برخی مدیران میانی اقتصاد مقاومتی را قبول ندارند

رییس اتاق اصناف ایران برخی مدیران میانی اقتصاد مقاومتی را قبول ندارند رییس اتاق اصناف ایران معتقد است: علی‌رغم عزم رییس‌جمهور، مدیران میانی دولت چندان تمایلی به اجرای اقتصاد مقاومتی ندارند و باید پرسید چگونه قاچاق در این کشور شش مرحله را سپری کرده و به مصرف کننده می‌رسد. علی‌رغم آن‌که دولتمردان اجرای برجام را […]

رییس اتاق اصناف ایران

برخی مدیران میانی اقتصاد مقاومتی را قبول ندارند

رییس اتاق اصناف ایران معتقد است: علی‌رغم عزم رییس‌جمهور، مدیران میانی دولت چندان تمایلی به اجرای اقتصاد مقاومتی ندارند و باید پرسید چگونه قاچاق در این کشور شش مرحله را سپری کرده و به مصرف کننده می‌رسد.

علی‌رغم آن‌که دولتمردان اجرای برجام را گام بزرگی برای اقتصاد کشور عنوان کردند، اما رییس اتاق اصناف کشور معتقد است برجام فقط موفق شد سنگ‌هایی را از پیش پای اقتصاد کشور ‌بردارد و بیش‌تر مشکلات به خودمان بر می‌گردد که طی این چند سال به عکس سیاست‌های ابلاغی عمل کرده‌ایم و توبیخ هم نشده‌ایم.

رییس اتاق اصناف کشور دل پردردی از برخی مدیران میانی دولت که در اجرا شدن اقتصاد مقاومتی سنگ‌اندازی می‌کنند، دارد و می‌گوید که اصناف را در سیاست‌گذاری و مردمی کردن اقتصاد راه نداده‌اند.

به‌زعم متولی بازار کشور حتی در پدیده قاچاق هم آن طور که باید برخورد نکرده‌ایم و کالا به راحتی از ۶ مرحله عبور می‌کند و آب از آب تکان نمی‌خورد.

علی فاضلی یک ساعت از وقت خود را در دفتر کارش به فارس اختصاص داد، تا پاسخگوی سؤال‌های اقتصاد مقاومتی باشد. آن‌چه در ذیل می‌خوانید ماحصل این گفت‌وگو است.

+ چند ماه از اجرایی شدن برجام می‌گذرد و روز اول در اقدامی نمادین اعلام کردند که یک‌هزار ال‌سی گشایش یافته، قرار است فاینانس خارجی بیاوریم، ولی پس از گذشت چند ماه گفته شد که سیستم کارکرد بانک‌های ما از دنیا عقب است و زمان لازم است تا مشکلات بانکی ما با دنیا حل شود! به نظر می‌رسد دولت برای پسابرجام نسخه‌ای مدون و همه‌سونگر ندارد، همان تذکری که کارشناسان اقتصادی بار‌ها قبل از برداشته شدن تحریم‌ها داده بودند که اگر نسخه‌ای نداشته باشیم، مشکلات اقتصادی کشور از جمله رکود حل نخواهد شد. شما به عنوان رییس اتاق اصناف که مجموعه عظیمی از بنگاه‌های کوچک کشور را در زیرمجموعه خود دارید، به نظر شما آیا نسخه‌ای واقعاً برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی، حل مشکل بیکاری و اشتغال و رکود که مانند زنجیر به هم متصل هست، داریم؟

پس از اجرایی شدن برجام، خدمت فعالان بخش خصوصی و رییس‌جمهور گفتم این فکر را به دور کنیم که برجام مشکل اقتصادی کشور را حل خواهد کرد. صرف‌نظر از نگاه سیاسی در روی کار آمدن دولت‌ها، باید گفت برجام موفق شد سنگ‌هایی را از پیش پای ما ‌بردارد، ولی قرار نبود همه مشکلات ما را حل کند.

