سنگ هدفمندی یارانه‌ها دست و پای پالایشی‌‌ها را بست

سنگ هدفمندی یارانه‌ها دست و پای پالایشی‌‌ها را بست اسعدی گفت: تأمین منابع هدفمند کردن یارانه‌ها باعث شد شرکت پالایش و پخش، توانیر و شرکت گاز خاصیت شرکتی نداشته باشند و تبدیل به اداره‌ای جهت تأمین منابع این سازمان شوند. به گزارش ایلنا، فریدون اسعدی، کار‌شناس انرژی درباره اظهاراتی مبنی بر آلایندگی بنزین وارداتی، گفت: […]

سنگ هدفمندی یارانه‌ها دست و پای پالایشی‌‌ها را بست

اسعدی گفت: تأمین منابع هدفمند کردن یارانه‌ها باعث شد شرکت پالایش و پخش، توانیر و شرکت گاز خاصیت شرکتی نداشته باشند و تبدیل به اداره‌ای جهت تأمین منابع این سازمان شوند.

به گزارش ایلنا، فریدون اسعدی، کار‌شناس انرژی درباره اظهاراتی مبنی بر آلایندگی بنزین وارداتی، گفت: نکته اساسی این است که جایی گواهی فنی بنزین وارداتی را تأیید می‌کند، شخص نیست بلکه سازمان ملی استاندارد است که به عنوان متولی این امر تعیین شده است.

وی با بیان این‌که در دولت یازدهم طبق قانون سازمان استاندارد به عنوان سازمان مسؤول تأیید بنزین انتخاب شد، افزود: کیفیت بنزین‌های وارداتی قبل از ورود به کشور از سوی سازمان استاندارد نظارت و تأیید می‌شود در حالی که قبلا خود وزارت نفت تأیید کیفیت بنزین را به عهده داشت.

اسعدی تصریح کرد: زمان تشدید تحریم‌ها وزارت نفت خود متولی نظارت و تأیید بنزین بود در حالی که این مسأله به لحاظ حقوقی ایراد دارد لذا دولت یازدهم با توجه به برملا شدن قضیه آلودگی بنزین پتروشیمی‌‌‌ها و اثبات بالا بودن اروماتیک و بنزن در این نوع بنزین نهاد متولی عوض شد و این مسؤولیت به سازمان استاندارد سپرده شد.

وی با انتقاد از شیوه نادرست خصوصی‌سازی پالایشگاه‌ها اظهار داشت: برای تمامی پالایشگاه‌های تولید بنزین در کشور طرح‌های توسعه تعریف شده بود که به دلایل کمبود منابع و خصوصی سازی‌های ناصحیح در گذشته که باعث شد از ۹ پالایشگاه ۷ پالایشگاه واگذار شوند طرح‌های توسعه با اختلال مواجه شد که نتیجه این امر نیز پایین آمدن کیفیت بنزین تولیدی بود، زیرا پالایشگاه‌های خصوصی نه تنها منابع مالی کافی در اختیار نداشتند بلکه انگیزه‌ای برای اجرایی شدن طرح‌های توسعه‌ای نداشته لذا کیفیت بنزین نیز با اشکال مواجه شد.

 

این کار‌شناس همچنین به بحث الزام شرکت پالایش و پخش جهت در اختیار قراردادن منابع به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: در زمان هدفمند کردن یارانه‌ها سنگی به پای شرکت ملی پالایش و پخش بسته شد و آن تأمین منابع هدفمند کردن یارانه‌ها بود که باعث شد شرکت پالایش و پخش، توانیر و شرکت گاز خاصیت شرکتی نداشته باشند و تبدیل به اداره‌ای جهت تأمین منابع این سازمان شوند و این عوامل باعث شد طرح‌های توسعه‌ای با اشکال مواجه شده و تولید کیفی فرآورده نیز دچار آسیب شود.