هشدار مجلس به آل‌‌خلیفه در خصوص لغو تابعیت شیخ قاسم

هشدار مجلس به آل‌‌خلیفه در خصوص لغو تابعیت شیخ قاسم رامین شاهی- به دنبال لغو تابعیت شیخ قاسم از رهبران شیعه بحرین، جامعه جهانی اعلام انزجار خود را اعلام کرد. طی ۴۸ساعت گذشته سازمان ملل و حتی دولت آمریکا با محکوم کردن این واقعه خواستار تأمل بیش‌تر دولت بحرین در این بحران شدند. سخنگوی وزارت […]

هشدار مجلس به آل‌‌خلیفه در خصوص لغو تابعیت شیخ قاسم

رامین شاهی- به دنبال لغو تابعیت شیخ قاسم از رهبران شیعه بحرین، جامعه جهانی اعلام انزجار خود را اعلام کرد.

طی ۴۸ساعت گذشته سازمان ملل و حتی دولت آمریکا با محکوم کردن این واقعه خواستار تأمل بیش‌تر دولت بحرین در این بحران شدند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در نشستی خبری به سران بحرین نسبت به اقدام اخیرشان در لغو تابعیت شیخ قاسم هشدار داد. پس از وی، سازمان ملل متحد نیز این اقدام دولت آل‌خلیفه را نقض قانون حقوق بشر خواند. جایی که براساس قوانین بین‌المللی بدون درخواست شخص، هیچ دولتی نمی‌تواند تابعیت را از کسی بگیرد. همزمان با اعتراضات بین‌المللی برخی از مسؤولین کشورمان نیز این اقدام آل‌خلیفه را پیش لرزه‌های سقوط این رژیم خواندند. سردارقاسم‌سلیمانی، فرمانده سپاه قدس کشورمان که مسؤولین فعالیت‌های خارجی سپاه را به عهده دارد در نطقی آتشین اعلام کرد که این اقدام آل‌خلیفه آغازی بر سقوط این رژیم خودخوانده و دست نشانده است. علی‌لاریجانی، رییس مجلس نیز نسبت به اقدامات آل‌خلیفه به این رژیم هشدار داد.

هشدار سردار سلیمانی برای جلوگیری از تکرار فاجعه شیخ نمر و زاکزاکی است

نماینده مردم بروجرد در مجلس نهم گفت: آمریکا قصد دارد افراد شاخص و رهبران جریان‌ساز را در منطقه حذف فیزیکی کند. هشدار سردار برای جلوگیری از تکرار فاجعه شیخ‌نمر و زاکزاکی است.

بهرام‌بیرانوند، نماینده مردم بروجرد در مجلس نهم در گفت‌وگو با فارس، درباره هشدار سردارسلیمانی در پی سلب تابعیت شیخ‌عیسی‌قاسم، رهبر شیعیان بحرین توسط رژیم آل‌خلیفه، اظهار داشت: هشدار سردارسلیمانی به موقع بود. بیانیه ایشان اعلام موضع یک امت است.

وی افزود: آمریکا این کفر مجسم و چکیده همه پلیدی‌‌‌ها توسط عمال خود و البته با هزینه کشورهای وابسته قصد تغییر نقشه منطقه را داشته و در این مسیر آن‌چه فاقد ارزش است خواست و اراده مردم منطقه است. رهبران اسلامی و نخبگان مانع بزرگی در برابر نقشه‌های آمریکا هستند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس نهم همچنین تصریح کرد: آمریکا قصد دارد افراد شاخص و رهبران جریان‌ساز را در منطقه حذف فیزیکی کند. هشدار سردار برای جلوگیری از تکرار فاجعه شیخ‌نمر و زاکزاکی است. عمال سعودی و آل‌‌خلیفه، زبان نرم نمی‌فهمند.

بیرانوند در خاتمه خاطرنشان کرد: هشدار سردار به موقع بود. وزارت‌خارجه هم در تراز انقلاب اسلامی واکنش نشان دهد.