+ یعنی معتقدید خیلی از مشکلات ما مربوط به ساختار داخلی ماست؟

تمام مشکلات به خودمان برمی‌گردد. باید پرسید این اولین بار است که رهبری در مورد مشکلات اقتصادی و اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنند؟ صحبت ایشان به ۷ سال قبل بازمی‌گردد و آیا من مدیر نالایق اصلاً به سخنان رهبری عمل کردم؟ حمایت از کار و تولید و سرمایه ایرانی کجاست؟ کدام دولت این را عملیاتی کرد؟ این مطلب که ۶، ۷ سال پیش گفته شد. در این مدت تولید ملی چقدر متضرر شده است؟‌ تولید ملی را نابود کرده‌ایم و عکس فرمان رهبری عمل کرده‌ایم و مورد توبیخ هم قرار نگرفتیم.

تا به امروز یک تعریف جامع و کلی ارایه نکرده‌ایم که برای حمایت تولید ملی چه کار می‌خواهیم بکنیم، نظام پولی مالی کشور دراختیار تولید نیست و چه می‌توان کرد؟

متأسفانه قوانین برای تقویت تولید تدوین نشده و بروید در قانون بهبود فضای کسب ‌و کار ببینید، کجا از من تولیدکننده حمایت کرده است. ما ۶۵۰ هزار بنگاه تولیدی کوچک ‌و متوسط و ۸۵۰ هزار بنگاه تعمیر و نگهداری داریم و یک میلیون و ۳۵۰ هزار و یک میلیون و ۳۰۰ هزار شبکه توزیع را مدیریت می‌کنم، اما من رییس اتاق اصناف ایران در کجای سیاست‌گذاری دخالت داده شده‌ام؟

+ آیا در تدوین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دولت شما هم حضور داشتید؟

در حالی که اولین شاخصه اقتصاد مقاومتی که رهبری بر آن تأکید دارند، مردمی کردن اقتصاد است، این گله را از دولت داشته و دارم که نتوانسته‌ایم در جهت مشارکت دادن مردم در اقتصاد گامی‌برداریم.

+ گفته می‌شود که رییس‌جمهور و معاونان وی اراده این کار را دارند، اما مدیران میانی مقاومت می‌کنند. برخی به دلیل به مخاطره افتاده حقوق‌های کلان خود یا منفعت بنگاه‌های عمومی!

صددرصد با این موضوع موافقم! رییس‌جمهور و معاون اول ایشان (جهانگیری) نگاه فوق‌العاده‌ای به اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی و مردمی شدن اقتصاد دارند، ولی در همان دولت هستند، کسانی که هنوز با این وضعیت به دنبال آن هستند که تشکل‌های بخش خصوصی را به زیرمجموعه بدنه دولت و تحت نظارت وزارتخانه ببرند.

یعنی شعار کوچک‌سازی دولت محقق نمی‌شود و به رییس‌جمهور می‌گویم کسانی که با شما همکاری نمی‌کنند، در تیم خود شما هستند.

این درست نیست که بروند در هیأت دولت مصوب کنند که این ۱۰ اتحادیه را از اصناف گرفته و به فلان وزارتخانه بدهند و من باید تلاش کنم، تا این مصوبه را برگردانم. همه کار من شده دفاع و این‌ها اشکال کار ماست و ما متأسفانه به مزیت‌های داخلی توجه نمی‌کنیم.

+واضح و روشن است که رقمی حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد اقتصاد دست دولت است و ظاهراً سودهای کلان بنگاه‌های عمومی زیر زبان بسیاری از این مدیران مزه کرده و اجازه نمی‌دهند، کار‌ها از دولت به بخش خصوصی واگذار شود!؟

این یک بخشی از آن است. رانتی که طی ۳۶، ۳۷ سال گذشته ایجاد شده، به برخی مزه کرده و حاضر نیستند دستشان کوتاه شود و ‌جاهایی که خواسته‌اند کاری بکنند، باز در جهت منافع خود کار کرده‌اند. مثلاً در بحث خصوصی‌سازی، نهادهای جدید ایجاد کرده‌اند و تبدیل به خصولتی شده‌اند، این‌ها ایراد کار ماست. باید فریاد بزنیم اختلاس، دزدی و غارت بیت‌المال ربطی به جهان خارج ندارد. ربطی به نگاه دیگران به ما ندارد.

