ارتباط با صنعت؛ نسخه جبران کمبود بودجه دانشگاه‌ها

ارتباط با صنعت؛ نسخه جبران کمبود بودجه دانشگاه‌ها رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: هر چند بودجه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی‌ درخصوص دانشگاه‌ها زیاد نیست، ولی ارتباط بیشتر صنعت با دانشگاه می‌تواند این کمبود را جبران کند. سید احمد معتمدی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: ۱۵ درصد از بودجه دولتی تصویب شده برای دانشگاه […]

ارتباط با صنعت؛ نسخه جبران کمبود بودجه دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: هر چند بودجه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی‌ درخصوص دانشگاه‌ها زیاد نیست، ولی ارتباط بیشتر صنعت با دانشگاه می‌تواند این کمبود را جبران کند.

سید احمد معتمدی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: ۱۵ درصد از بودجه دولتی تصویب شده برای دانشگاه باید برای پژوهش هزینه شود. اما با توجه به پرداخت حقوق کارکنان، اساتید، غذا و خوابگاه دانشجویان، ‌این بودجه زیاد نیست تا رقمی‌هم که به پژوهش می‌رسد کافی نباشد.

وی گفت:‌ اگر صنعت با دانشگاه تعامل بیشتری داشته و قراردادهای صنعتی ملی با دانشگاه به امضاء برسد، این موضوع هم سبب رفع مشکلات اقتصادی کشور خواهد شد و هم اینکه از این ارتباط، دانشگاه نیز منتفع می‌شود.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تأکید بر اینکه باید قراردادها و پروژهای ملی بین دانشگاه و بخش صنعت افزایش یابد، اظهار داشت: هرچند دانشگاه‌ طرح‌ها و پروژه‌های کوچک و متوسط را دنبال می‌کند ولی پروژه‌های ملی برای کمک به صنعت و همچنین حمایت مالی از دانشگاه و طرح‌های پژوهشی نقش به سزایی می‌تواند ایفاء کند.

معتمدی درخصوص اینکه چه موانعی برای سرعت بخشیدن به کارهای پژوهشی وجود دارد؟ گفت: ماهیت تحقیقات حل مشکلات است و هر تحقیقی که آغاز می‌شود محقق باید بداند مشکلاتی در این راه وجود خواهد داشت. البته مشکلات مربوط به خود پروژه جزء ماهیت کار است ولی وقتی بودجه دانشگاه کاهش می‌یابد، پژوهش نخستین بخشی است که صدمه خواهد دید.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: پژوهش نیاز به تجهیزات دارد و زمانی که این تجهیزات خریداری و یا به روز نشود، نمی‌توان در این راه موفق عمل کرد. علاوه برآن پژوهش و تحقیق به اعتبار لازم نیاز دارد، ولی بودجه به تنهایی نمی‌تواند برای رفع مشکلات ساختاری تأثیرگذار شود.

معتمدی افزود: در مواردی نیز باید ساختارها را اصلاح کرد. از جمله اینکه باید سعی کنیم در کنار پرداختن به مسائلی که منجر به تولید علم و مقالات می‌شود، ‌برنامه دانشگاه‌ها و پروژه‌های کارشناسی ارشد و دکتری را به سمت طرح‌های کاربردی سوق دهیم. هرچند در این راه، دانشگاه نقص دارد و باید آن را برطرف کند.

وی خاطرنشان کرد: کارآفرینی، مهارت افزایی و رفتن به سمت دانشگاه‌های نسل سوم از دیگر عواملی است که می‌تواند در ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه تأثیر داشته و این روش برای حرکت بیشتر چرخه اقتصادی نیز بسیار مؤثر است.