تحلیل فضای مجازی با الگوی سپهبد سلیمانی

تحلیل فضای مجازی با الگوی سپهبد سلیمانی سامانه‌های رصد و تحلیل فضای مجازی واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی توئیتر، اینستاگرام و تلگرام را نسبت به شهادت سردار قاسم سلیمانی طی روز شهادت، تحلیل کردند. به گزارش مهر، انتشار اخبار مربوط به جنایت رژیم آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی و به شهادت رسیدن این اسطوره مقاومت، […]

تحلیل فضای مجازی با الگوی سپهبد سلیمانی

سامانه‌های رصد و تحلیل فضای مجازی واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی توئیتر، اینستاگرام و تلگرام را نسبت به شهادت سردار قاسم سلیمانی طی روز شهادت، تحلیل کردند.

به گزارش مهر، انتشار اخبار مربوط به جنایت رژیم آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی و به شهادت رسیدن این اسطوره مقاومت، با بازتاب جهانی روبه‌رو شد و کاربران بسیاری در واکنش و محکوم کردن این اقدام خبیثانه دولت امریکا، مطالبی در توئیتر، اینستاگرام و تلگرام منتشر کردند.

به نحوی که گفته می‌شود ابرواژه مطالب کانال‌های فارسی تلگرام در ۲۴ ساعت اول (برحسب مجموع بازدید) به خبر شهادت سردار سلیمانی با ۱۶ میلیون بازدید اختصاص داشت و اخبار رتبه دوم تا بیستم پربازدیدترین مطالب تلگرام نیز درخصوص شهادت حاج قاسم سلیمانی بوده است.

این درحالی است که مدیران شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام درصدد حذف اکانت شبکه‌های خبری و کاربران ایرانی فعالی هستند که نسبت به این جنایت واکنش نشان داده‌اند.

انتقام سخت؛ واکنش توئیتر فارسی به شهادت سردار سلیمانی

سامانه رصد و تحلیل محتوای فضای مجازی «دیتاک» که در حوزه داده کاوی (Data Mining) و کلان داده (Big Data) فعالیت دارد، در گزارشی، وضعیت انتشار مطلب در شبکه اجتماعی توئیتر را در ساعات اولیه اعلام خبر شهادت سردار سلیمانی منتشر کرده است.

طبق اعلام این سامانه، با انتشار خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی، ربات‌های خزشگر افزایش حجم توئیت‌های فارسی به حدود دو برابر حالت عادی را نشان داد.

در همین حال در ساعات اولیه انتشار این خبر در روز (جمعه)، بیش از ۲۰۰ هزار توئیت فارسی و ۲۰۰ هزار توئیت عربی با هشتگ‌های این موج منتشر شده و کاربران فارسی زبان بسیاری نسبت به این اقدام جنایتکارانه آمریکا، واکنش نشان دادند.

تلگرام در عزای خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی

این سامانه همچنین اعلام کرد که کانال‌های فارسی تلگرام از ابتدای انتشار اخبار مربوط به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی تا عصر روز بعد بیش از ۵۵ هزار پست منتشر کردند و این آمار به سرعت در حال رشد است.

افکارسنجی از محتوای این پست‌ها نشان می‌دهد که بیشتر آنها مبتنی بر در بزرگداشت و تسلیت شهادت فرمانده نیروی قدس است؛ ابراز نفرت و انزجار از آمریکا و صهیونیسم از دیگر محورهای پرتکرار است؛ بیشترین تولیدات و بازدیدها متعلق به کانال‌های خبری داخلی است.

شوک توئیتر فارسی با خبر شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی

در همین حال سامانه رصد محتوای فضای مجازی «پایشگر» نیز انتشار محتوای مرتبط با شهادت سردار سلیمانی را با عنوان شوک توئیتر فارسی نسبت به حمله تروریستی آمریکا و شهادت حاج قاسم سلیمانی اعلام کرد.

نکته قابل توجه این است که هشتگ قاسم سلیمانی با وجودی که در لیست ده ترند برتر سایت ترند ۲۴ قرار داشته اما شبکه اجتماعی توئیتر به عمد این هشتگ را جزو ترندهای برتر نمایش نداده و همچون شبکه اینستاگرام، هشتگ قاسم سلیمانی را بایکوت کرده است

اقدام مغرضانه اینستاگرام در پست‌های مربوط به شهادت سردار سلیمانی

این در حالی است که شبکه اجتماعی اینستاگرام پس از افزایش تعداد پست‌های کاربران ایرانی در این شبکه که در میان آنها بسیاری از افراد مشهور، مقامات و هنرمندان نیز دیده می‌شد، در اقدامی‌مغرضانه پست‌های منتسب به خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی را حذف کرد.

این تصمیم مغرضانه مدیران اینستاگرام که خلاف آزادی بیان صورت گرفته با واکنش بسیاری از کاربران همراه شد.

۲۱ هزار پست اینستاگرامی ‌با هشتگ انتقام سخت

اما به‌رغم تمامی‌خباثت‌ها و شیطنت‌های مدیران این شبکه برای حذف این مطالب و جلوگیری از بازتاب جهانی انتشار محتوا با این مضامین، شواهد نشان می‌دهد که انبوهی از پیام‌های ایرانیان از سراسر جهان برای حمایت از سردار شهید قاسم سلیمانی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر شده است.

به نحوی که سایت خبری «یاهونیوز»، اعلام کرد که ده‌ها هزار پیام در حمایت از سردار شهید قاسم سلیمانی همراه با تصاویری از ایشان در اینستاگرام و توئیتر منتشر شده است.

یاهو نیوز انتشار گسترده تصاویر سردار شهید قاسم سلیمانی را تبلیغات هماهنگ شده توصیف کرده و افزود: بیش از ۲۱ هزار پست اینستاگرامی ‌با هشتگ انتقام سخت یا hardrevenge روز جمعه در اینستاگرام منتشر شده است. همچنین ۷۰۰۰ حساب کاربری در توئیتر هم مطالب زیادی را تنها در این زمینه منتشر کرده‌اند.

همراهی اینستاگرام با آمریکا برای تحریم ایران

در این راستا شبکه اجتماعی فیس‌بوک که مالک پلتفرم اینستاگرام است، در ارتباط با علت حذف پست‌های مربوط به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی اعلام کرده که موظف به رعایت قوانین تحریم آمریکا علیه ایران است که شامل قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌و فرماندهان آن در فهرست تحریم‌ها می‌شود.

مدیران این شبکه اعلام کرده‌اند که «ما مطابق مقررات وضع شده در ارتباط با تحریم‌های آمریکا اقدام می‌کنیم و در قبال تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران متعهد هستیم.»

همراهی اینستاگرام با آمریکا با حذف اکانت و پست کاربران ایرانی و جلوگیری از آزادی بیان ایرانیان در فضای مجازی، مسبوق به سابقه است.

در پی تحریم‌های آمریکا، این شبکه اجتماعی فروردینماه امسال نیز برای اجرایی کردن دستورات آمریکا صفحات تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌را مسدود کرد. به جز صفحات رسمی ‌این افراد، اینستاگرام صفحات رسمی ‌برخی از مقامات کشور از جمله صفحه انگلیسی رهبر معظم انقلاب و رئیس قوه‌قضاییه را نیز از دسترس خارج کرده بود.