اگر واقعاً اجازه می‌دادیم مردم در زمینه اقتصاد دخالت کنند و مطبوعات ما آزاد باشند، بنویسند که من متخلف چه کرده‌ام، امروز به این مسایل نمی‌پرداختیم که فلانی و فلانی این قدر اختلاس و غارت کرده‌اند و این گیر ماست.

بحث دوم در کنار همین مجموعه، باید پرسید ابزار اقتصاد مقاومتی کجاست؟ که یکی حمایت از تولید داخلی است و دیگری مبارزه با قاچاق است. نهاد‌ها و تشکل‌های دولتی پا در کفش همین تشکل‌های در حال موت کرده‌اند.

+ چه نفعی برایشان دارد؟

در جایی که شما یک شبکه توزیع متورم دارید و در برخی زمینه‌ها تعدادش چند برابر نُرم جهانی است، فلان نهاد به نام یک شخصیت فرهنگی مدیران و ائمه جمعه در کشور نمایشگاه و خیریه برگزار می‌کنند. باید پرسید شما در کنار بنگاه‌های صنفی کشور نمایشگاه برگزار می‌کنید که چه بکنید؟ چه نوآوری‌ دارید؟ کسی این‌ها را نمی‌بیند و همه در کار هم مداخله می‌کنند.

نمی‌گوییم در تمام دنیا قاچاق نیست، ولی در نهایت در یک تا دو قلم کالا قاچاق انجام می‌شود، ولی در کشور ما در تمام کالا‌ها این مسأله مشاهده می‌شود، از قطعات یدکی خودرو گرفته تا کفش و کلاه و پوشاک، تمام قسمت‌های IT تا تلفن‌های همراه تا میوه و مواد غذایی و خوراکی و نساجی و پارچه.

قاچاق میوه یک کار عادی نیست، باید دقت کرد! موضوعات فرق می‌کند، برخی کالا‌ها وقتی از مرز عبور می‌کند اگر ۱۰۰ روز هم طول بکشد تا به مقصد برسد، چندان مشکل ایجاد نمی‌کند. اما برای جابه‌جایی میوه بین کشور‌ها ۱۱ روز زمان بیش‌تر نداریم و حالا از آمریکای‌جنوبی یک نوع میوه به راحتی از مرز‌ها عبور کرده، حمل می‌شود و در سردخانه انبار قرار می‌گیرد و آب از آب هم تکان نمی‌خورد، باید پرسید این مسأله سازمان‌یافته نیست؟ قاچاق کالا ۶ ایستگاه دارد، ولی همیشه ایستگاه آخر یعنی بنگاه صنفی مورد برخورد قرار می‌گیرد.

ما می‌گوییم عزم و اراده واقعی برای برخورد با تخلفات نیست، اما با همه این‌‌ها با دولت تعامل بسیار خوبی داریم و امر رهبری هم بر همین است که دولت و مردم یکی باشند.

اگر چه خیلی امیدوار نیستم، ولی دعا می‌کنم که اقتصاد مقاومتی دکان جدیدی برای برخی منفعت‌طلبان باز نکند.

+ الان ظاهراً برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و زودبازده ۱۶ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته‌اند که خبری از سود کم تسهیلات نیست و بانک‌ها ۲۰ و چند درصد سود بابت آن دریافت می‌کنند و از طرف دیگر هم منابع آن هم هنوز مشخص نیست.

 

هنوز منابعی برای اختصاص این ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات درنظر گرفته نشده و معلوم نیست منابع محقق شود و هنوز چیزی به ما اعلام نکرده‌اند.