تهران و پکن روابط هسته‌ای روان‌تری خواهند داشت

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تهران و پکن روابط هسته‌ای روان‌تری خواهند داشت  عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به همکاری هسته‌ای ایران و چین تأکید کرد: روابط تهران و پکن روابط روان‌تری نسبت به کشورهای دیگر به خصوص روسیه در زمینه همکاری هسته‌ای خواهند داشت. […]

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

تهران و پکن روابط هسته‌ای روان‌تری خواهند داشت

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به همکاری هسته‌ای ایران و چین تأکید کرد: روابط تهران و پکن روابط روان‌تری نسبت به کشورهای دیگر به خصوص روسیه در زمینه همکاری هسته‌ای خواهند داشت.

اردشیر نوریان در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به پیشنهاد چین برای ایجاد نیروگاه‌های ۱۰۰ مگاواتی در ایران اظهار داشت: پیشنهاد چین در جریان برجام و بازطراحی راکتور اراک ارایه شده است، از سوی دیگر برجام مکانیزمی است که موانع همکاری بین‌المللی جمهوری اسلامی با سایر کشور‌‌‌ها برداشته شود. کشور چین و روسیه نیز در این چارچوب قرار می‌گیرند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: البته این دو کشور پیش از صدور قطعنامه‌ها علیه ایران و سنگین شدن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، همکاری‌هایی با تهران داشتند اما بعد از قطعنامه‌ها و قرار گرفتن در چارچوب کشورهای گروه۱+۵ خود به خود موانع و محدودیت‌هایی در این همکاری‌ها به وجود آمد.

وی با بیان این‌که اما در فضای پس از برجام رویکرد‌‌‌ها و رویه‌ها تغییر کرده است، گفت: اکنون در فضای جدید و برداشتن گام‌های در زمینه اجرای برجام، همکاری روسیه و چین قابل پیش‌بینی بود و هست. این دو کشور با توجه به این‌که در فضای متمایز ایران و غرب، تمایل همکاری با ایران را دارند، بنابراین پیشنهاد نیروگاه‌های ۱۰۰ مگاواتی در چارچوب همین فضا ارایه شده است.

نوریان اظهار داشت: پیشنهادی که ارایه شده در قالب توسعه روابط اقتصادی با ایران قابل ارزیابی است، تصور می‌کنم برداشتن این گام برای ایران و چین یک نوع روغن کاری و تسهیل پیشرفت گام‌‌‌ها در توافقات هسته‌ای و برجام برداشته می‌شود.

وی اعتقاد دارد که هم ایران از این نوع همکاری‌ها استقبال خواهد کرد و هم چین خواهان افزایش ارتباط با جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف از جمله روابط اقتصادی و فنی در حوزه علمی است.

این نماینده در خصوص مقایسه روابط ایران با روسیه و چین با این نکته که روسیه در گذشته بدقولی‌هایی داشته است، گفت: همکاری ایران و روسیه تابع شرایط خاصی است، روسیه به عنوان کشوری که قبل از مذاکرات هسته‌ای همکاری گسترده با ایران داشته و نمونه بارز آن نیروگاه هسته‌ای بوشهر است، اما کشور‌‌‌ها براساس منافع خود در روابط دو جنبه عمل می‌کنند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بدقولی روسیه به نوعی امتیاز‌گیری با توجه به شرایط آن زمان بود تأکید کرد: گذشته روابط ایران و چین نشان می‌دهد که روابط این دو کشور کم‌تر دچار نوسان شده است. چین تحت فشارهای بین‌المللی و ایالات متحده تقریباً در آخرین مراحل به تحریم‌های ایران پیوست، بنابراین به نظر می‌رسد روابط ایران و چین نسبت به سایر کشور‌‌‌ها روان‌تر خواهد بود و با موانع کم‌تری روبه‌رو می‌شود.