تأمین باتری از گلوگاه‌های اصلی تولید و توسعه خودروهای الکتریکی در کشور می‌باشد

معاون وزیر صمت تأمین باتری از گلوگاه‌های اصلی تولید و توسعه خودروهای الکتریکی در کشور می‌باشد معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت با بیان اینکه هیچ کشوری در جهان به تنهایی نتوانسته خودروی الکتریکی بسازد، ایران دراین مسیر گام برمی‌دارد گفت تأمین باتری ازگلوگاه‌های اصلی تولید و توسعه خودروهای الکتریکی در کشور می‌باشد. برات […]

معاون وزیر صمت

تأمین باتری از گلوگاه‌های اصلی تولید و توسعه خودروهای الکتریکی در کشور می‌باشد

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت با بیان اینکه هیچ کشوری در جهان به تنهایی نتوانسته خودروی الکتریکی بسازد، ایران دراین مسیر گام برمی‌دارد گفت تأمین باتری ازگلوگاه‌های اصلی تولید و توسعه خودروهای الکتریکی در کشور می‌باشد.

برات قبادیان‌ در گفت‌وگو با ایرنا، درخصوص تولید موتورهای برقی و هیبریدی بومی، افزود: پیش از هر چیز برای موفق شدن در این مسیر، باید براساس ارتباط با سایر کشورها کار دنبال شود و در این زمینه شرکت‌های خودروسازی دولتی و خصوصی از جمله ایران خودرو و سایپا اقداماتی انجام داده‌اند.

وی افزود: موضوع ساخت موتورهای هیبریدی و برقی در کشور مربوط به سال‌ها پیش است، اما مدیران مختلف خودروسازی عقاید متفاوتی در این زمینه داشته‌اند، از جمله برخی مدیران بودجه‌هایی برای آن در نظر گرفتند و بعضی آن را باور نداشتند.

این مقام مسؤول ضمن یادآوری رقابت بین خودروسازان برای حضور در بازار، خاطرنشان‌کرد: خودروسازان ترجیح می‌دهند در این ارتباط کمتر اطلاع‌رسانی شود و مشابه این موضوع را در یکی از شرکت‌ها خارجی هم وجود داشت که مدت چهار دهه اطلاعات مربوطه را منتشر نکرد، اما بعد خودروهای الکتریکی مختلف و متنوعی را به بازار مصرف عرضه کرد، درحالی که رقبا سرمایه‌گذاری مشابهی داشتند.

قبادیان یادآور شد: بررسی شرکت‌های داخلی حاکی است برخی شرکت‌ها نظیر «مپنا» در سال‌های گذشته روی موتورهای الکتریکی به صورت قطعات منفصله کارهایی انجام دادند.

وی تأکیدکرد: نباید از سوخت فسیلی برای تولید برق استفاده شود و سپس بخواهیم موتور خودروهای الکتریکی و هیبریدی را به گردش درآوریم، بلکه باید از نور خورشید حداکثر استفاده را انجام داد.

این مقام مسؤول افزود: ‌با توجه به اقدام‌ها و فعالیت‌های زیادی که شرکت‌ها به صورت جداگانه یا با همکاری یکدیگر در این زمینه انجام داده‌اند، آینده این موضوع روشن است.

قبادیان ضمن تأیید کمبود زیرساخت‌ها در این زمینه، خاطرنشان کرد: امید می‌رود به تدریج مشکلات تأمین زیرساخت‌ خودروهای برقی و الکتریکی نظیر ایستگاه‌های شارژ و هماهنگی وزارت نیرو با شهرداری‌ها و… حل‌وفصل شود.

وی تأکیدکرد:‌ مزایای فراوانی برای این قبیل خودروها تشریح شده و چنانچه دولت‌های پیشین برای آن برنامه ملی ارائه می‌دادند و چشم‌انداز تعریف می‌کردند، اکنون وضعیت مطلوب‌تر بود.

معاون وزیر صنعت یادآورشد:‌ هنگام حضور محمد شریعتمداری (شهریور۹۶ تا پایان مهرماه سال۹۷) در وزارت صمت، برنامه راهبردی خودروهای الکتریکی نوشته و به روز شد، اما نبود ثبات مدیریتی در دو خودروساز بزرگ کشور، این برنامه‌ها را شکل اجرایی به خود نگرفت.

وی، یکی از گلوگاه‌های اصلی تولید و توسعه خودروهای الکتریکی و حتی موتورسیکلت و دوچرخه الکتریکی در کشور را تأمین باتری آنها برشمرد که با وجود ادعای برخی شرکت‌های مطرح داخلی، اما در عمل در این حوزه ضعف داریم.

قبادیان گفت:‌ فناوری این باتری‌ها در گذشته متعلق به ژاپنی‌ها و برخی کشورهای اروپایی بود، اما امروز این فناوری در اختیار چینی‌ها قرار گرفته و تولید اتوبوس‌های الکتریکی از سوی شرکت خودروسازی BYD چین نیز مشاهده می‌شود.

وی افزود: ظرفیت ساخت اتوبوس‌های برقی در کشور و در یک شرکت داخلی وجود دارد و پیشنهاد آن در سال‌های گذشته به این خودروساز داده شده بود.