دست به کار شدن صنعت خودرو در ارتقای کیفی آلایندگی سالیان متمادی است خودروها به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها شناخته شده و گلایهها از صنعت خودرو در این زمینه بالاست، مطابق آمارهای موجود، منبع ۷۰ درصد از ذرات معلق تولیدی در شهر تهران وسایلنقلیه هستند. به گزارش ایرنا، از این […]
دست به کار شدن صنعت خودرو در ارتقای کیفی آلایندگی
سالیان متمادی است خودروها به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها شناخته شده و گلایهها از صنعت خودرو در این زمینه بالاست، مطابق آمارهای موجود، منبع ۷۰ درصد از ذرات معلق تولیدی در شهر تهران وسایلنقلیه هستند.
به گزارش ایرنا، از این میان سهم خودروهای سواری شخصی ۱٫۴ درصد، تاکسیها نزدیک به یکدرصد، مینیبوسها ۴٫۲ درصد، موتورسیکلتها ۱۰٫۵ درصد، اتوبوسهای عمومیشهری ۱۲٫۶ درصد، اتوبوسهای بخشخصوصی ۱۸٫۲ درصد و خودروهای سنگین ۲۲٫۴ درصد است.
همچنین آلودگی یک موتورسیکلت چهار زمانه، برابر با آلودگی هشت خودرو با استاندارد یورو۴ و ۲۶ خودروی هیبریدی است. در شهر تهران ۹۶ درصد موتورسیکلتها کاربراتوری هستند که ۶۱ درصد آنها فرسودهاند.
در حالی تیغ تیز انتقادها در موضوع آلودگی هوا همواره به سمت خودروسازان است که پیشتر شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد: علاوه بر توزیع روزانه بنزین با کیفیت و با میزان گوگرد زیر ۵۰ پی.پی.ام مطابق استاندارد یورو ۴، اکنون گازوئیل یورو۴ در هشت کلانشهر و کل استان تهران و ٣٢٠ جایگاه در جادههای اصلی کشور توزیع میشود.
این در حالی است که خودروسازان و قطعهسازان موفق به تولید موتورهای با استاندارد کیفی آلایندگی یورو۵ شدهاند.
در این زمینه، مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با اشاره به رونمایی از موتورهای با استاندارد آلایندگی یورو ۵ در ایرانخودرو در هفته گذشته، خاطرنشان کرد: دستیابی به این مهم نیازمند ایجاد تغییراتی در قسمت مدیریت الکترونیک (EMS) موتورها بود که با تغییرات نرمافزاری و سختافزاری و همچنین کالیبراسیون خودرو محقق شد.
وی بیان داشت: تا پیش از پایان سال ۹۹، همه محصولات ایران خودرو به موتور یورو ۵ مجهز میشوند که نخستین آنها موتورهای رانا و خانواده پژو ۲۰۶ خواهد بود.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو گفت: سایپا نیز برنامههایی در زمینه ارتقای سطح کیفی آلایندگی موتور خودروهای خود دارد که در زمان مقرر اعلام خواهد کرد.
وی ادامه داد: چند سالی بود که خودروسازان فعالیت در زمینه ارتقای سطح آلایندگی موتور خودروها را آغاز کرده بودند، اما مشکل اصلی دستیابی به فناوری، طراحی آن و همچنین کالیبراسیون خودروها بود که به دلیل مواجهه با تحریمها زمانبر شد.
بیگلو یادآور شد: با اینکه همواره خودروسازان متهم ردیف نخست موضوع آلایندگی هوا هستند، اما صنعت خودرو همواره پیشران بوده و در زمینه ارتقای کیفی استاندارد آلایندگی از صنعت نفت سبقت گرفته، زیرا صنعت نفت هنوز موفق به ارتقای کیفیت بنزینهای تولیدی به سطح استاندارد یورو۵ نشده است.
وی افزود: توان خودکفایی در صنعت خودرو وجود دارد، اما وقتی بهطور مثال فولادسازان در تولید مواد اولیه، ورق بدنه خودرو، پلیآمیدها و…، کاهلی دارند، این مهم محقق نمیشود و هیچکس از فولادسازان انتقاد نمیکند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.