ریسک قاچاق در کشور کم است

رییس پلیس مبارزه با قاچاق ریسک قاچاق در کشور کم است رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز آگاهی ناجا با بیان این‌که یکی از عوامل در کاهش یا افزایش قاچاق کالا بحث ریسک است، گفت: از جمله کشورهایی هستیم که ریسک قاچاق پایینی داریم. به گزارش ایسنا، قدمی با اشاره به تأکیدات مقام […]

رییس پلیس مبارزه با قاچاق

ریسک قاچاق در کشور کم است

رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز آگاهی ناجا با بیان این‌که یکی از عوامل در کاهش یا افزایش قاچاق کالا بحث ریسک است، گفت: از جمله کشورهایی هستیم که ریسک قاچاق پایینی داریم.

به گزارش ایسنا، قدمی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری برای مقابله با قاچاق و اظهار کرد: یکی از مواردی که به آن توجه داریم، افزایش ریسک در قاچاق کالا و سوخت و ارز است.

وی با اشاره به قاچاق سوخت خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دو سال گذشته توفیقات خیلی خوبی داشته‌ایم، زیرا با کاهش حجم قاچاق سوخت مواجه هستیم که البته ابعاد مختلفی این کاهش قاچاق دارد. سامانه‌های کنترل هوشمند و اقدامات نیروی انتظامی باعث توفیقات خوبی در این حوزه شد.

وی به قاچاق از طریق دریا اشاره داشت و بیان داشت: در دریا تنها بحث قاچاق سوخت مطرح نیست. با وجود تلاش‌های نیروی انتظامی، اما باز هم با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم. پلیس سعی کرده است تخلیه غیرمجاز کالا را به حداکثر برساند؛ همه این‌‌ها در حالیست که با وسعت و گستردگی ۲۷۰۰ کیلومتری سواحل در ایران روبه‌رو هستیم.

رییس پلیس قاچاق آگاهی درباره چالش‌های قانونی در برخورد با قاچاق در دریا گفت: یکی از چالش‌ها، برخورد با شناورهای سنگین به ویژه لنج‌‌ها هستند. قانون می‌گوید اگر یک لنج یا کشتی در حین تخلیه غیرمجاز در لنگرگاه یا ساحل نبود، تا زمان رسیدن به مقصد، نیروی انتظامی یا همان دریابانی ما امکان برخورد قانونی ندارد و اگر کالایی گرفته شد، به گمرک تحویل داده می‌شود و گمرک هم نهایتاً مرجوع می‌کند که این موضوع ریسک قاچاق را به شدت کاهش می‌دهد.

قدمی خاطرنشان کرد: تا قبل از سال ۹۲ پراکندگی قوانین مرتبط با قاچاق را داشتیم. قانون مجازات مرتکبین مجازات قاچاق مصوب سال ۱۳۱۲ بود. خوشبختانه اقدامات خوبی در این ستاد انجام شد و نهایتاً در دی ماه سال ۹۲ در مجلس تصویب شد. البته با بعضی مواد این قانون هنوز چالش داریم ولی قانون جدید یک ظرفیت خیلی خوبی را در مبارزه ایجاد کرده است ولی هنوز با وجود گذشت دو سال از اجرای این قانون، بعضی از دستگاه‌ها که وظیفه‌ای در این حوزه دارند، مانند اسکله‌ها، اراده‌ای برای انجام وظایف قانونی نبود.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که از قاچاق به عنوان خنجری بر پشت نظام یاد کرده است، گفت: با این سخنان و حساسیت‌هایی که در جامعه ایجاد شده است، پای کار آمده‌اند. باور من این است که این قانون ظرفیت‌های خیلی خوبی دارد و اگر همه دستگاه‌ها پای کار بیایند، در کنار فعالیت‌های مناسب اقتصادی می‌تواند، منجر به کاهش قاچاق شود.

رییس پلیس قاچاق آگاهی به کشورهای همسایه و حوزه خلیج‌فارس اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بعضی کشور‌‌ها مانند عمان اساساً اعتقادی به بحث قاچاق ندارند و از آن به عنوان تجارت قانونی نام می‌برند. بعضی کشور‌‌ها هم که از نظر حاکمیت دچار مشکل هستند و نمی‌توانند در این حوزه فعالیت کنند. البته ما منتظر آن‌‌ها نیستیم و کارهایمان را انجام می‌دهیم.

 

وی با تأکید بر اهمیت نقش مردم، اظهار داشت: باید مسأله اشتغال و تولید را مردمی کنیم و تا مردم نیز ورود نکنند توفیق لازم را نخواهیم داشت.