وحشت آل‌سعود از آزادی‌خواهی مردم بحرین

در همین ارتباط، مشاور امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی گفت: موج دموکراسی‌خواهی مردم بحرین وحشت آل‌سعود را در پی داشته و لغو تابعیت از شیخ‌عیسی‌قاسم در سایه اشغال بحرین توسط آل‌سعود اتفاق افتاده است.

حسین شیخ‌الاسلام با اشاره به لغو تابعیت از شیخ‌عیسی‌قاسم توسط رژیم آل‌‌خلیفه گفت: این رفتار آل‌‌خلیفه از آن‌جایی شروع شد که مردم بحرین خواهان برقراری دموکراسی در کشورشان شدند و این مسأله وحشت حاکمان سعودی را در پی داشت که موج آزادی‌خواهی و دموکراسی‌خواهی به کشور آن‌‌‌ها تسری پیدا نکند.

وی افزود: ترس و وحشت حکام سعودی از موج دموکراسی‌خواهی در بحرین موجب شد تا آل‌سعود بحرین را به اشغال خود درآورد و از این موج مردمی برای رسیدن به حقوق مدنی‌شان تحت عنوان درگیری میان شیعه و سنی یاد می‌کنند و درصدد هستند تا اینگونه القا کنند تا شیعیان به دنبال آن هستند تا حکومت را از دست اهل تسنن خارج کنند.

مشاور امور بین‌الملل رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بحرین امروز در اشغال آل‌سعود است و همه این اقدامات از جمله لغو تابعیت از شیخ عیسی قاسم در شرایط اشغال بحرین انجام می‌شود و طبق موازین بین‌المللی کشور اشغالگر مسؤول اتفاقات در کشور اشغال شده است.

شیخ‌الاسلام خاطرنشان کرد: مردم بحرین زمانی که ببینند از طریق مسالمت‌آمیز به حقوق خود دست پیدا نمی‌کنند، برای احقاق حقوق خود طبیعی است که به طرق دیگری متوسل می‌شوند و این باعث تشنج بیش‌تر در منطقه خواهد شد.

وی در پایان گفت: لغو تابعیت از شیخ‌عیسی‌قاسم هیچ توجیه عقلی و قانونی ندارد و نمی‌توان برای آن دلیل منطقی پیدا کرد.

وزارت خارجه سلب تابعیت «شیخ‌عیسی‌قاسم» را در سازمان ملل پیگیری کند

همچنین عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواستار پیگیری موضوع سلب تابعیت «شیخ‌عیسی‌قاسم» در مجمع عمومی و کمیته حقوق بشر سازمان ملل، توسط وزارت خارجه کشورمان شد.

حشمت‌ا… فلاحت‌پیشه در گفت‌و‌گو با مهر، در واکنش به سلب تابعیت «شیخ‌عیسی‌قاسم» رهبر شیعیان بحرین توسط رژیم آل‌خلیفه، اظهار داشت: این اقدام خلاف منشور ملل متحد و کنوانسیون‌های بین‌المللی در زمینه حقوق کنسولی است.

وی افزود: یک واقعیت در دنیای امروز وجود دارد که براساس آن، سازمان‌های بین‌المللی تابعی از قدرت و ثروت هستند و کشورهای مرتجع عرب نیز با استفاده از قدرتی که از همراهی راهبردی با غربی‌‌‌‌ها دارند و پولی که خرج می‌کنند، معمولاً از هر ابزاری برای شکست بیداری اسلامی در کشورهای خود استفاده می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال تصریح کرد: واقعیت ماجرا این است که براساس تجربه تاریخی و واقعیت‌های میدانی، این اقدامات نتیجه معکوس می‌دهد؛ چه‌بسا شاید بعد از این، جایگاه و رهبری شیخ عیسی قاسم از حمایت‌های بین‌المللی حتی در میان افراد غیرشیعه در سایر کشورهای اسلامی و حتی کشورهای غیرمسلمان برخوردار شود و این یکی از اشتباهات رژیم حاکم بر بحرین است که یک موضوع داخلی را بین‌المللی کرده است.

فلاحت‌پیشه در پاسخ به این سؤال که آیا سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم اساساً قابلیت اجرایی دارد یا خیر، اظهار داشت: این‌‌‌ها در مسیر اجرای احکام خودشان پیش می‌روند؛ همان‌گونه که با شیخ نمر در عربستان آن برخورد صورت گرفت، چرا که اساساً عقلانیتی در میان این رژیم‌‌‌‌ها وجود ندارد.

