وعده تأمین ایستگاه‌های شارژ موتور برقی

وعده تأمین ایستگاه‌های شارژ موتور برقی یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده است که تاکنون به دلایل متعددی مورد استقبال قرار نمی‌گرفت اما اکنون پس از سهمیه‌بندی بنزین، به‌نظر می‌رسد که زمان توسعه این وسیله نقلیه فرا رسیده است؛ بر این اساس وزارت نیرو نیز وعده‌ای مبنی بر تأمین ایستگاه‌های شارژ موتور […]

وعده تأمین ایستگاه‌های شارژ موتور برقی

یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده است که تاکنون به دلایل متعددی مورد استقبال قرار نمی‌گرفت اما اکنون پس از سهمیه‌بندی بنزین، به‌نظر می‌رسد که زمان توسعه این وسیله نقلیه فرا رسیده است؛ بر این اساس وزارت نیرو نیز وعده‌ای مبنی بر تأمین ایستگاه‌های شارژ موتور برقی داده است.

به‌گزارش ایسنا، ایران در حال‌حاضر مونتاژکننده موتورسیکلت‌های برقی شناخته شده که حدود ۲۰ درصد آن تولید داخل و اما مابقی کاملا وارداتی است. به‌طور کلی استقبال از موتورسیکلت‌های برقی در داخل کشور چندان زیاد نیست که عمدتاً دلیل آن بالا بودن قیمت موتورسیکلت‌های برقی و باتری‌ آن‌ها اعلام می‌شود، چراکه در این نوع موتورها پنج تا شش باتری استفاده می‌شود و قیمت باتری‌ها هم بیش از سه میلیون تومان است.

البته قیمت موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورسیکلت‌های برقی چندان تفاوتی ندارد؛ بنابراین تاکنون به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین و استهلاک کم موتورسیکلت‌های بنزینی، مردم از موتورسیکلت‌های برقی استقبال نمی‌کردند.

پس از سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت این فرآورده نفتی، بی‌شک موتورهای برقی مورد توجه بیش‌تری قرار می‌گیرد و این در حالی است که ابوالفضل حجازی، رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران چندی پیش اعلام کرده که برای تولید موتورسیکلت‌های برقی طرح و ایده‌های جدیدی ارائه شده که طبق این طرح‌ها می‌توانیم طی دو سال ۸۰ درصد موتورهای فرسوده را با موتورسیکلت‌های برقی جایگزین کنیم.

با اجرای چنین طرحی تولیدکنندگان موتورسیکلت برقی می‌توانند در مدت دو سال، سه میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده را جمع‌آوری و با موتورسیکلت‌های برقی جایگزین کنند اما قیمت بالا و شتاب کمتر موتورسیکلت‌های برقی از جمله عوامل کم بودن تقاضا در این بخش است، چراکه ۹۰ درصد موتورسواران افراد کم‌درآمد جامعه هستند.

اخیرا مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این باره با اشاره به تلاش برای برقی کردن موتورسیکلت‌ها، گفته است: صنعت برق آماده تأمین نیازهای جدید برقی است.

بر این اساس، تنها حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساعت محدودیت تأمین برق در ماه‌های گرم سال وجود دارد که با مدیریت مصرف، این محدودیت‌ها کاهش خواهد یافت، تأمین برق در سایر اوقات هیچ محدودیتی ندارد، علاوه بر آن صنعت برق می‌تواند نیازهای جدید برق را تأمین کند.

  در هر حال برقی کردن موتورسیکلت‌ها اقدام مناسبی ارزیابی شده زیرا این موضوع به بهبود هوای کلان‌شهرها کمک خواهد کرد و بر این اساس در صنعت برق آمادگی وجود دارد تا تأمین برق ایستگاه‌های شارژ انجام شود.

گفتنی است که در کشورهای اروپایی عبور و مرور بیشتر به شکل دوچرخه چه به صورت پدالی و چه برقی صورت می‌گیرد. در چین سالانه بیش از ۱۰ میلیون دستگاه موتورسیکلت تولید می‌شود و تقریباً حدود ۷۰ درصد مردم چین از دوچرخه‌های برقی و موتورسیکلت‌های برقی استفاده می‌کنند.

در اروپا و سایر کشورهای توسعه‌یافته یکسری از موتورسیکلت‌های خاص بنزینی هستند که برای کار مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. حجم این موتورسیکلت‌ها ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ سی‌سی است که جنبه توریستی و تفریحی دارند اما در مقابل، ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های بنزینی در ایران برای کار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بر اساس آمارهای پلیس تا دی‌ماه سال گذشته ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود داشته و هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید می‌کند، اما می‌توان با تبدیل موتور کاربراتوری به انژکتوری، تعداد ذرات معلق را تا ۹۰ درصد کاهش داد.