نجات صنعت قطعه‌سازی در گروی پرداخت به موقع ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات

نجات صنعت قطعه‌سازی در گروی پرداخت به موقع ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات   در شرایطی مصوبه شورای پول و اعتبار درخصوص اعتبار تخصیصی به خودروسازان رسانه‌ای شد که تاکنون جزییاتی از شیوه پرداخت این تسهیلات اعلام نشده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران در ارتباط با مصوبه افزایش ۱۰ هزار […]

نجات صنعت قطعه‌سازی در گروی پرداخت به موقع ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات  

در شرایطی مصوبه شورای پول و اعتبار درخصوص اعتبار تخصیصی به خودروسازان رسانه‌ای شد که تاکنون جزییاتی از شیوه پرداخت این تسهیلات اعلام نشده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران در ارتباط با مصوبه افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومانی حد اعتباری دو شرکت خودروسازی ایران‌‌خودرو و سایپا در هیأت دولت و شورای پول و اعتبار، اظهار کرد: در حقیقت شورای پول و اعتبار تصویب ارائه این تسهیلات را در دستور کار قرار داده اما هنوز مصوب نشده است که امیدواریم طی چند روز آینده مصوب و ابلاغ شود. این ۱۰ هزار میلیارد تومان در حقیقت تبدیل همان ۸۴۴ میلیون یورو باقیمانده از تسهیلات قبلی به قیمت روز است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه داد: مقرر شده که شورای‌پول و اعتبار این تسهیلات را مصوب کند، اما شرط استفاده از این تسهیلات این است که هر دو خودروساز از ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شوند. هر دو خودروساز اقدامات لازم را شروع کرده‌اند و امیدواریم که به نتیجه خوبی برسد. صحبت‌ها حاکی از این بوده است که دولت و مجلس اصرار داشتند که کل مبلغ تسهیلات در زنجیره تأمین توزیع شود اما خودروسازان دلایل بسیاری زیادی داشتند که ممکن است اکثر این مبلغ در زنجیره تأمین داخلی توزیع شود اما هر دو خودروساز هزینه‌هایی از جمله خرید مواد اولیه هم دارند که به صورت ارزی بوده و باید بخشی به این قسمت هم تعلق گیرد.

وی افزود: مبلغ این تسهیلات بالاست و اگر پرداخت شود، بار بزرگی را از دوش زنجیره تأمین خواهد برداشت و عمده آن نیز به قطعه‌سازان تعلق خواهد گرفت.

همچنین در این زمینه آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی کشور ضمن تأکید بر اینکه نحوه تنظیم و ابلاغ مصوبات شورای پول و اعتبار در تخصیص اعتبار به خودروسازان بسیار مهم است، گفت: مصوبه شورای پول واعتبار تا زمانی که ابلاغ نشود نمی‌توان درخصوص آن اظهار نظر کرد اما براساس آخرین خبرها این اعتبار زیر ۱۰ هزار میلیارد تومان و با شروط بسیار و به صورت دومرحله‌ای است.

محبی‌نژاد با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار در تخصیص تسهیلات به خودروسازان گفت: علی‌رغم موارد اختلافی در پرداخت این تسهیلات، اما براساس جمع‌بندی صورت گرفته هر گونه اعتبار تخصیصی باید به قطعه‌سازان پرداخت شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن با بیان اینکه ماه‌هاست با وعده تخصیص تسهیلات چند هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان را مجبور به تولید می‌کنند تصریح کرد: در صورتی که تخصیص این اعتبار به خودروسازان با قفه و تأخیر صورت گیرد طی یکی دو ماه آینده شاهد ورشکستگی و بیکاری گسترده در صنعت قطعه‌سازی خواهیم بود.

وی در پایان بر ضرورت سرعت و تزریق پول نقد به صنعت قطعه‌سازی تأکید کرد و اظهار داشت: تسریع در تزریق پول است که می‌تواند صنعت قطعه‌سازی را نجات دهد اما چنانچه این پرداخت به آخر سال برسد پاسخگوی مشکلات فعلی قطعه‌سازان نخواهد بود و با عدم تزریق نقدینگی به طور حتم حتماً در ماه‌های پایانی سال شاهد افت تولید در صنعت خودرو خواهیم بود.