد.

تخمین زده می‌شود این پروژه پس از شروع تولید از ۲۰۲۲ میلادی و طی ۱۵ سال ۵۰ میلیارد دلار به اقتصاد ترکیه کمک کند.

ترکیه دارای یکی از بالاترین تعرفه‌های گمرکی برای خودروهای وارداتی با موتورهای پرحجم (بیش از ۲۰۰۰ سی‌سی) است و خودروهای قدرتمند وارداتی در ترکیه بسیار گران تمام می‌شود. در نقطه مقابل دولت ترکیه قصد دارد تا معافیت‌های مالیاتی ویژه ای را برای خریداران اولین خودرو ملی این کشور در نظر بگیرد.

همچنین این کشور سازنده خودروهای بزرگی همچون فورد، فیات کرایسلر، رنو، تویوتا وهیوندای در داخل می‌باشد که به اروپا صادر می‌شود