۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه آب و برقی در سراشیبی اجرایی شدن

قائم مقام وزیر نیرو مطرح کرد ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه آب و برقی در سراشیبی اجرایی شدن قائم مقام وزیر نیرو گفت: امسال افزون بر ۷۰۰ پروژه به ارزش بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال پروژه در صنعت آب و برق کشور اجرایی می‌شود. به گزارش ایرنا،ستار محمودی در حاشیه آیین اختتامیه دومین جشنواره […]

قائم مقام وزیر نیرو مطرح کرد

۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه آب و برقی در سراشیبی اجرایی شدن

قائم مقام وزیر نیرو گفت: امسال افزون بر ۷۰۰ پروژه به ارزش بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال پروژه در صنعت آب و برق کشور اجرایی می‌شود.

به گزارش ایرنا،ستار محمودی در حاشیه آیین اختتامیه دومین جشنواره «نگاه مردمی به بحران کمبود آب؛ گزارش یک نگرانی» در جمع خبرنگاران، درباره شایعه رکود در پروژه‌های آب و برق کشور افزود: پروژه‌های صنعت آب و برق به دلیل ماهیت خود، از منابع مختلفی تأمین اعتبار می‌شوند.

به گفته این مقام مسؤول، سرعت اجرای برخی پروژه‌ها کند است و برخی دیگر با سرعت متوسط به پیش می‌روند، اما مشکل عمده وزارت نیرو حجم بالای پروژه‌ها است.

محمودی با اشاره به پروژه‌هایی که امسال در دست اجرا قرار گرفته است گفت: مجموعاً در طرح‌های حوزه‌ آب و فاضلاب و بخشی از پروژه‌های برقی بیش از ۷۰۰ پروژه در مراحل مختلف اجرا قرار دارد.

وی با بیان این‌که میزان تزریق پول از منابع عمومی دولت و همچنین از منابع مختلف همچون مشارکت‌های مردمی و بخش خصوصی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان است عنوان کرد: برنامه‌های خوبی را برای اجرایی شدن این پروژه‌ها در نظر گرفته‌ایم.

قائم مقام وزیر نیرو در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان به جای استفاده از گاز، برق را در سبد مصرف خانوار افزایش داد، گفت: در همه‌جای دنیا از منابع انرژی، به گونه‌های مختلف استفاده می‌شود و باید گفت که تبدیل گاز به برق ضریب امنیت بالاتری را دارد.

وی ادامه داد: البته این موضوع درحالی است که در بسیاری از جا‌‌ها به لحاظ نبود سرمایه و امکانات فنی ارایه این طرح امکان‌پذیر نیست اما اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم به نفع مردم خواهد بود.

محمودی با بیان این‌که باید برق نیز به قیمت واقعی در اختیار مردم قرار بگیرد گفت: این مسأله موجب افزایش صرفه‌جویی و مصرف بهینه‌تر می‌شود.

وی با بیان این‌که قطعاً این مسأله به لحاظ مسایل ایمنی شرایط بهتری را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: باید به این موضوع نیز توجه کرد که در خیلی از مکان‌ها امکان اجرایی شدن این طرح به‌طور کامل وجود ندارد

وی تصریح کرد: هم اینک تعداد پروژه‌ها با میزان تزریق منابع مالی آن‌‌ها در طول سال همخوانی ندارد و علاوه بر آن، امروز با سرعت استهلاک تأسیسات در حال بهره‌برداری نیز مواجهیم و نتوانستیم به تناسب آن‌‌ها سرعت تزریق اعتبارات را فراهم کنیم.

قائم مقام وزیر نیرو همچنین درباره مشکل حادث شده در منطقه «شهران» تهران در جمعه گذشته، افزود: تبدیل انرژی گاز به برق و مصرف آن به مراتب ایمن‌تر است، اما در بسیاری نقاط کشور به دلیل امکانات کم فنی و سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان لزوم حرکت تدریجی به سمت استفاده بیش‌تر از برق به جای گاز و تبدیل سهمی از گاز به برق، گفت: انجام این مهم نیازمند سرمایه‌گذاری و صرف هزینه‌های بالا است و قیمت تمام شده انرژی برای مصرف‌کنندگان نیز بیش‌تر می‌شود؛ حتی ممکن است چنین طرحی در برخی نقاط کشور اقتصادی نباشد، اما بهرحال ایمن‌تر است.

محمودی تصریح کرد: شرط لازم برای دستیابی به اهداف چنین طرحی، عرضه برق به قیمت واقعی و تمام شده آن است تا با صرفه‌جویی به مصرف بهینه نیز دست یابیم.

انفجار لوله گاز در منطقه شهران در محل ساخت خط ۶ مترو تهران، گودالی به طول ۱۰۰ متر و عرض و عمق بیش از ۵۰ متر را ایجاد کرد.

انفجار لوله گاز حدود ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه بامداد جمعه به وقوع پیوست و آتش‌سوزی ناشی از آن ساعت ۶ و ۲۰ همان روز مهار شد.

 

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره افزایش قیمت‌های آب و برق، خاطرنشان کرد: مسأله تغییر قیمت‌ها در زمان تنظیم بودجه کشور مطرح می‌شود، اما اینک مسکوت مانده و هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد.