فاوا هم در امان نماند؛ ردپای شبه دولتی‌‌ها در مناقصات ICT

در دیدار وزیر ارتباطات با نمایندگان بخش خصوصی مطرح شد فاوا هم در امان نماند؛ ردپای شبه دولتی‌‌ها در مناقصات ICT پیگیری مشکلات بیمه و مالیات بخش خصوصی دیدار وزیر ارتباطات با نمایندگان بخش خصوصی در شرایطی برگزار شد که به نظر می‌رسید نمایندگان این بخش کم‌تر به بیان دغدغه‌های تخصصی خود پرداخته و تنها […]

در دیدار وزیر ارتباطات با نمایندگان بخش خصوصی مطرح شد

فاوا هم در امان نماند؛ ردپای شبه دولتی‌‌ها در مناقصات ICT

پیگیری مشکلات بیمه و مالیات بخش خصوصی

دیدار وزیر ارتباطات با نمایندگان بخش خصوصی در شرایطی برگزار شد که به نظر می‌رسید نمایندگان این بخش کم‌تر به بیان دغدغه‌های تخصصی خود پرداخته و تنها به برخی کلی‌گویی‌‌‌ها اکتفا کردند.

به گزارش ایسنا، برخی نمایندگان بخش خصوصی مهمان وزیر ارتباطات شدند تا به صحبت‌های رو در رو با محمود‌واعظی بپردازند.

ناصرعلی سعادت، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، در صحبت‌های خود اشاره‌ای به وام وجوه اداره شده داشت و خطاب به وزیر ارتباطات گفت: اگر در این زمینه از وزارت ارتباطات تشکر کنیم ممکن است همکاران ما انتقاداتی داشته باشند به هر صورت ما در سازمان نظام صنفی کارگروه‌هایی را ایجاد کرده‌ایم تا براین حوزه کار کارشناسی صورت بگیرد.

وی همچنین از آمادگی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برای همکاری در حوزه‌های مختلفی مانند امنیت و سخت‌افزار و غیره یاد کرد و افزود: در این حوزه‌ها نیز کمیته‌هایی در سازمان نظام صنفی مشغول فعالیت هستند.

سعادت همچنین به بحث اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و ادامه داد: در بخش‌های مختلفی که قرار است بودجه‌گذاری صورت بگیرد، لازم است بخش خصوصی را نیز به عنوان پیمانکار ندیده و آن را به عنوان سرمایه‌گذار در نظر بگیریم، اما اگر نگاه بر این باشد که دولت خود آن را به انجام برساند، قطعاً اتفاق جالبی رخ نخواهد داد.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در پایان گفت: لازم است در فعالیت‌های اقتصادی حوزه‌های مختلف اطمینان و امنیت کافی وجود داشته باشد و بخش خصوصی بتواند سرمایه خود را وارد بازار کند و برهمین اساس هم هر کجا رگولاتور فعال بوده و درست عمل کرده، بخش خصوصی وارد گود شده است.

به جای تعریف از خود از مشکلات بگویید

امیرحسین‌سعیدی، دیگر فعال بخش خصوصی، در این مراسم به صحبتی کوتاه پرداخته و متذکر شد: معمولاً در صحبت‌هایی که صورت می‌گیرد نمایندگان دولت‌های مختلف از اقدامات مثبت خود می‌گویند، اما بهتر آن است که دولت‌‌‌ها به جای تعریف از مشکلاتشان بگویند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به حوزه ICT و تأثیر این بخش در شفافیت اقتصادی و کاهش فساد‌‌ها اظهار کرد: در چنین بحث‌هایی بحث آبرو نظام تعریف می‌شود، اما متأسفانه دولت گاهی به دلیل بالابودن هزینه‌ها ممکن است برخی پروژه‌ها را به انجام نرساند، در صورتی که در فضای مناسب بخش خصوصی می‌تواند به این عرصه ورود کرده و به شدت از هزینه‌های دولت بکاهد.