وی درباره وظیفه دستگاه دیپلماسی کشورمان در ارتباط با این موضوع در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی، گفت: طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی و منشور ملل متحد، جمهوری اسلامی می‌تواند این موضوع را هم در مجمع عمومی و هم در کمیته اجتماعی و حقوق بشر سازمان ملل طرح کرده و درخواست پیگیری کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: من تصور می‌کنم دستگاه دیپلماسی کشور این موضوع را در کمیته اجتماعی و حقوق بشر سازمان ملل پیگیری خواهد کرد.

شاهزاده سعودی به دنبال تطمیع سازمان ملل در موضوع سلب تابعیت شیخ‌عیسی‌قاسم است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیزگفت: همزمانی سفر شاهزاده سعودی به آمریکا با سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم بی‌ارتباط نیست، سعودی‌‌‌ها به دنبال تطمیع سازمان ملل به نفع رژیم آل‌‌خلیفه هستند.

مجتبی ذوالنوری در گفت‌وگو با خانه ملت با اعتراض شدیدالحن به رویکرد رژیم آل‌‌خلیفه بر علیه مردم بحرین، گفت: ریشه شکل‌گیری خاندان آل‌‌خلیفه توسط انگلیس ایجاد شده و در بحرین مستقر شدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: حاکم بحرین در مدرسه افسری و اطلاعات بریتانیا تحصیل کرده است. حمدبن‌عیسی‌آل‌خلیفه زیر نظیر مستقیم آمریکا در انگلیس پرورش یافته است و به همین جهت تلاش می‌کند منافع لندن و واشنگتن را در خاورمیانه تأمین نماید.

وی گفت: نکته حایز اهمیت اینجاست که رویکرد تکفیری که مولود آن داعش است، توسط سعودی‌‌‌ها و آل‌‌خلیفه مورد حمایت است. پیوند انگلیسی-آمریکا درمیان آل‌سعود و آل‌‌خلیفه وجود دارد که با هماهنگی کامل صورت می‌گیرد.

ذوالنوری در ادامه گفت: این که آل‌سعود و آل‌‌خلیفه بدون اطلاع آمریکا اقدامی همانند لغو تابعیت آیت‌ا… شیخ‌عیسی قاسم را انجام داده باشد، غیرممکن است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حذف نام عربستان از فهرست سیاه کودک‌کشی که مرتکب قتل‌عام در یمن شده‌اند با پرداخت دلارهای کثیف سعودی بوده است. ریاض با پرداخت رشوه در حقیقت دهان سازمان ملل متحد و نهادهای مدعی حقوق بشر را بسته است.

وی خاطرنشان کرد: سفر محمدبن‌سلمان، جانشین ولیعهد سعودی به آمریکا و دیدار روز جمعه این شاهزاده تکفیری با دبیر کل سازمان ملل قطعا در جهت ایجاد فضایی شبیه حذف نام عربستان از فهرست سیاه انجام گرفته است. همزمانی سفر شاهزاده سعودی به آمریکا با سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم بی‌ارتباط نیست، سعودی‌‌‌ها به دنبال تطمیع سازمان ملل به نفع رژیم آل‌‌خلیفه هستند.

ذوالنوری گفت: مواضع محتاطانه آمریکایی‌‌‌ها نشان می‌دهد که کاخ سفید از تصمیم آل‌‌خلیفه مطلع بوده و حتی به شکل غیرملموس از آن حمایت کرده است. هر عمل علیه مردم بحرین به ضرر سیستم ارتجاعی عرب تمام خواهد شد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی با هشدار به رژیم آل‌‌خلیفه گفت: مردم بحرین تنها خواسته‌ای که تاکنون به صورت مسالمت‌آمیز مطرح کرده‌اند، تقاضای حق رای بوده است. برخورد رخ داده با شیخ عیسی قاسم اقدامی است که تبعات حساب نشده‌ای برای آل‌‌خلیفه و آل سعود خواهد داشت.