نقش تعادلی خودروهای دست دوم به عنوان قطب جدید در بازار

نقش تعادلی خودروهای دست دوم به عنوان قطب جدید در بازار   بیشتر فعالان برای جلوگیری از ادامه سیرصعودی قیمت‌ها و کاهش واسطه‌گری در بازار، کاهش فاصله فروش و عرضه به بازار، ورود خودروهای دست دوم را در ایجاد بازار رقابتی و تعادل قیمت در بازار خودرو مؤثر می‌دانند. به گزارش پرشین‌خودرو، هفته گذشته اگر […]

نقش تعادلی خودروهای دست دوم به عنوان قطب جدید در بازار  

بیشتر فعالان برای جلوگیری از ادامه سیرصعودی قیمت‌ها و کاهش واسطه‌گری در بازار، کاهش فاصله فروش و عرضه به بازار، ورود خودروهای دست دوم را در ایجاد بازار رقابتی و تعادل قیمت در بازار خودرو مؤثر می‌دانند.

به گزارش پرشینخودرو، هفته گذشته اگر چه بازار ارز و طلا نوسان قیمتی زیادی را نداشت اما بازار خودرو مستقل از رفتار بازار ارز، مسیر دیگری را انتخاب کرد و عمده محصولات در بازار افزایش قیمت یافت.

بازار خودرو که با آغاز فصل زمستان آرامش نسبی را تجربه کرده بود با نزدیک شدن به نیمهماه و تغییر جریان تقاضا‌،  مجدد بر مدار افزایش قیمت قرار گرفت چنانچه به گفته فعالان بازار، تب و تاب ماه‌های پایانی سال و پیشبینی رشد بیشتر قیمت‌ها تا پایان سال بر این روند تأثیر گذاشت.

تغییر جریان قیمتی در بازار خودرو در حالی موجب تعجب و ابهام فعالان بازار شده است که خبرها حکایت از تأثیر رشد تولید خودروسازان و انجام تعهدات بر کاهش جو روانی بازار دارد موضوعی که برای مدت کوتاهی آرامش را بر بازار خودرو حاکم کرد.

فعالان بازار معتقدند گر چه خودروسازان متعهد به انجام تعهدات خود شده و رشد خوبی را در تولید رقم زدند اما کندی تحویل خودرو بابت خریدهای گذشته بر روند کلی بازار تأثیر گذاشته که در صورت افزایش عرضه به بازار این جریان می‌تواند تأثیر مثبتی در بازار داشته و در سیر نزولی قیمت‌ها تأثیرگذار باشد.

بررسی بازار نشان می‌دهد که کماکان در بسیاری از خودروهای داخلی نبود تعادل در عرضه و تقاضا، موجب کمبود و رشد قیمت در بازار شده است به طوری که ارزیابی میدانی بازار خودرو حاکی از دردسر متقاضیان واقعی برای خرید است به طوری که متقاضیان برای خرید یک مدل پراید باید پیگیری و مراجعات زیادی را به بازار داشته باشند تا موفق به خرید شوند این در حالی که به گفته فعالان بازار نمایندگی‌های مجاز شرکت‌ها نیز فروش نقدی نداشته و چنانچه خودرویی نیز توسط نمایندگی‌ها عرضه شود عمدتا خودروهای ثبت‌نامی‌ مشتریان است.

در همین یک فعال بازار از افزایش عرضه خودروهای پلاک شهرستان در بازار خبر داده و عنوان می‌کند که رکود و افت شدید تقاضا در بازار شهرستان‌ها‌،  واسطه‌ها را تشویق به خرید خودروهای با پلاک شهرستان و فروش و عرضه در بازار تهران کرده است.

فروش خودروهای داخلی و مونتازی پلاک شهرستان مانند سراتو و چانگان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در حالی روبه افزایش است که این موضوع نه تنها تأثیری بر جریان تقاضا در بازار نداشته بلکه موجب افزایش جو دلالی و نوسان قیمت در بازار شده است.

با این حال فعالان بازار معتقدند در صورتی که عرضه خودروسازان در بازار افزایش یابد و تعادل بر بازار عرضه و تقاضا حاکم شود امکان کاهش قیمت در ماه‌های پایانی سال وجود دارد در غیر این صورت همچنان بازار خودرو با نوسان و رشد قیمت همراه خواهد شد.

از سویی برخی فعالان بازار علت وضع کنونی بازار خودرو را اجرای فرمول فروش زیر پنج‌درصد بازار می‌دانند‌،  به گفته این بخش از فعالان بازار «با گذشت نزدیک به یک سال از اجرای فرمول فروش خودرو زیر پنج درصد قیمت بازار می‌گذرد ؛ فرمولی که قرار بود قیمت خودرو را تنظیم و اختلاف قیمت کارخانه و بازار را به صفر برساند اما متأسفانه در این مدت عملاً اتفاقی را در بازار خودرو رقم نزده است.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اجرای این فرمول صرفاً موجب ورود بیشتر دلالان و سرمایه‌گذاران در بازار خودرو شده تا از این جریان سود بردند و این فرمول عملاً نتوانسته است بازار را کنترل و فشار روانی در بازار را کاهش دهد.

اما راهکاری که اغلب فعالان برای جلوگیری از ادامه سیرصعودی قیمت‌ها و کاهش واسطه‌گری در بازار عنوان می‌کنند کاهش فاصله فروش و عرضه به بازار است؛ اگر چه برخی فعالان واردات خودروهای دست دوم و ایجاد بازار رقابتی را در ایجاد تعادل قیمتی در بازار قیمتی مؤثر می‌دانند و معتقدند که برای آرامش بازار خودرو باید قطب جدیدی در کنار دو قطب خودروسازی ایران خودرو و سایپا ایجاد شود که با توجه به وضع حاکم بر صنعت خودروسازی‌،  ورود خودروهای دست دوم به بازار می‌تواند راهکاری مناسبی برای جلوگیری از رشد قیمت در بازار داخلی‌ها و وارداتی‌ها باشد.

با این حال به نظر می‌رسد در صورتی که که دولت اجازه دهد تجربه ای که در کشورهای منطقه اجرایی شده در ایران شکل بگیرد و خودروهای مدل ۲۰۱۵ به بالا وارد بازار شوند این اتفاق موجب بالانس و تعادل قیمتی در بازار خودرو می‌شود و با ایجاد جریان رقابت‌،  قیمت غیرمنطقی بسیاری از خودروهای مونتاژی و داخلی در بازار افت بسیاری خواهد کرد.