مدیرعامل بورس کالای ایران لزوم هدایت سفتهبازان به بازارهای مالی در اوراق سلف موازی خودرو، لزوماً تحویل کالا وجود ندارد و میتوانیم سیاستی را در پیش گیریم که حتی منابع مالی سفته بازان به سمت اوراق سلف خودرو هدایت شود و اثرگذاری آنها در بازار فیزیکی به حداقل برسد. به گزارش ایلنا، مدیرعامل بورس کالای […]
مدیرعامل بورس کالای ایران
لزوم هدایت سفتهبازان به بازارهای مالی
در اوراق سلف موازی خودرو، لزوماً تحویل کالا وجود ندارد و میتوانیم سیاستی را در پیش گیریم که حتی منابع مالی سفته بازان به سمت اوراق سلف خودرو هدایت شود و اثرگذاری آنها در بازار فیزیکی به حداقل برسد.
به گزارش ایلنا، مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی قرار است اوراق سلف خودرو از طریق بورس کالا به فروش برسد، گفت: در برنامهریزیهای ما قرار بود اوراق سلف خودرو در اوایل امسال عرضه شود اما هیأت پذیرش بورس کالای ایران عرضه اوراق سلف خودرو را به عرضه خودرو در بورس کالا منوط کرد که دلیل آن هم منطقی بود، زیرا اوراق سلف از جمله اوراقی است که به پشتوانه تولید عرضه میشود بنابراین باید برنامه تولید را در مورد تولیدکننده بدانیم و به پشتوانه آن جریان تولیدی فروش محصول را انجام دهیم.
حامدسلطانینژاد افزود: بنابراین قرار شد ابتدا خودرو در بورس کالا قرار گیرد و معامله شود. هر چند در سایر کشورها روال این گونه نیست اما به پشتوانه عرضهای که خودرو در بورس کالا خواهد داشت ما میتوانیم مبادلات آینده این کالا و سلف آن را داشته باشیم.
سلطانینژاد در پاسخ به این پرسش که این موضوع چه کمکی میتواند به بازار کند، افزود: اوراق سلف موازی، علاوه بر تأمین مالی خودروسازان، کمکی که به بازار میکند بیشتر بحث شفافسازی و پوشش نیاز خریداران است زیرا افرادی که وارد بازار خودرو میشوند بعضاً نمیدانند که این خودرو را بعد از خرید میخواهند نگه دارند و یا پس بدهند و ممکن است از پیش خریدشان پشیمان شده باشند و نمیدانند این پشیمانی را چطور ابراز کنند. ضمن اینکه فرایند پس دادن آن زمان زیادی طول میکشد تا به پولشان برسند.
مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: معمولاً این افراد مطمئن نیستند آیا این فرایند، درست است یا خیر و این خرید به نفعشان بوده یا نه؟ اما این اوراق کمک میکند تا افراد با هرسرمایهای (هر اوراق اگر یک میلیون تومان باشد) اگر از خرید خود منصرف شوند میتوانند، اوراق را به قیمت بازار به دیگران بفروشند. بنابراین انتشار اوراق سلف، باعث میشود تا خریداران و سرمایهگذاران بتوانند بخشی از پولشان را وارد فرایند خرید خودرو کنند.
وی اظهار داشت: این خریداران میتوانند تا زمان سررسید اوراق، به مرور پولشان را تکمیل میکنند و میتوانند خرید را انجام دهند. از سوی دیگر خریداران میتوانند به راحتی از این فرایند خارج شده و در مکانیسم بازار، اوراق خود را به آنها بفروشند.
وی در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که فروش این اوراق منجر به بازار سیاه نشود، تصریح کرد: در بورس کالا همه چیز شفاف است و فردی که میخواهد معامله کند مجبور است که کد بگیرد و خریدار و فروشنده مشخص هستند.
هدایت سفته بازان به بازارهای مالی
مدیرعامل بورس کالا با اشاره به نوسانات ارزی طی سالهای گذشته و افزایش اقدامات سفتهبازانه در بازار خودرو تصریح کرد: در اوراق سلف موازی لزوماً تحویل کالا وجود ندارد و میتوانیم سیاستی را در پیش گیریم که حتی منابع مالی سفته بازان به سمت اوراق سلف خودرو هدایت شوند و اثر گذاری آنها در بازار فیزیکی به حداقل برسد. به این ترتیب میتوان از طریق سازوکار بازار و توسعه معاملات اوراق مبتنی بر کالا، تقاضای سفتهبازانه در معاملات فیزیکی را کم و آن تقاضا را در بازارهای مالی بورس کالا مدیریت کرد.
سلطانینژاد در پایان در خصوص هدایت سفته بازان به بازارهای مالی مثالی زد و گفت: وقتی چند سال پیش قیمت سکه در حال افزایش بود بانک مرکزی ایران سکه را پیش فروش کرد و پیش فروشها را تحویل داد و ذخایر طلا کم شد. در حالی که اگر بانک مرکزی در آن زمان در بورس کالای ایران و در فرایند بازار آتی سکه در موقعیت فروش قرار میگرفت، دیگر مجبور نبود این میزان سکه را تولید کند و صفهای طویل را مقابل بانک کارگشایی ایجاد کند. افرادی که سکه میخواستند از داخل منازل خود و از طریق سیستم آنلاین یا به صورت نقدی یا قرارداد آتی آن را خریداری میکردند. این تقاضای سفتهبازانه به این ترتیب میتوانست مدیریت شود بدون اینکه به حجم کالایی که در جامعه هست اضافه کنیم و مشکلات ناشی از انباشت کالا را به وجود آوریم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.