برداشت روزانه نفت از میدان یادآوران به ٩٥ هزار بشکه رسید

برداشت روزانه نفت از میدان یادآوران به ٩٥ هزار بشکه رسید   سرپرست طرح توسعه میدان مشترک یادآوران از تولید ٩٥ هزار بشکه در روز این میدان در فاز نخست خبر داد و گفت: ٧٥ هزار بشکه از نفت تولیدی این میدان نفت سبک است. به گزارش شانا، هادی‌نظرپور با بیان این که در فاز […]

برداشت روزانه نفت از میدان یادآوران به ٩٥ هزار بشکه رسید

 

سرپرست طرح توسعه میدان مشترک یادآوران از تولید ٩٥ هزار بشکه در روز این میدان در فاز نخست خبر داد و گفت: ٧٥ هزار بشکه از نفت تولیدی این میدان نفت سبک است.

به گزارش شانا، هادی‌نظرپور با بیان این که در فاز نخست توسعه میدان مشترک یادآوران تولید نفت از این میدان باید به ٨٥ هزار بشکه در روز می‌رسید، افزود: هم اکنون روزانه ٩٥ هزار بشکه نفت از این میدان برداشت می‌شود که ١٠ هزار بشکه بیش از رقم تعیین شده برای فاز نخست است.

سرپرست طرح توسعه میدان یادآوران اظهارکرد: از ٩٥ هزار بشکه نفت تولیدی، ٧٥ هزار بشکه نفت سبک و ٢٠ هزار بشکه نیز نفت خام سنگین است.

وی درباره مذاکره با پیمانکار چینی برای توسعه فاز٢ میدان یادآوران نیز اظهارکرد: MDP میدان اواخر پارسال نهایی شده بود و هم اکنون مذاکرات حقوقی با چینی‌‌ها درباره نرخ بازگشت سرمایه و مدت زمان اجرای پروژه ادامه دارد که امیدواریم به‌زودی این مذاکرات پایان یابد و فاز دوم این میدان مشترک نیز وارد مراحل اجرایی شود.

در فاز دوم توسعه میدان یادآوران ١٠٥ حلقه چاه باید حفر شود، ضمن این که در این فاز خطوط لوله و دو ردیف نفت هم به‌کارخانه فرآورش اضافه می‌شود تا تولید ١٨٠ هزار بشکه‌ای محقق شود.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در فاز نخست طرح توسعه میدان نفتی یادآوران تولید باید به سقف ٨٥ هزار بشکه در روز برسد، در فاز دوم رسیدن به سقف تولید ١٨٠ هزار بشکه و فاز سوم رسیدن به سقف تولید ٣٠٠ هزار بشکه نفت در روز برنامه‌ریزی شده است. طبق آخرین مطالعات به عمل آمده و نتایج حاصل از آزمایش چاه‌های توصیفی و مدل‌های دینامیک مخزن، میزان نفت درجای میدان براساس محتمل‌‌‌ترین حالت بالغ بر ٣١ میلیارد بشکه برآورد شده است.

 

میدان نفتی یادآوران در ١٠ کیلومتری جنوب شرقی میدان آزادگان و در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر در منطقه جغرافیایی کوشک و حسینیه به صورت شمالی- جنوبی در گستره نوار مرزی کشور عراق واقع شده است که از میدان‌های مشترک با کشور عراق است.