رد پای شبه‌دولتی‌ها

بیدآبادی دیگر فعال خصوصی حاضر در این جلسه به وجود شرکت‌های شبه‌دولتی در مناقصات پروژه‌ها اشاره کرد و این موضوع را از جمله مشکلات برشمرد.

وی همچنین از عدم آمادگی سیستم بانکی برای ارایه‌ تسهیلات به فعالان عرصه ICT یاد کرد و گفت: حتی اگر در این حوزه وامی هم داده شود سود آن بسیار بالا خواهد بود.

این فعال بخش خصوصی کمبود نیروهای متخصص را نیز از دیگر دغدغه‌های این حوزه برشمرد و ادامه داد: حتی زمانی که نیروهای انسانی با مهارت بالا تربیت می‌شوند، این افراد با درآمدهای بیش‌تر توسط شرکت‌های شبه‌دولتی جذب می‌شوند.

بیدآبادی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به آمارهای اعلام شده مبنی بر ضریب نفوذ ۴۷ درصد اینترنت متذکر شد: البته باید به بحث شکاف دیجیتالی توجه داشت که اکنون بسیاری از این افراد دانش کافی برای استفاده از اینترنت را ندارند.

پیگیری مشکلات بیمه و مالیات بخش خصوصی صنعت ICT

محمود واعظی در دیدار با نمایندگان بخش خصوصی به پاسخگویی به برخی نکات آن‌‌ها پرداخته و خاطرنشان کرد: برخی از مشکلات به دولت مربوط شده و برخی از آن‌‌ها به گونه‌ای است که حتی خود دولت هم به دنبال حل آن‌هاست.

وی با اشاره به نقش مهم بخش خصوصی اظهار کرد: اکنون بانک‌ها به نوعی رقیب بخش خصوصی شده‌اند و به جای این‌که به وام‌دهی به شرکت‌های خصوصی بپردازند، شرکت‌های هلدینگی خاص خود را راه‌اندازی می‌کنند که این اقدام درستی نیست، اما ما تنها می‌توانیم به آن‌‌ها توصیه کنیم از چنین اقدامی بپرهیزند.

وزیر ارتباطات همچنین عنوان کرد: نکته دیگر آن‌که باید توجه داشته باشیم در هر صورت آینده صنعت ICT به سمت کاهش درآمد مکالمات و افزایش استفاده از خدمات مختلف اینترنتی است، برهمین اساس اپراتورهای موبایل هم باید در این حوزه چاره‌اندیشی کرده و به سمتی که تمام دنیا در حرکت است بروند.

واعظی با اشاره به زیرساخت‌هایی که طی دولت یازدهم ایجاد شده، گفت: در این سال‌ها دولت هم با مشکلاتی مواجه بود و با توجه به قیمت نفت و بحث یارانه و پرداخت حقوق کارمندان دولت خود با مشکلاتی مواجه بوده، اما به هر صورت در این مدت و به خصوص در سال گذشته سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی در ارتباط با مشکلات بیمه‌ و مالیات فعالان بخش خصوصی نیز متذکر شد: خوشحال می‌شویم اگر بتوانیم در این حوزه کمک کنیم به همین دلیل اگر این شرکت‌ها مستندات خود را ارایه کنند با آقایان طیب‌نیا و ربیعی صحبت خواهیم کرد تا در حوزه مالیات آن‌چه حق دولت است پرداخت شود، اما رقم این بخش قابل قبول باشد.

 

واعظی همچنین به ارایه‌ توضیحاتی درباره وام وجوه اداره شده پرداخت و گفت: در این حوزه تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار بیش از ۲۰۰ شرکت قرار گرفته است که البته در این حوزه کار کارشناسی فعالان صنفی را قبول داریم و امیدواریم آن‌‌ها امانتدارانه در این عرصه وارد عمل شوند.