تشریح عوامل موفقیت دانش‌بنیان‌ها در دوران تحریم

تشریح عوامل موفقیت دانش‌بنیان‌ها در دوران تحریم دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان در گروی حمایت دولت برای ایجاد بازار فروش است، امیدواریم دولت با درنظر گرفتن تدابیری مشکلات این شرکت‌ها را حل کند. سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در گفت‌وگو با فارس، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های […]

تشریح عوامل موفقیت دانش‌بنیان‌ها در دوران تحریم

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان در گروی حمایت دولت برای ایجاد بازار فروش است، امیدواریم دولت با درنظر گرفتن تدابیری مشکلات این شرکت‌ها را حل کند.

سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در گفت‌وگو با فارس، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های توسعه و تحقیق فعال هستند و محصولاتشان دارای ارزش‌افزوده است، در واقع زمانی که ظرفیت‌های کشور به کار گرفته‌ می‌شوند و فناوری‌ها تبدیل به محصول می‌شوند و در فرآیند تولید و بازار وارد می‌شوند، طبیعتاً انتظار می‌رود که این شرکت‌ها با موفقیت خوبی مواجه شوند.

* بازار محدود محصولات های‌تک

وی درباره وجود بحران و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: محصولات های‌تک یا دانش‌بنیان دارای بازار محدودی هستند و کشور ۸۰ میلیونی ما برای این حوزه بزرگ نیست؛ در عین حال محصولات های‌تک دارای مشتریان خاص هستند و مشتری عام ندارند به طوری که مشتریان خاص وابسته به دولت، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌‌ها یا جزء وظایف نفت و نیرو است که در شرایط بد اقتصادی این شرکت‌های دانش‌بنیان‌ هستند که بازارشان محدوده شده و در بعضی از موارد به بن‌بست رسید‌ه‌اند.

* نبود بازار مناسب برای محصولات دانش‌بنیان

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو درباره خطراتی که شرکت‌های دانش‌بنیان را تهدید می‌کند، اظهار داشت: نبود بازار مناسب برای محصولات دانش‌بنیان در داخل کشور خطراتی را در پی دارد و باید تدابیری اندیشیده شود که منجر به ورشکستگی و تعطیلی این شرکت‌ها نشود.

سرکار ادامه داد: شرکت‌‌هایی را می‌شناسم که به سمت تعدیل نیرو رفته‌اند و درآمدشان کفاف تأمین حقوق‌ نیروها را نمی‌دهد و اگر در آینده تعدادی از این شرکت‌ها ورشکست یا تعدیل شوند پیامد بدی برای آن دسته از شرکت‌هایی که می‌خواهند در مسیر توسعه، تکنولوژی و تولید محصولات داشته باشند را در پی دارد که در این صورت دولت باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد.

* ارائه محصولات دانش‌بنیان به بازارهای جهانی

وی درباره محدودیت‌ها و تحریم‌های شرکت‌های دانش‌بنیان یادآور شد: بایستی تلاش کنیم در شرایط بد، محدودیت‌ها و تحریم‌ها شرکت‌دانش‌بنیان محصولات‌شان را به بازارهای جهانی عرضه کنند که این مستلزم این است که بتوانیم شرکت‌ها را برای ورود به بازار جهانی از نظر کیفیت محصول، گرفتن تأییدیه‌ها و استانداردهای کمک و آماده کنیم که در کشورهای مختلف دیده شوند و محصول ارائه دهند.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو خاطرنشان کرد: ما در کشور زمانی مشکل دور زدن تحریم‌ها برای واردات را داشتیم در صورتی که در حال‌حاضر مشکل دور زدن تحریم‌ها برای صادرات را داریم که امیدوارم با تدابیر دولت این مشکلات حل شود چرا که کشور ظرفیت‌های فوق‌العاده بالایی دارد و امیدواریم مسؤولان بالادستی این قابلیت‌‌ها و ظرفیت‌ها را بیشتر کنند.